Det jag vänder mig mig är fördomsfullheten mot kajaker/kajakkonstruktioner som man själv inte har någonsomhelst erfarenhet/kunskap om. I stället för att stirra sig blind på frågan kring vattentäta skott borde man vara öppen för en objektiv systemanalys.
Ett exempel:
Jag paddlar uteslutande Klepper faltkajaker, Aerius I och II. Dessa kajaker har inga vattentäta skott men har genom sin konstruktion med längsgående lufttuber 40 resp. 50 liters självständig flytkraft efter att all packning är packad. På en långtur är den flytkraften troligtvis betydligt mer än vad man har i en 60 cm glasfiberkajak med vattentäta skott eftersom en stor del av den fria luftvolymen i dessa skott nu är ersatt med packning. Om man skulle snurra med en Klepper, vilket är mkt svårt givet dess bredd på 72 resp. 87 cm, så är dessutom en Klepper som är helt fylld betydligt mer stabil i sjön än vad en 60 cm glasfiberkajak är. När kajaken är fylld med packning är den fria vattenmängden inte heller mkt större än vad den blir i sittbrunnen på en glasfiberkajak med skott. Vill man minimera detta ännu mer kan man, som Thure skriver ovan, använda "sea socks" eller andra hjälpmedel.
Det är denna typ av systemanalyser som jag menar FF aldrig ens anstränger sig att vilja göra.
Nu har jag personligen inget intresse att padda med FF - tycker att grupperna är för stora och att mycket av magin som åtminstonde jag söker med kajakpaddling försvinner i sådana sammanhang - men jag kan bekräfta genom vänners erfarenhet att "samtal" inför en FF-tur inte hjälper. FF portförbjuder med hela handen.
Att organisationer/ledare visar på en okunnighet är en sak. Det kan bero på bristande erfarenhet av t.ex. VKV:s skottlösa kajaker eller Klepper eller vad det nu gäller för kajak. Men när det har gått så långt att de inte ens är intresserade av att råda bot på sin egen okunnighet, då är det riktigt illa.
/Mats