Jag har paddlat olika roderkajaker till och från de senaste trettio åren. För ett par år sedan köpte jag en Aquilo Core för att kunna paddla lite mer frekvent utan att lägga för mycket pengar. Den kajaken är en ok baskajak men den sätter sig lite då jag trycker på. Jag vill sitta högt och paddla med rak isättning efter ungdomens år som motionspaddlare i olika VKV:er/klubbkajaker, det är bara att glömma i Core. Den har bra öppen sittbrunn dock som låter mig välja om jag ska paddla med höga knän ihop eller trycka ut dem för att rolla, det senaste gör jag dock bara för att det är kul - aldrig skarpt.
Nu har jag flyttat närmare havet och får surf ibland då jag motionerar, kul och ovant. Det som händer är att vågorna svänger runt kajaken och rodret räcker inte till. Det är nu jag börjar fundera på skäddapaddling, det verkar ju vara perfekt för surf om man kan kanta kajaken och ligga kvar på vågen, lagom snedställt.
Tänker jag fel här?
Detta är en förtäckt "köpa kajak"-tråd, för min Core ska ersättas. Tittar på motionskajaker med lite turegenskaper, t ex Tiderace Pace, Zedtech Corvette osv. Vill någon langa kajaktips utöver att prata skäddapaddling så det bra det med. Jag kanske borde kika på skäddakajaker istället...
Nu har jag flyttat närmare havet och får surf ibland då jag motionerar, kul och ovant. Det som händer är att vågorna svänger runt kajaken och rodret räcker inte till. Det är nu jag börjar fundera på skäddapaddling, det verkar ju vara perfekt för surf om man kan kanta kajaken och ligga kvar på vågen, lagom snedställt.
Tänker jag fel här?
Detta är en förtäckt "köpa kajak"-tråd, för min Core ska ersättas. Tittar på motionskajaker med lite turegenskaper, t ex Tiderace Pace, Zedtech Corvette osv. Vill någon langa kajaktips utöver att prata skäddapaddling så det bra det med. Jag kanske borde kika på skäddakajaker istället...
Senast ändrad: