Skalbyxor för vinterbruk?

salopette
The Oxford Essential Dictionary of Foreign Terms in English; Jan 1, 1999; Jennifer Speake and Mark LaFlaur; 27 Words salopette noun L20 French . singular and (usually) in plural Pants with a high waist and shoulder straps, worn especially as a skiing garment and as a Frenchman's overalls.

Eller på svenska, som Ping skrev ovan: hängselbyxor.
[Ändrat av JonathanW 2006-11-23 kl 18:43]

Mitt tips är följdriktigt Megin eller Rocketeer.
Inge hängselbyxor men väl slitstarka och fina, själv har jag ett par megin och är supernöjd, specielt med möjligheten till stålpinne under skon! (har dock gjort egen variant)

Överge midjekorta jackor så småning, det är enligt mig inte annat än mode, funktionen faller bort, specilt på vattentäta skal. Så det är inte dess byxor som är för korta utan jackorna som är för korta, meginjackan (nu ersat av driva) och rocketeer jackan är föredömliga om man vill ha slitstyrka och funktion synes det mig.
Bra mekanisk ventilation!

Regnkläder på vintern?

JonathanW; sa:
salopette
Eller på svenska, som Ping skrev ovan: hängselbyxor.

Nejnej! På svenska heter det bibs.
:D
(är det inte fantastiskt att vissa grupper av människor anses vara så korkade att man måste döpa om grejer för att de ska köpa dem?)

Ordskoj åsido - måste man ha regnkläder på vintern?
Borde man inte kunna få bättre prestanda om man lade samma pengar på ett par membranfria brallor?
Men det kanske inte finns... det största användningsområdet för membrankläder är ju vinteraktiviteter. Och oftast gör det ju inte så mycket att kläderna inte andas så bra.

Martino: när din dotter börjar komma upp sig lite i âren och bli sjálvgàende tror jag nog att du kommer att inse fördelen med vattentáta salopetter framför softshell-bibs

TYSK3A.jpg

Komplettering av ursprungsspecen.

Jag är ute efter vattentäta byxor som andas. Hur man uppnår denna funktion är dock tämligen ointresant.

Visst kan man i många fall klara sig med "icke goretex" skal men för mig är det de plagg som fungerat bäst och gett den största mångsidigheten.

När det gäller jacklängden så är det egentligen en annan diskussion. Jag använder midjebyxor till båda jackorna vår/sommar/höst men har uppskattat det extra snöskydd och värme en salopette/hänselbyxa/bib erbjuder.

Uffe

Jag har ett par Arc'teryx Theta SK som nog får räknas som saloppetes/bibs/höga byxor med hängslen. De har ruskigt bra passform för mig (medium/tall vid 185/67). Lätta men ändå starka och smidiga lösningar. Det enda man eventuellt kan önska är större fickor men å andra sidan så finns det inget som är i vägen vid ryrelser som det lätt blir i benfickor annars. Så här långt är de mycke tuppskattade av mig. Samma prisklass som Marmot Spartan Bibs som jag också tittade på men som valdes bort på grund av passofrmen som var för lös i mitt tycke.

http://www.arcteryx.nu/butiken/product.php?uid=520
http://www.arcteryx.com/product.aspx?Theta-SK-Pant

estetdrägg; sa:
Överge midjekorta jackor så småning, det är enligt mig inte annat än mode, funktionen faller bort, specilt på vattentäta skal. Så det är inte dess byxor som är för korta utan jackorna som är för korta, meginjackan (nu ersat av driva) och rocketeer jackan är föredömliga om man vill ha slitstyrka och funktion synes det mig.

Är du säker på att det inte har någon funktion? Jag tror att det är en klar fördel att ha en ganska kort jacka om man ska använda klättersele.
Min Klättermusen är tom uppskuren fram för att underlätta det. Tyvärr innebär det att den inte är så skön att använda tillsammans med mina låga byxor.

Jonas P; sa:
estetdrägg; sa:

Är du säker på att det inte har någon funktion? Jag tror att det är en klar fördel att ha en ganska kort jacka om man ska använda klättersele.
Min Klättermusen är tom uppskuren fram för att underlätta det. Tyvärr innebär det att den inte är så skön att använda tillsammans med mina låga byxor.

Tja, de gånger man ska i sele är det bara att tömma de lägre fickorna och dra selen utanpå nedre delen av jackan, alternativt bara dra upp dragkedjan nerifrån lite gran. Eller är det för mycket bök för den annars avsevärdaa fördelen med en jacka som går ner till grenen (Skyddet, ventilationen och fickorna)?

Jag klätrar inte så ofta men jag tänker mig att mängden klättring styr en hel del, långa anmarscher borde väl tala för längre jacka och tvärt om.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Macaco Alternativa skalbyxor før vinterbruk Kläder 13
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Carolientje Skalbyxor för tjejer med långa ben Kläder 3
Tulaaras Skalbyxor Kläder 6
anejon Skalbyxor för oss med långa ben! Kläder 8
Tannjel Skalbyxor, Tierra ROND PANT Kläder 0
Eriks-alla Skalbyxor med förstärkningar för knän och rumpa Kläder 5
Jmhe Hängslen till skalbyxor Kläder 11
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
nya_jope Skalbyxor för olika tillfällen Kläder 9
frida_n Dunbyxor/ mellanlager under skalbyxor Kläder 8
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
sagoskog Skalbyxor med hängslen Kläder 9
kälkåkarn Ha under skalbyxor när det är kallt Kläder 6
lilla kråkan Bra skalbyxor för dam? Kläder 3
Årebo dagens design på skalbyxor Kläder 5
action2 ITABs skalbyxor Kläder 6
prylManne Skalbyxor..Billiga eller dyra? Kläder 14
rodani Stadiums EVEREST skalbyxor? Kläder 1
MLind Synpunkter på Haglöfs XCR skalbyxor Kläder 0
Ix Skalbyxor till alpinklättring Kläder 8
grenyg Var hitta skalbyxor i stl C150!? Kläder 5
Mathew Skalbyxor i eVent??? Kläder 2
Avslut090305 Skalbyxor m. dragkedja? Kläder 1
IslandTraveller Skalbyxor med bajslucka Kläder 4
xochitl Längden på mina skalbyxor Kläder 8
jan_banan Tåliga skalbyxor Kläder 2
MZS Skalbyxor Mountain Equipment Kläder 3
Avslutatmedlemskapx Skalbyxor Kläder 2
zeilon Skalbyxor Kläder 8
Wad Vilka skalbyxor rockar mest? Kläder 6
Skalbyxor, Tenson?? Kläder 9
waltruz Sorel Caribou - modeskräp eller seriös outdoorkänga för vinterbruk? Kläder 10
Annakajsa Sportbh för vinterbruk? Kläder 0
Zealot Vilket membranfritt skalmaterial för vinterbruk? Kläder 43
Jock Scott Gummistövlar för vinterbruk Kläder 3
LGW Softshellbyxa för vinterbruk Kläder 5
Segment Skalplagg för ”Extremt” vinterbruk ! Kläder 10
L-O Kängor för vinterbruk? Kläder 27

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg