Skaljacka

Sverker!

A.S.; sa:
NL; sa:
.....eller Everest Shell Jacket på Stadium för 1799kr.
Blev för övrigt bäst i test för ett tag sedan av Sverker på Plus.
Nicklas.

Nja, inte riktigt bäst i test. Men väl den jacka som var mest prisvärd! Dock inte bäst!
Vad menar du med bäst i test?

Jag såg en uppföljning till testet i Plus på 24 Konsument, där Sverker var med.
Han förtydligade då att de endast testade de olika materialen + sömmarna.
Everest-jackan var likvärdig med Haglöfs Gore-jacka i fråga om vindtäthet, vattentäthet och 'andning' men Everest-jackan hade en aning bättre sömmar (mer vattentäta).
Everest-jackans material och sömmar var alltså bäst i testet!

Länk till testet:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=7897&a=140308

Testresultatet direkt:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=7856&a=140243


/Håkan
 
Det blev en Haglöfs Foss jkt för mig. Hittills har den fungerat väl men jag vill testa den i regn/snö/slask.

1350 gav jag.
 
Har läst dem länkarna nu och har flera frågor angående det.

För det första så anger dem inte vilken Haglöfsjacka dem har testat. De säger inget om vilken GTX som användes. Sen så testar dem ju alltid märkernas egna material. Tex TNF Hyvent! Sen så står det ingenstans att Everest var bäst. Det står BÄSTA KÖP.

I testet kollade dem tydligen materialet och inte jackan i sig. Det gör ju att bedömning om tex passform, slitstyrka, innovation och liknande inte kommer med. En av orsakerna till att tex en Haglöfs jacka kostar betydligt mer är att dem lägger ner en hel del pengar på att utveckla och komma på nya lösningar. Det gör inte Everest, de snor bara andras innovationer. Kolla tex på Klättermusen som alltid lyckas komma på nya lösningar. Deras kostnader för detta är betydligt höga. Det gör att priset på kläderna blir högre.

Jag tror säkert att Everestjackan är bra. Aktiviteten avgöra vilken jacka man vill köpa. Men i extrema situationer så litar jag nog betydligt mer på GTX än på något som stadium har kopierat av andra.

Jag säger inte att man måste köpa dem dyraste kläderna när man tex ska vandra. Det kan man säkert klara sig utan.

För övrigt så är dem där sömmarna på Everestjackan en direkt kopia på sömmarna som tex Fjällräven använder på vissa av sina väskor. Bl a på den FEM30 som jag har.

/
[Ändrat av A.S. 2004-01-05 kl 10:42]
 
Everest som funkar!

Jackan som fick bästa testresultat i Sverkers test i höstas finns nu att köpa till det facila priset av 799 kronor på ex.vis Barkarby outlet...
Har köpt en till då den första som använts i ett år i varierande friluftsaktiviteter och i mycket varierande väder visat sig fungera perfekt.
 
Jösses...

A.S.; sa:
Jag tror säkert att Everestjackan är bra. Aktiviteten avgöra vilken jacka man vill köpa. Men i extrema situationer så litar jag nog betydligt mer på GTX än på något som stadium har kopierat av andra.

Hur mångav oss befinner sig egentligen i EXTREMA situationer egentligen?Personligen så tycker jag att det är roligt att Everest faktiskt gör bra och prisvärda produkter som passar de flesta plånböcker.Om du tror att jag är ute mindre i skogen pga att jag själv använder olika Everest-produkter så tar du ordentligt fel!Men så fort ordet Everest(märket)förs på tal så blir det alltid ett jäkla klankande av somliga herrar på detta forum.Synd tycker jag.

Mvh Nicklas.
 
Re: Everest som funkar!

larlil; sa:
Jackan som fick bästa testresultat i Sverkers test i höstas finns nu att köpa till det facila priset av 799 kronor på ex.vis Barkarby outlet...
Har köpt en till då den första som använts i ett år i varierande friluftsaktiviteter och i mycket varierande väder visat sig fungera perfekt.
Har det första exemplaret blivit utslitet? ;)

Av resultatbeskrivningen under respektive jacka att dömma, tycks trots allt Haglöfs Heli Jacket GTX (3.500kr) vara testets mest kvalitativa jacka. Att utse Everest-jackan till "Bästa köp!" har ju snarare med förhållandet pris/prestanda att göra än mest högpresterande produkt. Det vore intressant att se testvärdena för de olika jackorna.

Ingenting ont om Everestjackan. Det är nog mycket skaljacka för pengarna. I synnerhet då priset rasat till ca. 800kr ute i Barkaby.

Liksom de flesta andra produkttester är det ju ganska uppenbart vad Sverker vill uppnå. De skriver bakgrundstexten till testet att skaljackor kostar mellan 3500-5000kr ("smakar det så kostar det"). Sedan går de ut och testar ett antal lågprisvarianter och en jacka, som enligt bakgrundstexten kvalar in i botten av toppsegmentet av skaljackor. Innan man sett resultatet var det väl ganska självklart hurdant det skulle bli? Det är ju alltid så att den som testar har någon form av vinning att nå. Hade Sverker riktat sig till den lilla skaran "proffsanvändare" istället för den stora skaran konsumenter hade man ju kunnat vänta sig ett annat resultat, möjligen.

[Ändrat av hsj 2004-01-20 kl 23:12]
 
Underskatta inte Everest.

Den som vet vad man ska titta på när det gäller kläder märker att Everest håller en mycket hög kvalitet när de tar i. Deras priser håller ju dessutom på att stiga, de är inte bara ett lågprismärke längre.

Deras membran är givetvis inget som de har hittat på själva, utan de köper in från utifrån, som alla andra. De använder de mest kända underleverantörerna för sina andra material, och självklart också när det gäller membran.

Tidigare använde de Entrant XT, som i amerikanska försvarets labtester slog XCR på fingrarna, och ligger snäppet under Event i andning och vattentäthet. Precis som Event är Entrant oberoende av luftfuktigheten, medan Gore-Tex "andas" bäst när det är som fuktigast (och risken är som störst att fuktig luft diffunderar IN i plagget)

Idag använder Everest "TCS", vilket jag misstänker är olika Entrant-versioner under eget namn.
Bra grejer i så fall.

Förvisso lägger de inte lika mycket pengar på progressiv produktutveckling, men jag tror inte att någon på detta forum behöver ha dåligt samvete för att vi en enda gång inte lägger våra slantar på det dyraste alternativet.

Personligen har jag nog betalat min del av de "fina" märkenas produktutveckling.
 
Re: Jösses...

NL; sa:
A.S.; sa:
Jag tror säkert att Everestjackan är bra. Aktiviteten avgöra vilken jacka man vill köpa. Men i extrema situationer så litar jag nog betydligt mer på GTX än på något som stadium har kopierat av andra.

Hur mångav oss befinner sig egentligen i EXTREMA situationer egentligen?Personligen så tycker jag att det är roligt att Everest faktiskt gör bra och prisvärda produkter som passar de flesta plånböcker.Om du tror att jag är ute mindre i skogen pga att jag själv använder olika Everest-produkter så tar du ordentligt fel!Men så fort ordet Everest(märket)förs på tal så blir det alltid ett jäkla klankande av somliga herrar på detta forum.Synd tycker jag.

Mvh Nicklas.

Alltså, jag blir jäkligt förbannad när folk skiter fullständigt i att läsa inläggen och sen bara slänger ur sig något korkat. Har jag sagt att du är en sämre friluftsmänniska för att du väljer Everest-produkter? Har jag sagt att man tillbringar mindre tid i skogen bara för det? Mitt inlägg handlar inte det minsta om det!!!

Jag gör bara skillnad på BÄSTA KÖP, och BÄST I TEST. Det stämmer att Everest hade bäst vattenmotstånd. Men en jacka handlar om helheten. Det är kombinationen av vattentäthet, vindtäthet, andningsförmåga, passform, slitstyrka etc etc. Man ska ju kunna röra sig fritt i en jacka med. Haglöfsjackan var den som hade bäst kvalité men priset drog ner betyget välidgt mycket.

Sen har vi det här med innovation!!! Om människan hade struntat i att utveckla sin omgivning så hade vi fortfarande haft fyrkantiga hjul.

Som sagt, besvara gärna några sakfrågor. Hur tror du att det står till med rörelsefriheten, slitstyrkan, innovationen mm?

Jag har heller aldrig sagt att Everest-jackan är dålig! Jag menar bara att den inte kan klassas som den bästa jackan. Den är inte bättre än tex jackorna från Klättermusen och Haglöfs. Den är bra, riktigt bra och prisvärd. Men den är inte bäst! Den kan vara Bästa Köp, men inte Bäst I Test. Jag har heller aldrig sagt att man måste ha dyra plagg för att vistas ute i skogen.

PS: Du har rätt i att de flesta inte befinner sig i "extrema" situationer. Med det ville jag bara påpeka att under dessa förhållanden så är det "märkesjackor" som är bäst. De flesta svenskar håller sig till storstäderna och köper sina jackor på JC, MQ, och liknande affärer. DS

/
 
Sverker for president?

Det börjar dra iväg nu....
Tänk om Sverker och de andra på Plus visste hur mycket datakraftsförbrukning kan ge upphov till...

Men trots detta vill jag dra mitt strå till stacken.

Det verkar nämligen inte som vi har sett samma test
A.S.; sa:
Jag gör bara skillnad på BÄSTA KÖP, och BÄST I TEST. Det stämmer att Everest hade bäst vattenmotstånd.
och fortsatte sedan med
Men en jacka handlar om helheten.
Det verkar som om du lägger in mycket mer i Plus-test än det verkligen innehöll.
Here we go:
Det är kombinationen av vattentäthet
Vattentätheten var en aning bättre hos Everestjackan enl Sverker


Vindtätheten hos Haglöfs och Everest var likvärdig enl Sverker


Andningsförmågan hos Haglöfs och Everest var likvärdig enl Sverker


passform, slitstyrka
Detta testades inte av Sverker. Hur testar man förresten passform? Är inte det ngt som var och en måste prova ut själv? Jag skulle åtminstone inte låta ngn annan bestämma vad som är bra passform för mig.


Haglöfsjackan var den som hade bäst kvalité
Kvalité nämndes aldrig av Sverker. Var har du fått det ifrån?


Jag har heller aldrig sagt att Everest-jackan är dålig! Jag menar bara att den inte kan klassas som den bästa jackan.
På det sättet som Sverker testade så var Everestjackan något bättre än Haglös (pga av mer vattentäta sömmar)


Den är inte bättre än tex jackorna från Klättermusen och Haglöfs.
Varför blandar du in Klättermusen? Klättermusen testades inte av Sverker.
Och Everest var som sagt ngt bättre än Haglöfs enl Sverker.
Everest-jackan var alltså, enl det sättet Sverker testade, både BÄSTA KÖP och BÄST I TEST.

Du verkar tycka att en dyr märkesjacka är bättre för att den är en dyr märkesjacka och om ngt test skulle visa annorlunda så är en dyr märkesjacka ändå bättre för att den är en dyr märkesjacka.
(Cirkelresonemang någon)

I vilket fall hoppas jag att du är och blir nöjd med dina jackor.


Håkan
(Som har både GoreTex- och Haglöfs-jackor men inte en enda Everest-jacka)
 
Kom igen!

Hur svårt kan det vara att försöka förstå att sverker valde Everest till bästa köpa eller vad det nu var. Det var hans bedömmning och visst tycker massa andra att den var helt kass men det är inte ni som testar jackorna utan sverker. Så om ni tycker det var så fel gör ett eget skal test då där ni kan sätta ER favorit jackat till bästa köp.

/* angående TCS så har jag ett par byxer imatrialet som funkar utmärkt */
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skogsrå70 Lättare skaljacka m avtagbar/stuvbar huva? Kläder 5
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Mr. T Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20

Liknande trådar