Skalbyxor för vinterbruk?

Jag har efter några års mer eller mindre lyckade försök att åka telis, gräva snögrottor, hacka is mm lyckats slita ut mina gamla Tierra Cassin Ridge salopetter.

Vad har forumet för förslag på fullvärdig ersättare? Fokus ligger på slitsyrka snarare än på låg vikt och 2-lagers byxor göre sig icke besvär...
Hängselmodell är önskvärt men inte ett absolut krav så länge midjan är tillräckligt högt skuren.

Byxorna skall användas tillsammans med en Klättermusen Bifrost eller Haglöfs Ozone jacka - därav kravet på hängslen/högt liv.

Uffe

Kolla på Marmot, modellen jag har verkar inte finnas kvar, men den här ser ju inte fel ut http://www.corp.se/GBY76WO
Jag är helnöjd med mina, ser i stort sett nya ut efter 200+ dagar på skidor, skridskor och skoter.
Det enda jag saknar på dom är benficka, när jag har sele på mig, men det verkar dom ju ha tänkt på med dom där.

Någon som testat?

Någon som provat Mountain Hardwears Tenacity Bib Pant?

Hittade dom på addnature för lite mindre pengar än Marmotbyxorna.

Uffe

Klättermusen Megin

Kolla K-musen megin på hemsidan under november rea 1500 kr o i nya 6 vägs stretchen av cutan, helnöjd
Hans

Kolla Paramo (www.paramo.co.uk). Vattentäta utan membran, andas betydligt bättre än något existerande membran. Outslitliga i bemärkelsen att man kan lappa dem och impregnera om dem. Mycket populära i UK.

Jörgen

Har du egen erfarenhet av paramo?

Vad tyckte du? Under vilka förhållanden använde du byxorna? Hur var storlekarna?

Kan man få tag på detta märke i Sverige?

Uffe

Re: Har du egen erfarenhet av paramo?

Schneeberger; sa:
Vad tyckte du? Under vilka förhållanden använde du byxorna? Hur var storlekarna?

Kan man få tag på detta märke i Sverige?

Uffe

Har nyss köpt ett par Cascadabyxor avsedda för vinterbruk. Har bara hunnit testa dem lite smått kring huset och i skärgården. Helt regntäta än så länge och behagliga att ha på sig. Lite för bylsiga för min smak. Jag köpte XL Long och den var lite för lång. Stora storlekar verkar det alltså vara.

Verkar inte finnas i Sverige men många internetbutiker i England säljer. GoOutdoors var billigast, byxorna kostade 80 pund. Funderar på att köpa en Velez Smock om byxorna ger mersmak.

JÖrgen

Re: Klättermusen Megin

glanne; sa:
Kolla K-musen megin på hemsidan under november rea 1500 kr o i nya 6 vägs stretchen av cutan, helnöjd
Hans

Bra pris på dessa uppenbarligen. Dock uppfyller dom ju inte kravet på salopett.

Kan bara rekomendera Klättermusens salopett Freke istället. Jag har haft föregångaren Finbul några år och dom kommer ju någon att få slita ur mina händer om jag ska skiljas från dem.

kolla in arteryx med høgt liv och hængsel.(minns inte namnet men kan det vara "alpha" eller "theta"?
har två par med en som har hængsel och når precis upp øver magen (den ær ok) och då den som når upp till brøstkassen som ær kanon. lætt, andas ok, goretex 3lags om jag minns rætt, blixtlås i baken och låååång blixtlås på benen.

robert

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Macaco Alternativa skalbyxor før vinterbruk Kläder 13
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Carolientje Skalbyxor för tjejer med långa ben Kläder 3
Tulaaras Skalbyxor Kläder 6
anejon Skalbyxor för oss med långa ben! Kläder 8
Tannjel Skalbyxor, Tierra ROND PANT Kläder 0
Eriks-alla Skalbyxor med förstärkningar för knän och rumpa Kläder 5
Jmhe Hängslen till skalbyxor Kläder 11
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
nya_jope Skalbyxor för olika tillfällen Kläder 9
frida_n Dunbyxor/ mellanlager under skalbyxor Kläder 8
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
sagoskog Skalbyxor med hängslen Kläder 9
kälkåkarn Ha under skalbyxor när det är kallt Kläder 6
lilla kråkan Bra skalbyxor för dam? Kläder 3
Årebo dagens design på skalbyxor Kläder 5
action2 ITABs skalbyxor Kläder 6
prylManne Skalbyxor..Billiga eller dyra? Kläder 14
rodani Stadiums EVEREST skalbyxor? Kläder 1
MLind Synpunkter på Haglöfs XCR skalbyxor Kläder 0
Ix Skalbyxor till alpinklättring Kläder 8
grenyg Var hitta skalbyxor i stl C150!? Kläder 5
Mathew Skalbyxor i eVent??? Kläder 2
Avslut090305 Skalbyxor m. dragkedja? Kläder 1
IslandTraveller Skalbyxor med bajslucka Kläder 4
xochitl Längden på mina skalbyxor Kläder 8
jan_banan Tåliga skalbyxor Kläder 2
MZS Skalbyxor Mountain Equipment Kläder 3
Avslutatmedlemskapx Skalbyxor Kläder 2
zeilon Skalbyxor Kläder 8
Wad Vilka skalbyxor rockar mest? Kläder 6
Skalbyxor, Tenson?? Kläder 9
waltruz Sorel Caribou - modeskräp eller seriös outdoorkänga för vinterbruk? Kläder 10
Annakajsa Sportbh för vinterbruk? Kläder 0
Zealot Vilket membranfritt skalmaterial för vinterbruk? Kläder 43
Jock Scott Gummistövlar för vinterbruk Kläder 3
LGW Softshellbyxa för vinterbruk Kläder 5
Segment Skalplagg för ”Extremt” vinterbruk ! Kläder 10
L-O Kängor för vinterbruk? Kläder 27

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg