Skaljacka eller soft-shelljacka?

Tänk på att de "nya" softshell jackorna ofta har membran vilket är bra när man använder de för sig själv.
Det är dock värdelöst att ha under "hardshell" jackan då det blir tätt skall under tätt skal.
Under det täta ytterskalet ska man endast ha ett värmande skal som transporterar bort fukten, typ fleece.

Tänk på att de "nya" softshell jackorna ofta har membran vilket är bra när man använder de för sig själv.
Var det inte just detta som tillverkarna av de "äldre" mjukskalen skröt så förbålt med, att plaggen inte hade membran? För mig är just det en av poängerna med mjukskalen; så fort det kommer ett membran mellan mig och uteluften så blir det svettigt, nästan oavsett vad jag gör (OK, pimpling undantaget). Mjukskaljackorna tillåter högre puls utan att man blir så blöt. Svettblötan gällde ju även de gamla windstoppermembranjackorna, som var i princip lika täta att svettas i som GTX-jackorna.

Jo det är just det som är grejen med äkta mjukskal, eller vanliga skaljackor om man föredrar den beteckningen. Gore gillade dock inte det konceptet av någon underlig anledning... så de satsade massa tid, pengar och energi för att omdefiniera begreppet mjukskal.

Verkar var en hel djungel det här med jackor, nog lika bra att fortsätta med det gamla vanliga....
Fast nu vet jag ju inte ens vad det är för sorts jacka längre, tror jag ska kalla den bra-jacka.
Pär

Jag har en Tierra Snowie som är en softshell med GTex. Jag köpte den för att kunna ha den med bara kortärmat under när det är varmt ute. Mycket skönare än att ha en skaljacka direkt mot huden.

Däremot håller jag med tidigare talare. Den, eller såna jackor, har en tendens att vara för tät vid hård ansträngning men det är inget unikt med den här jackan för mig. GTex andas inte bra nog när jag svettas så därför har jag oftast min Halti softshell med utifrån tejpadesömmar. Den fixar inte långvarigt regn så därför har jag även en setup med en tunn fleece och en tunn Haglöfs LIM GTex PacLite jacka. Fan vad jag har lagt ut pengar ser jag nu... :) fast det är över flera år i och för sig. Skulle nog inte tagit mig råd med det när jag pluggat.

Det är dock värdelöst att ha under "hardshell" jackan då det blir tätt skall under tätt skal.
Under det täta ytterskalet ska man endast ha ett värmande skal som transporterar bort fukten, typ fleece.
Första inlägget... Varför har man inte varit med här förut... flera av mina intressen skrivs det om på detta forum upptäckte jag just, så har mycket kvar att ögna igenom...

Något jag skäms över är att fastän jag alltid levt aktivt med träning, camping och fiske etc. så har (gäller fortfarande men försöker nu surfa runt och snappa upp mer och mer) jag aldrig varit duktig på hur man på ett vettigt sätt ska klä sig (tro mig jag har frysit geonom åren) Hoppas få lite hjälp så jag får mer kött på benen. Jag är ute efter en vettig skaljacka för under 1500 kronor ca. Det var det jag surfade om här för att se om jag kunna hitta någon vettig info. Fick då se det här om softshell jackor. Skulle bli glad om någon kan säga om denna jacka som jag beställt (men inte fått än)
http://www.prologicfishing.com/productBig.asp?id=94
är dum att ha under en skaljacka? Jag gillar isfiske, det kan bli allt från att släpa en pulka genom djup snö långa sträckor... kontra att sitta still... Jag beställde jackan för jag tänkte att på sommaren vid fiske/camping kan jag ha den utan jacka utanpå när det ej regnar. När det är kallt kan jag ha den som lager 2 under en skaljacka. Så vore råschysst att få veta om den är ett dåligt val till det.

Första inlägget... Varför har man inte varit med här förut... flera av mina intressen skrivs det om på detta forum upptäckte jag just, så har mycket kvar att ögna igenom...

Ville bara hälsa dig välkommen!

Den jackan kanske inte är så lämpad att ha under, dock snygg att ha på stan.

Ps. Har också frusit en hel del, och vet fortfarande inte vad jag ska ta på mig. Ds.

Ville bara hälsa dig välkommen!

Den jackan kanske inte är så lämpad att ha under, dock snygg att ha på stan.

Ps. Har också frusit en hel del, och vet fortfarande inte vad jag ska ta på mig. Ds.

Okey, jag får köpa någon bättre lager 2 jacka då, shit happens...

Och tackar och bockar.

PS: Bland annat var vi och pimplade i minus 32 grader en gång. Vi gjorde upp en eld, jag frös ruskigt om fötterna och satte dem därför närmare och närmare och närmare elden. Kände ingen skillnad. Men till sist såg att jag det rök, eller närmast brann i dem. Brände hål rakt igenom till sockarna och det blev ju inte varmare av det efter ett tag... Men det är bara en gång av alla man frusit. Men numer fiskar jag inte den tempen..

Okey, en skaljacka och ett lämpligt plagg att ha under den står på programmet nu...

Förstår inte varför man ska ha en jacka under en jacka? En mjukskalsjackas huvudfunktion är att vara vindtät. Så varför ha två vindtäta jackor? Ha en rejäl tröja under istället, blir mkt varmare. Eller någon loftig jacka, kanske Mountain equipment cirrus. Garanterat varmare och billigare.

Förstår inte varför man ska ha en jacka under en jacka? En mjukskalsjackas huvudfunktion är att vara vindtät. Så varför ha två vindtäta jackor? Ha en rejäl tröja under istället, blir mkt varmare. Eller någon loftig jacka, kanske Mountain equipment cirrus. Garanterat varmare och billigare.
Inte jag heller... Nej men det var såhär att jag hade ett presentkort på ett enda varumärke. Och de hade bara sådana vindtäta fleecejackor och inget annat vettigt att ha innanför en skaljacka av vad jag kunde hitta. Den jag beställde går ju ha singel på sommaren i alla fall och hade hoppats den skulle gå ha under, vilket alltså inte verkar vara någon bra idé. Fast kanske funkar ok ifall man sitter still? T.ex. i båten.

Som sagt jag är inte kunnig på hur man ska klä sig. Men ett par lager av långärmad microflis ska jag ha under. Innerst en väldigt tunn och så en liten tjockare utanpå den. Men ska jag sitta still ute på vinten och fiska lär jag ju behöva nått mer än det och en skaljacka.

Men en rejäl tröja kan ju vara ett tips. Eller den du säger (vad det nu är för material i den) Har nu här innan just kikat på jackor i fiberbäls, fleece och microfleece, vad kan vara lämpligast för material? Vid närmare eftertanke föredrar jag nog någon form av jacka så man kan öppna den helt ifall man t.ex. ska ta en snabb promenad t.ex. isfiskeförflyttning till annan fiskeplats dragandes en pulka i djup snö, sedan mer stillasittande igen. Jag vet att jag inte skulle idas ta av mig mig ytterjackan sedan en långärmad tröja.

Jag tar gärna emot förslag så kanske man slipper förfrysa sig igen..

Sedan var det skaljacka. Såg ett tips just i denna tråd på pinewood st anton. Den var ruskigt billig, så istället skulle jag kunna lägga vad som behövs på kläder att ha under. Om nu ingen dömer ut den som skaljacka? Den behöver inte tåla regn en hel dag, räcker om den klarar skurar och kunna andas okey. Kommer nog mest att användas i båt och på is. Inte så mycket att gå i snårig skog. Jag bryr mig inte om vad det är för märke på fritidskläderna, bara de funkar okey.

Och allt blir nog bättre än flytoverallen jag har som ej andas. Kan säga att när vi skulle och ismeta och det bara var en liten bit att gå så tog jag på mig den (annars tar jag på mig när jag kommer fram till fiskeplatsen) innan. Men visade sig att skoterspåret inte gick hela vägen så fick gå i djupsnö dragandes pulka med massa utrustning. Märkte inget förrän jag kom fram, att jag var sjöblöt. Hade lager 1 av bomull på överkroppen just den gången. Vi skulle ismeta på samma plats helat tiden och jag satt och hoppade/skakade på stolen hela tiden (många timmar) Men extremt envis som jag är så ville jag såklart inte säga till att vi borde åka hem innan det blir mörkt. Men, från nu måste jag banne mig skärpa upp hur jag klär mig (skäms på mig massor...)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20
stromstrom Skaljacka eller fleece? Kläder 1
Skogsrå70 Lättare skaljacka m avtagbar/stuvbar huva? Kläder 5
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Mr. T Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg