SJ slutar köra nattåg till Storlien

Nattågen går ju inte tillbaka på dagen utan står på dan antingen det är Storlien eller Duved. Var ligger besparingen? Mest logiskt vore som sagt att elektrifiera till Trondheim och låta tågen vända där som man gör på tågen via Kiruna Riksgränsen som vänder i Narvik.

Thure

Det ryktas om att kostnadern kan minskas på flera sätt genom denna lösning. Alla tåg vänder på samma ställe (idag vänder en del tåg i Åre/Duved andra i Storlien), man kan alltså samordna med den bäddning och påfyllning av tågen som görs i samband med vändningen. Sedan ryktas det om att en del vagnar ska kunna vända tillbaka som dagtåg till Stockholm för att sedan återvända till Duved med nattåget på kvällen, det skulle alltså gå att få in ett omlopp till. Går detta och det går att fylla vagnarna finns det nog en hel del att tjäna jämfört med att ha ett tomt tåg stående i Storlien.

Men jag håller med dig, övertyga norrmännen om att elektrifiera till Trondheim!

/Jonas
 
Om jag väljer att åka till Jämtlandsfjällen gör jag det för att det är smidigt, på tåget - av tåget, klart. Ska jag byta på vägen finns andra alternativ som lockar mer. Det finns ju dessutom flyg.
 
En annan aspekt i det att ta sig till Storulvån är ju det faktum att från nästa höst kommer Nabotåget inte att byta till Diesellok i Östersund mer utan det kommer ske i Åre. Och vad betyder detta för storulvån? Jo att jag och alla andra som kommer åka med nabotåget hela vägen kommer ju fortsätta åka till Enafors. Men en eventuell transfer till storulvån från duved kommer inte kunna plocka med alla som åker med Norrtåg (gamla veolia) som alltså lägger tågbytet till dieseltåg i åre. därför måste man ha en buss från åre också Perfekt va att sitta 6,5 mil på en fullproppad buss med massa varma vandringskläder. Dessutom skulle jag vilja se bussbiljettpriset åre/duved- storulvån dom gånger det inte handlar om 30- 50 personer som åker. Jag har själv åkt ensam med hämtning från enafors staion. Nej det kommer bli en dyr historia för alla detta, oss storulvån och inte minst enaforsholm.

Var är miljödebatten i detta?
 
Hej alla vänner av Jämtlandsfjällen!

Jag ser att ni undrar vad som kommer att hända med tåget till Enafors (Storlien). Beklagar att jag har missat att frågan kommit upp i detta forum.

Jag är precis som ni upprörda över SJ's planer att inte köra tåg till Enafors eller Storlien i vinter. Svenska Turistföreningen (STF) är mycket kritisk till en sådan förändring! STF står och verkar för hållbar turism och värnar mycket om att tåget ska finnas kvar och köra hela vägen till Storlien. Det är många turistaktörer förutom STF som skulle drabbas av denna försämring och det tycker vi inte är ok!

I nuläget så för vi (STF) och ett antal andra aktörer en dialog med SJ. Vi ser det inte som att SJ’s besluta är hugget i sten och vi har gått hopp om tåg till Enafors även i framtiden!

Jag kan i nuläget inte svara på HUR men jag kan lova ATT vi kommer att göra allt för att säkerställa tillgängligheten till Storulvån och därmed också våra övriga fjällstationer i området!

Vi kommer att informera via vår hemsida www.stfturist.se och är ni det minsta osäkra på vad som gäller så är ni välkomna att ringa mig, 070-65 600 01

Bästa fjällhälsningar
Jessica Milkéwitz
Platschef
Storulvån Fjällstation
 

Liknande trådar


Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg