Skärgårdsled?

Har hört att det ska finnas en vandringsled i Stockholm skärgård som också är utrustad med roddbåtar för transport mellan öarna. Har letat på nätet men inte hittat något som motsvarar den beskrivning jag fått. Är det någon som känner till denna led? Jag tycker det låter som en trevlig aktivitet för stundande långhelger under vår och försommar.

Båtluffning i skärgården

Jag båtluffade i skärgården sommaren -04 från Arholma till Utö det tog mig ca 14 dagar, jag kan verkligen rekomendera detta sätt att se skärgården om man inte har båt.

Vill du veta mer gå in på http://www.waxholmsbolaget.se/ klicka dig vidare till Skärgårdstrafik och Båtluff.

Lycka till!

Stora öar ger omväxling

Fina vandringar delvis med havskontakt kan man göra t ex på Askö söder om Trosa, Öja och Järflotta söder om Nynäshamn. Utö m fl. Ornö, Nämndö, Runmarö, Möja, Arholma och Örskär.

Båtluffarleden beskrivs på en pdf på Waxholmsbolagets hemsida. Det finns roddbåtar t ex mellan Gällnö och Karklö i mellanskärgården.

"GÄLLNÖ
Gällnö är en levande skärgårdsö med djurhållning och jordbruk. Här finns affär, bed & breakfast och vandrarhem som även hyr ut små-stugor, cyklar och roddbåtar. Vid Torsviken en bit upp på ön kan du tälta. Läs mer i Skärgårdsresor och Skärgårdsnatur.
Om du vill stanna över natt kliver du förslagsvis av vid Gällnö brygga.
Nästa dag fortsätter du med en promenad till Gällnönäs brygga och tar båten mot Norra och Södra Stavsudda.
Vill du göra en avstickare från leden här går det också bra. Vid sundet
norr om Torsviken ligger båtluffarledens roddbåtar, som tar dig över till Karklö. Promenera över ön till Karklö brygga. Härifrån kan du återvända mot Stockholm eller fortsätta mot Ingmarsö och Finnhamn."

"På Lådna finns två ångbåtsbryggor, bl a Karlshems brygga. Härifrån kan du vandra söderut till sundet mellan Lådna och Lådnaön, där du lånar båtluffarledens roddbåtar och tar dig över till Lådnaön."

En mycket bra bok att ta med respektive att läsa innan och efter turen är Ulf Sörenssons "Vägvisare till Stockholms Skärgård". http://www.bavariaklubben.se/news.asp?id=11

Thure

Grinda...

Jag har ingen erfarenhet av båtluffning i skärgården, men har däremot både gått och cyklat mtb runt Grinda ett antal gånger... rekommenderas... Mvh Thomas

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg