Förstår inte varför man ska ha en jacka under en jacka? En mjukskalsjackas huvudfunktion är att vara vindtät. Så varför ha två vindtäta jackor? Ha en rejäl tröja under istället, blir mkt varmare. Eller någon loftig jacka, kanske Mountain equipment cirrus. Garanterat varmare och billigare.
Inte jag heller... Nej men det var såhär att jag hade ett presentkort på ett enda varumärke. Och de hade bara sådana vindtäta fleecejackor och inget annat vettigt att ha innanför en skaljacka av vad jag kunde hitta. Den jag beställde går ju ha singel på sommaren i alla fall och hade hoppats den skulle gå ha under, vilket alltså inte verkar vara någon bra idé. Fast kanske funkar ok ifall man sitter still? T.ex. i båten.
Som sagt jag är inte kunnig på hur man ska klä sig. Men ett par lager av långärmad microflis ska jag ha under. Innerst en väldigt tunn och så en liten tjockare utanpå den. Men ska jag sitta still ute på vinten och fiska lär jag ju behöva nått mer än det och en skaljacka.
Men en rejäl tröja kan ju vara ett tips. Eller den du säger (vad det nu är för material i den) Har nu här innan just kikat på jackor i fiberbäls, fleece och microfleece, vad kan vara lämpligast för material? Vid närmare eftertanke föredrar jag nog någon form av jacka så man kan öppna den helt ifall man t.ex. ska ta en snabb promenad t.ex. isfiskeförflyttning till annan fiskeplats dragandes en pulka i djup snö, sedan mer stillasittande igen. Jag vet att jag inte skulle idas ta av mig mig ytterjackan sedan en långärmad tröja.
Jag tar gärna emot förslag så kanske man slipper förfrysa sig igen..
Sedan var det skaljacka. Såg ett tips just i denna tråd på pinewood st anton. Den var ruskigt billig, så istället skulle jag kunna lägga vad som behövs på kläder att ha under. Om nu ingen dömer ut den som skaljacka? Den behöver inte tåla regn en hel dag, räcker om den klarar skurar och kunna andas okey. Kommer nog mest att användas i båt och på is. Inte så mycket att gå i snårig skog. Jag bryr mig inte om vad det är för märke på fritidskläderna, bara de funkar okey.
Och allt blir nog bättre än flytoverallen jag har som ej andas. Kan säga att när vi skulle och ismeta och det bara var en liten bit att gå så tog jag på mig den (annars tar jag på mig när jag kommer fram till fiskeplatsen) innan. Men visade sig att skoterspåret inte gick hela vägen så fick gå i djupsnö dragandes pulka med massa utrustning. Märkte inget förrän jag kom fram, att jag var sjöblöt. Hade lager 1 av bomull på överkroppen just den gången. Vi skulle ismeta på samma plats helat tiden och jag satt och hoppade/skakade på stolen hela tiden (många timmar) Men extremt envis som jag är så ville jag såklart inte säga till att vi borde åka hem innan det blir mörkt. Men, från nu måste jag banne mig skärpa upp hur jag klär mig (skäms på mig massor...)