• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Ska vi rädda Saab, eller?

SAAB kunde för länge sedan tillverkat bilar som är billiga,
enkla, bränslesnåla samt är lätta att laga själv.

Men dom ville glassa runt med en bil som man inte gör vinst på.

Njae... hela poängen med att bygga "premium"-bilar är ju att man får bättre marginaler. Mer vinst per bil, alltså. Det är därför alla biltillverkare vill göra det. Problemet är bara att det krävs en hel del att nå dit, och det är väl ungefär bara Audi och Lexus som har lyckats bra med att ta sig in i det segmentet på senare år.

Saabs problem är att de aldrig någonsin har haft mer än en modern modell (tre år eller yngre) i taget. Och de senaste åren har de inte haft någon modern modell alls. Då är det svårt att få folk till bilhallen. Bilbraschen är nämligen inte som friluftsbranschen - det räcker inte med att man sätter rätt märke på vilken jacka som helst för att den ska sälja. Man måste ha produkter.
 
Njae... hela poängen med att bygga "premium"-bilar är ju att man får bättre marginaler. Mer vinst per bil, alltså. Det är därför alla biltillverkare vill göra det. Problemet är bara att det krävs en hel del att nå dit, och det är väl ungefär bara Audi och Lexus som har lyckats bra med att ta sig in i det segmentet på senare år.

Saabs problem är att de aldrig någonsin har haft mer än en modern modell (tre år eller yngre) i taget. Och de senaste åren har de inte haft någon modern modell alls. Då är det svårt att få folk till bilhallen. Bilbraschen är nämligen inte som friluftsbranschen - det räcker inte med att man sätter rätt märke på vilken jacka som helst för att den ska sälja. Man måste ha produkter.



Jovisst är det så, det klarade dom inte, alldeles uppenbart........
Feltänk kostar på, det vet alla, ingen kan säga att dom inte har haft chanser att göra annorlunda, med ett annat resultat.
Om det finns så mycket kunnande, så har det tydligen förbjudits att tillverka något som ger vinst, eftersom de inte gjort det tyder på att kunnandet måste ha en annan plattform än SAAB personbilar, med andra chefer/ägare o annat synsätt.
Kunnandet har inget värde om det inte utmynnar i något vinstgivande för omgivningen.
 
Senast ändrad:
Jag kan tänka mig att de hade klarat sig bättre genom att bli ännu mer exklusiva. Kanske har de genom åren haft 2-3 framgångsrika perioder (alltså icke-förlust-perioder).

Det var väl när turbobilarna (900) slog igenom, när "nya" 900:an till sist kom och fick bra press, samt när 9-5 kom och fick bra press - även en tid efter själva introduktionen, till skillnad från 900:an.
Tyvärr har det allttid varit efter för lång tid av förluster med gamla modeller, och märket har inte varit så exklusivt att det även räckt med "klassiska" modeller.

Fast det finns väl många skäl, särskilt på senare år med GM, till varför märket inte kunnat betraktas som särskilt exklusivt. Dessutom, som nån skrev, så måste man ha lite nya modeller som drar folk - även om det slutar med att folk köper någon äldre modell.

Har själv haft ett antal Saabar som andrabil genom åren och gillar dem rätt bra. Min 13 år gamla nuvarande 9000 kommer att klara sig bra oavsett om märket finns kvar som ny bil. Den överlevde med glans en smärre älgkollision för ett halvår sen, det var väl en svårare prövning än en konkurs...

Och självklart ska man inte kasta pengar efter en död. Det som skrivs om att GM (eller staten)inte tar sitt ansvar är väl inte helt vederhäftigt. GM har ju förlorat massor med pengar sen de gick in. Att de nu försöker komma så billigt undan som möjligt är väl mest en fråga om att de inte har några pengar att förlora eftersom hela GM är obeståndsmässigt mer eller mindre.

