Mycket bra inlägg av dig consono!
Det är precis det jag menar fast tvärtom. Jag är jägare men inte av tradition, möjligen någon stenåldersinstinkt i så fall. Jag påstår inte att jag jagar djur för att dom är själlösa, utan det är en förutsättning för att jag ska kunna jaga. Jag skulle aldrig någonsin kunna försvara min jakt eller njuta av allt runt omkring om jag trodde att en älg hade samma känsloliv som en människa - där håller jag med jaktmotståndaren. Då vore jag en känslokall mördare.
Eftersom jag inte kan bygga min tro på fakta utan den är helt och hållet känslomässig så kan inte argument förändra min tro, jag måste dock erkänna att även jag kan känna ett tvivel ibland, jag har aldrig skjutit en älgkalv eftersom jag inte kan bortse ifrån möjligheten att kon faktiskt kan känna sorg och saknad - det är lätt att som småbarnsförälder reflektera en rädsla att förlora sitt barn på en älgmamma.
Som Du nog förstår så är dödandet inte en bisak för mig, jag njuter definitivt inte av det men försvarar det med mina argument, som Du så riktigt påpekar. Jag gömmer mig bakom argumenten för att försvara mitt handlande. Jag köper inte resonemanget att människan alltid jagat oberoende om bytet har själ eller inte, då vore vi kannibaler allihop, jag köper inte heller resonemanget att ett djur vet att den ska dö. Jag hävdar att den flyr av instinkt inte av rädsla. Jag försöker för säkerhets skull att jaga med så mycket respekt som möjligt och inte orsaka onödigt lidande för djuret, jag förstår inte hur människor som medvetet plågar djur är skapta, hanteringen av djur inom köttindustrin är ibland sinnessjuk och när man ser avarterna där så förstår jag människor som blir vegetarianer. Jag tror att djur känner smärta, det är en förutsättning för att trigga instinkten att fly, jag tror också att djur kan känna hunger och andra grundläggande känslor, därför jagar jag med respekt för djuret och ibland med splittrade känslor. Det är ytterst få jägare av de som jag umgås med som är oberörda om de skadskjutit ett djur.
Om Du skjuter en älg med ett perfekt skott som definitivt är dödande så springer den ändå en bra bit innan den faller, det är sällsynt att det blir en "knall och fall effekt".Enda skottet som ger garanterad "knall och fall" är träff i ryggraden eller i hjärnan, det är så svåra skott så risken att missa är väldigt stor. Det man i stället har som träffområde är hjärta och lungor men då faller sällan djuret omedelbart. Om du skjuter en björn på samma sätt så kan den i stället för att fly välja att anfalla med sina sista krafter, då spelar det ingen roll hur bra skytt Du är. Om du med en lung eller hjärtträff ska vara säker på att björnen/älgen faller ner och dör på fläcken så måste du nog skjuta med ett pansarskott.