Håller med dig om att Astral väger orimligt mycket. Det är en tvålagersjacka, dvs där finns ett löst foder. Det gör en tung och voluminös utan att du får bättre prestanda vad gäller vattenpelare och ånggenomsläpplighet (det senare snarast tvärtom). Den verkar ju också i första hand vara tänkt som en skidjacka, och den duger ju fint som en sådan men för egen del känns tvålagersjackor helt överspelade, oavsett tänkt användning.
De andra två är 2,5-lagerskonstruktioner, dvs membranet skyddas av ett "tryckt" textilt mönster på insidan. Fungerar fint, men är inte fullt lika slittåligt/långlivat som "äkta" trelagerskonstruktioner (med ett helt tyglager laminerat på insidan av membranet). Men det kanske inte heller behövs, om du tänkt använda plagget som en renodlad regnjacka vid vanlig vandring. Vil du satsa på något riktigt långlivat, så finns dock numera trelagersjackor som inte väger mer än dessa två - men kostar mer.
Stannar du i 2,5-lagerssegmentet, så finns det minst lika bra jackor, som är ännu betydligt lättare. Så dessa två känns som lite halvdana kompromisser. L.I.M.-jackan saknar dessutom riktiga reglage för huva och ärmslut, jfr nedan.
Det finns olika åsikter om detta, men själv undviker jag att vandra i en membranjacka. Behövs det bara vind- och/eller myggskydd, är det så mycket skönare och smidigare med någon tunn luftig löparskjorta eller en vanlig supertunn (men tätvävd) polyester/bomullsskjorta. "Skaljackan" tar jag fram bara när det verkligen regnar, och därför kan den vara riktigt tunn och lätt. Det blir ändå lättare totalt, och mer flexibelt, att skilja på dessa funktioner. Mina nuvarande vind- och regnplagg väger 75 resp. 180 g, dvs mindre sammanlagt än det lättaste av dina val.
Fundera alltså noga på vad du tänkt använda jackan till. Ska du topptura, åka offpist, klättra i berg och grottor och annat tufft, med jackan på mest hela tiden, så får du nog kika på någon trelagers med lite tjockare yttertyg, Ska du "bara" ha den som en regnjacka på vandring, så funkar det med en 2,5-lagersjacka som då kan vara ännu lättare än de du tittar på.
Man behöver ju inte överdriva åt det hållet heller, de riktigt lätta kring/under 100 g är mest tänkta till terränglöpning utan tyngre skavande ryggsäck och börjar kompromissa alltför kraftigt med yttertygets slittålighet och detaljer (fickor, bra reglage) som man vill ha på långvandring. Men kring 200 g hittar du flera som lagt sig på en vettig nivå i avvägningen mellan lätt och robust.
Oavsett vikt- och prisspann, finns det saker jag själv alltid tittar på när jag väljer:
- Jackan ska tåla en hel dags drivande ösregn. Jag tycker erfarenhetsmässigt att 20 000 mm vattenpelare är ett minimum, Jag har haft regnbyxor med som funkat med 10 000 mm VP som funkar utmärkt, men jacka är mer utsatt, särskilt där den pekar uppåt och/eller trycks ihop av ryggsäcksremmar.
- Alla blixtlås inkl ficklås måste vara vattentäta. Bara skyddsklaffar funkar ej. L.I.M. verkar synda på den punkten (?).
- Jackan får gärna "andas" minst 20 000 g/m2/24 h; mindre går an men då behöver jag ventilationsblixtlås under armarna - som jag helst vill slippa annars; de läcker, stör och ökar vikten.
- Huvan ska vara rymlig, välsittande, ha en fungerande skärm, en lång "hals" som räcker upp till halva ansiktet, och ovillkorligen "trevägsreglage", dvs åtsnörning både längs framkanten och horisontellt runt skallen. Annars utestänger den inte det piskande regnet, och följer inte med i huvudets vridningar. Bara resår i framkanten duger ej.
- Ärmsluten ska ha riktiga reglage (typ kardborre/rem). Bara resår duger ej.
- Ficka/fickor ska vara stor(a) nog att rymma en karta m m, och placerad(e) så att ingen del hamnar under höftbältet. Obegripligt många jackor missar just detta! Tierra-jackans fickor sitter t ex för lågt. En fördel om ficköppningarna/blixtlåsen placeras lite mer skyddat, t ex långt åt sidan som på L.I.M.-jackan.
Sådärja, nu kan du börja sovra
Vi kan inte längre handla från Storbritannien utan tullkrångel, men jag länkar till
denna sida för att den är så föredömligt överskådligt uppställd med alla kriterierna - så kan du orientera dig om vad som finns på marknaden (finns såklart mer/annat, men du får en bra uppfattning om vad som är möjligt samt utförliga recensioner).
Goretex är säkert bra men man betalar för märket och det finns många andra bra membrantyger; jag har särskilt bra erfarenhet av Black Diamonds och Berghaus märkesegna varianter. Bägge är
hydrofila membran till skillnad till skillnad från Goretex mikroporösa, dvs de sätts inte igen av smuts och hudavlagringar. Undvik 2,5 lagers Pertex Shield - otroligt lätta och fina men jag har haft problem med plötsliga delamineringar.
Med allt detta sagt: PROVA jackan! Den kan teoretiskt uppfylla alla dina krav, men passar inte huvan din skallform eller känns axelpartiet hindrande på just din kropp, så är det ju ingen vits.