Att de sedan möjligen försökt klå svenskarna på pengarna innan konkursen är möjligen en annan sak, och tack och lov verkar inte det ha lyckats.
 
Träbil och bävergnag i tanken....

Om man nu skulle ha ett koncept för framtiden och designlösningar klara i huvudet, kan nån berätta hur en knegare på obestånd kan gå till väga för att köpa hela fabriken i Trollhättan för att tillverka en egen serie bilar?

Eller är det bättre att sälja idén och ta 10% av framtida vinst? Mer?


peter
 
Nej, inga skattepengar till SAAB. Det är hopplöst. Regeringen har rätt denna gång. Miljarderna måste gå till teknik och industri som har framtiden för sig om stöd behövs.
 
I Finland har ju Google köpt en pappersindustri, men med FRA-lagen så kommer ju det naturligtvis inte att ske i Sverige.

http://www.hbl.fi/text/ekonomi/2009/2/12/w23395.php

Jo, Finland kan vara ett alternativ. Var just inne på Valmet's hemsida och kollade. De tillverkar ju bl.a Porche Boxter så personbilar verkar de ju kunna. Lojalitetsmässigt skulle det funka eftersom jag inte allt igenom är rikssvensk, har inte släktforskat men att nån anfader måste nuppat med en finska tar jag för givet.


peter
 
Om man nu skulle ha ett koncept för framtiden och designlösningar klara i huvudet, kan nån berätta hur en knegare på obestånd kan gå till väga för att köpa hela fabriken i Trollhättan för att tillverka en egen serie bilar?

Eller är det bättre att sälja idén och ta 10% av framtida vinst? Mer?


peter

När de väl ansökt om konkurs är det bara att slå konkursförvaltaren en signal och göra en deal. Om du nu inte har några kulor alls så kan du ju vara svårt att få till det, men sånt är ju livet.

Christian
 
Om man nu skulle ha ett koncept för framtiden och designlösningar klara i huvudet, kan nån berätta hur en knegare på obestånd kan gå till väga för att köpa hela fabriken i Trollhättan för att tillverka en egen serie bilar?

Eller är det bättre att sälja idén och ta 10% av framtida vinst? Mer?

"Klara i huvudet" är väl kanske värt en semla och en kopp kaffe eftersom Saab själva gissningsvis kan komma lika långt på en kafferast ;)
 
Inte sant att Volvo och Saab bygger fel bilar

"Vissa säger att Saab aldrig har haft ett bättre läge än nu, med TVÅ nya modeller på gång. Satsar vi bara våra skattepengar så är saken biff på ett par år. Problemet är väl bara att just stadsjeepar som 9-4x och stora premiumbilar som 9-5 kanske är precis det som världen just har sagt att den inte vill ha. Det är ju därför Volvos försäljning har rasat!"






Det här är lite intressant. Om det nu är så att vi inte vill ha stora bilar hur kommer det sig då att Volvo V70 fortfarande är Sveriges mest sålda bil?
Enligt Bil Sweden så var var nya Volvo V70 etta i Sverige med 22070 registreringar under 2008. På andra plats kom Saab 9-3 med 12623 registeringar.
Det är duktigt att lyckas sälja så många bilar till antagligen lika många köpare utan att de egentligen vill ha bilen. Grymma försäljare!!!


Det är inte bara Volvo och Saab som drabbas utan alla biltillverkare. Toyota med sina SMÅ , MILJÖbilar tvingas stänga ner produktionen X antal dagar pga av kraftigt minskad försäljning! Så att skylla att man bygger fel bilar är inte hela sanningen! Världen har inte råd med några bilar överhuvudtaget. Folk får inte lån för att köpa bilar i dagens läge. Och man lägger hellre lite extra pengar på att fixa till sin gamla omiljövänliga bil än att gå och köpa en ny. Marknaden måste stimuleras att köpa nya bilar. Kanske genom skrotningspremier, kanske något annat.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg