Vad säger ni om Saab (Automobil)? Ska svenska skattebetalare gå in och se till att företaget överlever?
Själv gillar jag Saab rätt mycket, men om det är nåt svenskt bolag i fordonsindustrin som är bevisat oduligt är det väl Saab? De har ju aldrig tjänat några pengar, i princip aldrig haft mer än en modern bil i bilhallarna samtidigt. (Visst, de har registrerat vinst ett par år, men ungefär på samma nivåer som Saab-handlare i medelstora svenska städer)
De var ju ett olycksbarn redan på Scania-tiden, då Scaniafolket gnällde om att all vinst från "världens bästa lastbilar" gick till att ge biltillverkningen konstgjord andning år efter år och var då och då ta fram "bilen som ska rädda Saab" men som aldrig gjorde det.
Vissa säger att Saab aldrig har haft ett bättre läge än nu, med TVÅ nya modeller på gång. Satsar vi bara våra skattepengar så är saken biff på ett par år. Problemet är väl bara att just stadsjeepar som 9-4x och stora premiumbilar som 9-5 kanske är precis det som världen just har sagt att den inte vill ha. Det är ju därför Volvos försäljning har rasat!
Visst vore det jäkligt synd om alla i Trollhättan som förlorar jobben, men ibland får man känslan att det skulle vara svårare för arbetare att förlora jobben och kanske tvingas flytta till annan ort, än för tjänstemän. När IT-bubblan sprack i seklets början och tusentals svenskar (bland annat jag och många jag känner) fick tok-sparken lät det nästan snarare som om det var vårt eget fel som rörde oss i den uppblåsta IT-branschen. Medan någon som har jobbat kvar på ett verkstadsföretag som har varit konkursmässigt i 20 år inte hade en chans att göra nåt åt det?
Och flytta för att skaffa nytt jobb, det har väl alla gjort? Är det helt enkelt bruksorts-kulturen som är boven, den som håller folk gisslan i det enda stora företaget på orten?
Det enda skälet att rädda Saab tycker jag är om en konkurs skulle dra med sig hela resten av fordonsindustrin, som ju "bara" är drabbade av en konjunktursvacka. Borde man inte satsa skattepengarna på Volvo (person- och lastvagnar) och Scania?
Är jag dum nu? Vad tycker ni?
(Bortsett från det ovanstående så skulle jag väldigt väldigt gärna titta på nya 9-5, som verkar bli en spännande bil om den överlever till försäljningsstart)
Själv gillar jag Saab rätt mycket, men om det är nåt svenskt bolag i fordonsindustrin som är bevisat oduligt är det väl Saab? De har ju aldrig tjänat några pengar, i princip aldrig haft mer än en modern bil i bilhallarna samtidigt. (Visst, de har registrerat vinst ett par år, men ungefär på samma nivåer som Saab-handlare i medelstora svenska städer)
De var ju ett olycksbarn redan på Scania-tiden, då Scaniafolket gnällde om att all vinst från "världens bästa lastbilar" gick till att ge biltillverkningen konstgjord andning år efter år och var då och då ta fram "bilen som ska rädda Saab" men som aldrig gjorde det.
Vissa säger att Saab aldrig har haft ett bättre läge än nu, med TVÅ nya modeller på gång. Satsar vi bara våra skattepengar så är saken biff på ett par år. Problemet är väl bara att just stadsjeepar som 9-4x och stora premiumbilar som 9-5 kanske är precis det som världen just har sagt att den inte vill ha. Det är ju därför Volvos försäljning har rasat!
Visst vore det jäkligt synd om alla i Trollhättan som förlorar jobben, men ibland får man känslan att det skulle vara svårare för arbetare att förlora jobben och kanske tvingas flytta till annan ort, än för tjänstemän. När IT-bubblan sprack i seklets början och tusentals svenskar (bland annat jag och många jag känner) fick tok-sparken lät det nästan snarare som om det var vårt eget fel som rörde oss i den uppblåsta IT-branschen. Medan någon som har jobbat kvar på ett verkstadsföretag som har varit konkursmässigt i 20 år inte hade en chans att göra nåt åt det?
Och flytta för att skaffa nytt jobb, det har väl alla gjort? Är det helt enkelt bruksorts-kulturen som är boven, den som håller folk gisslan i det enda stora företaget på orten?
Det enda skälet att rädda Saab tycker jag är om en konkurs skulle dra med sig hela resten av fordonsindustrin, som ju "bara" är drabbade av en konjunktursvacka. Borde man inte satsa skattepengarna på Volvo (person- och lastvagnar) och Scania?
Är jag dum nu? Vad tycker ni?
(Bortsett från det ovanstående så skulle jag väldigt väldigt gärna titta på nya 9-5, som verkar bli en spännande bil om den överlever till försäljningsstart)
Senast ändrad: