Nattågen går ju inte tillbaka på dagen utan står på dan antingen det är Storlien eller Duved. Var ligger besparingen? Mest logiskt vore som sagt att elektrifiera till Trondheim och låta tågen vända där som man gör på tågen via Kiruna Riksgränsen som vänder i Narvik.
Thure
Det ryktas om att kostnadern kan minskas på flera sätt genom denna lösning. Alla tåg vänder på samma ställe (idag vänder en del tåg i Åre/Duved andra i Storlien), man kan alltså samordna med den bäddning och påfyllning av tågen som görs i samband med vändningen. Sedan ryktas det om att en del vagnar ska kunna vända tillbaka som dagtåg till Stockholm för att sedan återvända till Duved med nattåget på kvällen, det skulle alltså gå att få in ett omlopp till. Går detta och det går att fylla vagnarna finns det nog en hel del att tjäna jämfört med att ha ett tomt tåg stående i Storlien.
Men jag håller med dig, övertyga norrmännen om att elektrifiera till Trondheim!
/Jonas