Carnegie t ex?
I fallet Carnegie kommer staten med all sannolikhet att få tillbaka pengarna. I fallet Saab är den chansen ganska liten
Carnegie t ex?
SAAB kunde för länge sedan tillverkat bilar som är billiga,
enkla, bränslesnåla samt är lätta att laga själv.
Men dom ville glassa runt med en bil som man inte gör vinst på.
Njae... hela poängen med att bygga "premium"-bilar är ju att man får bättre marginaler. Mer vinst per bil, alltså. Det är därför alla biltillverkare vill göra det. Problemet är bara att det krävs en hel del att nå dit, och det är väl ungefär bara Audi och Lexus som har lyckats bra med att ta sig in i det segmentet på senare år.
Saabs problem är att de aldrig någonsin har haft mer än en modern modell (tre år eller yngre) i taget. Och de senaste åren har de inte haft någon modern modell alls. Då är det svårt att få folk till bilhallen. Bilbraschen är nämligen inte som friluftsbranschen - det räcker inte med att man sätter rätt märke på vilken jacka som helst för att den ska sälja. Man måste ha produkter.
I Finland har ju Google köpt en pappersindustri, men med FRA-lagen så kommer ju det naturligtvis inte att ske i Sverige.
http://www.hbl.fi/text/ekonomi/2009/2/12/w23395.php
Om man nu skulle ha ett koncept för framtiden och designlösningar klara i huvudet, kan nån berätta hur en knegare på obestånd kan gå till väga för att köpa hela fabriken i Trollhättan för att tillverka en egen serie bilar?
Eller är det bättre att sälja idén och ta 10% av framtida vinst? Mer?
peter
Om man nu skulle ha ett koncept för framtiden och designlösningar klara i huvudet, kan nån berätta hur en knegare på obestånd kan gå till väga för att köpa hela fabriken i Trollhättan för att tillverka en egen serie bilar?
Eller är det bättre att sälja idén och ta 10% av framtida vinst? Mer?
Nej, det skrev jag väl ingenstans?Carnegie t ex?