Ny operatör i Norrtåg från 2011
Alla pratar om Veolia hit och dit, det är korrekt att de Kör mittnabotåget idag. Men från och med Augusti nästa år byts Veolia ut mot det nya Storsatsande projektet med Norrtåg och Botniatåg. Norrtåg ägs av de fyra nordliga länstrafikbolagen och är en statlig satsning. Botniatåg som kommer köra att tågtrafik i hela norrlands är ett nytt bolag som ägs av... Just SJ och DB (tyska deutche bahn). Därigenom är det givet att SJ kommer se till att ett helt vanligt tågbyte kommer ske för oss vandrare som vill upp till Enafors och Jämtlandsfjällen och vandra. Precis som Veolia gör idag. Om jag inte missminner mig går ju veolias tåg mer eller mindre i direkt anslutning med SJ:s natt-tåg idag. Och från nästa höst blir det säkert det med andra ord bara bli smidigare med nya aktören Norrtåg.
Sen läste jag att man diskuterar i termer hämta upp resenärerna med buss från Duved, när det kommer gå ett anslutningståg till Enafors. Det kommer ju oavsett behöva hämtas folk på Enafors station med tanke på offensiven och paketen Norrtåg garanterat kommer satsa på. Läste bland annat att de ökar till 9 turer Sundsvall-Östersund och 5 vidare västerut mot Åre. Dem inte bara stjäl marknadsandelar, de kommer ta över de här sträckorna. Speciellt när du är statligt subventionerade priser. Som inte gamla SJ har.
Ne sitta över 5 mil på någon buss som skall köra mig paralellt med järnvägen till enafors, medan ett tåg mittnabotåget kommer svischande förbi är inget för mig. Vi snackar ju för tusan vandrare här som självmant reser till fjällen för att gå milatals, skulle inte vi kunna gå tvärs över en perrong och byta tåg i åre eller duved. Dumheter.
Annars finns ju fina vandringsleder i Åre/Duved också. Kanske inte ens är nödvändigt men Storulvån mer, om man nu skall sitta en timme och svettas på en buss. Hela turistsverige styrs snart på Skistars villkor.