Skaljacka med mera andning än GT

Hvad med Lowe Alpine, der bl. a. laver jakker i et materiale der hedder Triplepoint Ceramics. Det skulle være det bedst åndende vandtætte materiale.
Deres Adrenaline serie ser også god ud.

Lorre2; sa:
Ok, jag känner mig blåst, försäljaren igår menade att Hyvent skulle andas bätre än GT, tur att det inte blev nåt. Har kollat TNFs sida och det stämmer, det andas sämre.
Har själv en jacka i GT XCR och vill ha något som andas mer än så.

Är det ingen här som andas själv, nu för tiden???

/Håkan

Etaproof

Etaproof är nog vad du söker. Titta på klättermusen Njal. Bra till allt utom midvinter, då vill man kanske ha deras större etaproof-jacka Nunatak.

I sommras när jag var i fjällen hade jag min Njal. Fan va skönt! Inte så varmt och svettigt som windstopper eller G-tex, bara lagom. Den klarar regn i någon timme, men man bör ha regnjacka med sig. jag kompletterade med en 300:- regatta regnjacka. Aldrig mer Goretex på sommaren! På vintern kan det vara skönt ändå. Etaproof är ungefär likvärdigt med fjällräven G-1000, men betydligt regntåligare och lite vindtätare.

(För GT-fanatiker: Jackan jag jämför med äe en 3 lagers XCR, Arctheryx Alpha)

ETA-proof

Jag har också bara gott att säga om detta tyg vilket jag har i min Anorack från Tierra.
Ej vattentät, men fixar ju som sagt regnet nån timme. Plagget andas bra. Har haft den vid olika aktiviteter då jag svettats duktigt och det har funkat bra.

Re: ETA-proof

Aldrig mer Goretex på sommaren! På vintern kan det vara skönt ändå.

Om man inte behöver membrankläder på sommaren - varför då ha det på vintern? Då är det ju torrare, och vattnet är i "fast form" och kan borstas av innan det har chans att smälta och blöta ner.

Re: Re: ETA-proof

Nordesjo; sa:
Om man inte behöver membrankläder på sommaren - varför då ha det på vintern? Då är det ju torrare, och vattnet är i "fast form" och kan borstas av innan det har chans att smälta och blöta ner.

Jag är mer van att klä mig med Goretex på vintern. Har inte riktigt lärt mig hur jag ska klä mig med bomullsjackan på vintern, men det kommer nog med övning. Helt klart är att vid riktigt kallt (under 20) och blåsigt (över 10 m/s) väder så är man mycket varmare i en 100% vindtät jacka. Bomull kräver mer kläder under.

Bara att öva altså. Men jag ska nog göra det hemomkring, inte kul att ha en tröja för lite med på fjälltur...

( :) PS. Hinna borsta av? Det gör man bara i kallt väder förutsatt att man inte är för varm. :))
[Ändrat av Vandrare 2003-03-13 kl 17:09]

äh vafan...

Har jag fel om jag säger att trelagers GT är det mest "allrounda"?
Eftersom du letar efter EN skaljacka kan jag faktiskt rekomendera den jag har. arcteryx theta, kanonjacka. innnan jag köpte den testade jag jacor i tre månader, det stod mellan klättermusen bifrost, patagonias värsting och norrönas värsting och marmot liquid steel. ångrar mig inte.
lycka till!

Jackan betyder mer än materialet

Min uppfattning är i alla fall att det finns en mängd olika fabrikat av bra diffusionmaterial men jag tror ändå inte att detta har den största betydelsen.

Det viktiga är nog att hitta en modell som är så bra sydd att man kan använda jackan på rätt sätt. Med ordentlig krage, bra vetilationmöjligheter rätt storlek på ärmarna, huvkonstruktion.

Så lägg kraften på att hitta en bra jacka istället för att stirra dig blind på vilket material som jackan är utav. För trots allt märks det inte så mycket mer än i ett lab om materialet har ett RET-värde på 4,5 eller 6,2

Re: RET

Nordesjö; sa:
"Dessutom har det inget foder, membran med högre rti-värde än gt-xcr och helt överlägsen huva."

Rätta mig om jag har fel, men RET ska väl vara så lågt som möjligt? Det är ju motståndet.
Lite siffror från tillverkarna:

Event (bla Klättermusen och Salomon): 4
3-lagers XCR: < 6
2-lagers XCR: < 4,5
Paclite: 6-7
Vanlig 3-lagers GT: < 13
Vanlig 2-lagers GT: < 9
Windstopper shell: < 6

Det är alltså ingen större skillnad mellan XCR och Windstopper!

De där siffrorna är väl vad jag fick fram från Gores hemsida. Förutom Paclite, där jag läste mig till siffran <4 (inte 6-7 som du skrev). Kan någon tredje person verifiera detta tack.

Jag slogs också av att XCR3 hade samma RET som Windstopper. Mao är min WS-cykeljacka onödig ;~)

Varför jag sökte upp denna tråd, var att jag är ute efter en regntät cykeljacka som är bäst på ventilation. Verkar som Paclite passar mig. Visst, kanske finns andra material, men är de utpräglade cykeljackor, med längre ärmar å längre bakstycke? Jag har bara funnit sådana jackor i Paclite.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skogsrå70 Lättare skaljacka m avtagbar/stuvbar huva? Kläder 5
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Mr. T Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg