Pga arvet efter 245an... den har präglat den nuvarande bilköpargenerationen i Sverige.Det här är lite intressant. Om det nu är så att vi inte vill ha stora bilar hur kommer det sig då att Volvo V70 fortfarande är Sveriges mest sålda bil?
-
Om "Fritt Forum"
Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.
OBS!
Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Ska vi rädda Saab, eller?
- Trådstartare Martin Fjäderlätt
- Start datum
Om man nu skulle ha ett koncept för framtiden och designlösningar klara i huvudet, kan nån berätta hur en knegare på obestånd kan gå till väga för att köpa hela fabriken i Trollhättan för att tillverka en egen serie bilar?
Eller är det bättre att sälja idén och ta 10% av framtida vinst? Mer?
peter
http://www.blocket.se/vi/20361644.htm?ca=11_s
"Klara i huvudet" är väl kanske värt en semla och en kopp kaffe eftersom Saab själva gissningsvis kan komma lika långt på en kafferast
20 år lång kafferast???
Alla kan måla en tavla med en blå prick, det svåra är att komma på idén (och göra vinst).
peter
Alla kan måla en tavla med en blå prick, det svåra är att komma på idén (och göra vinst).
Där tror jag du får medhåll av SAAB.
Problemet är förstås inte att få en idé, utan att få en idé som ÄR bra på riktigt, samt att kommersialisera och förvalta den goda idén. Den som anser sig kunna bedöma detta innan det är förverkligat har nog bara dåligt omdöme, t o m oavsett kvalitén på idén.
Min SAAB tog mig till jobbet idag igen. Men inte tjänade SAAB nåt på den...
Om det nu är så att vi inte vill ha stora bilar hur kommer det sig då att Volvo V70 fortfarande är Sveriges mest sålda bil?
För det första:
Vem pratar om Sverige? Det är knappast hemmamarknaden som avgör.
Särskilt inte när ett av Saabs och Volvos absolut största problem är att de har värdens minsta hemmamarknad. En fransk biltillverkare (hemmamarknad: 3 miljoner bilar?) kan leva på att bara fransmän köper bilen, det kan inte en svensk (hemmamarknad: 200000 bilar?).
Jag läste nånstans att det numera är Volvos 40-50-serie som säljer bäst, vilket i så fall säger en del om vilken typ av bilar vi (världen) vill ha.
För det andra:
Att stora bilar fortfarande säljer bra i Sverige beror på det svenska tjänstebilssystemet. När svenska privatpersoner själva köper bil är det golfklassen som gäller. Förutom just V70, som vi verkar köpa av gammal vana. Saab 9-5 hamnar till exempel på 29:e plats när vi betalar själv!
Och att såna aktörer som Toyota stänger ner tillverkning beror väl på att de vill fortsätta gå med vinst även i framtiden?
Hemmamarknaden är otroligt viktig. Det gäller för väldigt många produkter och för bilar är det ju alltid så att ett märke säljer bra på sin hemmamarknad. Att då ha en i bilsammanhang närmast marginell hemmamarknad att luta sig på är ett stort problem och även anledningen till att ganska få länder i vår storlek har "egna märken".
Tack och lov så betyder inte en liten hemmamarknad att man inte kan producera och exportera produkter, men det gäller nog att välja sådana produkter där man av olika anledningar kan bli stor utomlands oavsett den egna marknaden.
Att vi har egna stridsflygplan är ju f ö en annan sån där rätt märklig sak.
Jag säger inte att det är omöjligt att producera bilar i Sverige. Men föutsättningarna är ganska annorlunda än för de flesta bilfabrikerna.
Just ja, vi har väl för övrigt tre personbilsmärken i Sverige?
Tack och lov så betyder inte en liten hemmamarknad att man inte kan producera och exportera produkter, men det gäller nog att välja sådana produkter där man av olika anledningar kan bli stor utomlands oavsett den egna marknaden.
Att vi har egna stridsflygplan är ju f ö en annan sån där rätt märklig sak.
Jag säger inte att det är omöjligt att producera bilar i Sverige. Men föutsättningarna är ganska annorlunda än för de flesta bilfabrikerna.
Just ja, vi har väl för övrigt tre personbilsmärken i Sverige?
Just ja, vi har väl för övrigt tre personbilsmärken i Sverige?
Jupp. Och det där tredje lilla går nog inte heller med nån vidare vinst. Men det verkar å andra sidan inte bekymra ägaren.
Nytt koncept på gång:
Detta är början på slutet för den bensin/diesel-bilen
Enligt mig så är den konventionella biltypen död, den har inte någon längre någon framtid. Jag tycker att det vore mycket bättre att satsa de pengar (som eventuellt var tänkta till SAAB) till utveckling av tex alternativa energiformer och andra typer av fordon som drivs med solenergi eller bränsle celler. Folk som jobbar på SAAB kan väl istället erbjudas utbildning/omskolning för att kunna driva utvecklingen av alternativen.
Enligt mig så är den konventionella biltypen död, den har inte någon längre någon framtid. Jag tycker att det vore mycket bättre att satsa de pengar (som eventuellt var tänkta till SAAB) till utveckling av tex alternativa energiformer och andra typer av fordon som drivs med solenergi eller bränsle celler. Folk som jobbar på SAAB kan väl istället erbjudas utbildning/omskolning för att kunna driva utvecklingen av alternativen.
Lite Knightrider över den därJupp. Och det där tredje lilla går nog inte heller med nån vidare vinst. Men det verkar å andra sidan inte bekymra ägaren.
Nytt koncept på gång:
Lite Knightrider över den där
Bara inte "the hoff" ingår så.
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg