SJ... Neeeeej...!

Nu är det slut med att norrlandstågen är tid... Suck!
-------------------------------------------------------------
SJ tar över tågtrafik i norr
SJ tar över tågtrafiken i övre Norrland. Avtalet löper i fem år från och med juni 2008 och är värt över två miljarder kronor för SJ, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Upphandlingen omfattade tågtrafik från Göteborg och Stockholm till Umeå, Luleå, Kiruna, Riksgränsen och Narvik.

Aftonbladet text-tv
Publicerad: 2007-09-07

----------------------------------------------------------------------
 
Surfade oin för att se vad SJ skriver om det hela ( http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=6387&a=55181&l=sv )

Den viktigaste förändringen blir att SJ kommer att erbjuda resenärerna tågresor till lägre pris​

och

Vårt biljettpris styrs av efterfrågan. Därför kan vi erbjuda tågresor till lägre pris​

Med andra ord. sommarbiljetterna går upp. men de som vil åka oktober får det bättre.

Och läser man på rikstrafiken så blir det dagliga tåg mellan kriuna och Narvgik (det har väl inte alltid gått va?)


De skriver också

Till den fasta ersättningen i det nya avtalet kan komma bonus för att operatören uppfyller särskilda mål för komforten ombord på tågen.​

Kan de ha lärt sig något av connextiden?

Christian
 
Till den fasta ersättningen i det nya avtalet kan komma bonus för att operatören uppfyller särskilda mål för komforten ombord på tågen.
Neeej! Jag vill ha _lägre_ komfort och _lägre_ pris (i alla fall om alternativet är högre komfort och högre pris).

Finns det inga godståg där man kan boka en kubik?

Resenärerna kan se fram emot flera förbättringar när SJ tar över tågtrafiken. SJ har omfattande samarbeten med en rad aktörer inom evenemang, sport och mässor. Det gör att SJ kan erbjuda ett större utbud än bara tågresor.
Men jag vill bara åka tåg. Om jag ville ha evenemang, sport och mässor så skulle jag stanna i Stockholm.
 
Senast ändrad:
detta är anledningen till att man ska bygga lyxhotell i anslutning till nationalparkerna, lyxiga campinganläggningar och guidade turer för amerikaner, tyskar och japaner.. dom vanliga snåltursiterna åker upp, uttnyttjar fjällvärlden och bidrar inte nått, dom enda som tjänar något är möjligtvis en och annan frilifsbutik i ståkkholm och ankeborg.. Nä, smäll upp hotell o få dit turister med lite resekassa, dom vill inte in i hela sarek ändå så snålturisterna kan gå ensamma ändå, med rika turister skapas arbetstillfällen och glesbygden slipper avfolkas..!!! STORA JÄVLA HOTELL!!!
 
detta är anledningen till att man ska bygga lyxhotell i anslutning till nationalparkerna, lyxiga campinganläggningar och guidade turer för amerikaner, tyskar och japaner.. dom vanliga snåltursiterna åker upp, uttnyttjar fjällvärlden och bidrar inte nått, dom enda som tjänar något är möjligtvis en och annan frilifsbutik i ståkkholm och ankeborg.. Nä, smäll upp hotell o få dit turister med lite resekassa, dom vill inte in i hela sarek ändå så snålturisterna kan gå ensamma ändå, med rika turister skapas arbetstillfällen och glesbygden slipper avfolkas..!!! STORA JÄVLA HOTELL!!!

Fast jag tycker det är bra om glesbygden avfolkas. Då slipper man människor där också!!
 
Nu är det slut med att norrlandstågen är tid... Suck!
-------------------------------------------------------------
SJ tar över tågtrafik i norr
SJ tar över tågtrafiken i övre Norrland. Avtalet löper i fem år från och med juni 2008 och är värt över två miljarder kronor för SJ, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Upphandlingen omfattade tågtrafik från Göteborg och Stockholm till Umeå, Luleå, Kiruna, Riksgränsen och Narvik.

Aftonbladet text-tv
Publicerad: 2007-09-07

----------------------------------------------------------------------

Vad trevligt. Då får man ÄNTLIGEN uppleva SJ: s idiotiska prissystem även på norrlandstågen.

//J
 
Det är väl utmärkt att det satsas på bättre komfort. Om jag har uppfattat saken rätt ska det inte heller synas i biljettpriset utan den räkningen får skattebetalarna ta.
Att det det kommer vara dyrare på högsäsong och billigare under lågsäsong är ju också bra, även om Connex också delvis haft ett sådant system?
 
Inte säkert!

Folk här i Västerbotten, iaf de som läser VK verkar vara mer positiva än vad ni har skrivit. Det har inte blivit bättre sedan Connex tog över Norrlandstrafiken. Jag hoppas SJ håller sina löften och förbättrar kraftigt service och komforten på dessa evigt gamla tåg. Otroligt nog, så är det mycket billigare och enklare att ta flyg till Norrland än att åka tåg fast det inte är bra för miljön.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=137956
 
Under de 20 år jag åkte tåg till mina föräldrar i ”norra Sverige” var inte problemet biljettpriset utan att tåget ofta stannade (=fastnade) av någon anledning och blev stående i flera timmar. Dessa flera timmars stillastående ledde alltid motsvarande tids försening som följd.

I synnerhet vintertid var förseningar på 3-5 timmar vanliga, men någon gång 8 timmar. Och när det blev minusgrader så frös vattnet i toaletterna så att toaletterna blev obrukbara.
När sedan SJ tyckte att det var en bra besparing att stänga väntrummet 10 minuter efter det att tåget skulle ha gått är så började jag flyga istället. Det är aldrig kul vänta på i 3-5 timmar på tåget, men det är än mindre roligt att stå utomhus på natten i 3-5 timmar när det är sådär 17-25 minusgrader.

Det verkade varje år, när det kom snö och minusgrader så var det första gången i mannaminne.

Med tanke på att SJ numera "törs" ha en resegaranti http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=3470&a=14719&l=sv så kanske dom och Banverket blivit bättre på att fha fungerade grejer, så kanske man ska prova på tåg i stället för flyg nästa gång.

Per Brune

OT:
Jag försökte redan på slutet av 70-talet att få SJ att införa en resegaranti. Mitt förslag var att om förseningen var > 10 minuter så skulle man få tillbaka 1 % per förseningsminut av biljettpriset. Så när för föreningen var > 1h 40’ (100 ’) skulle man som resenär få tillbaka hela biljettpriset. Någon på SJ tycket inte om mitt förlag.
 
Har åkt med SJ, Tågkompaniet och Connex/Veolia.
Min åsikt är att det kommer inte att bli någon större skillnad, det kommer att vara samma lok och samma skitvagnar, dom byter bara logga igen.

Tågkompaniet skötte sig bäst av dom operatörerna, lätt att boka mm.

Priserna... tja är man två är det billigare att åka bil Lule-Kiruna. Ska man till Stockholm är det billigare att flyga.


305.jpg

Exempel på skitiga gardiner i skitvagnarna från 50-talet.

/Ulf
 

avslutad210712

Gäst
Det är väl utmärkt att det satsas på bättre komfort. Om jag har uppfattat saken rätt ska det inte heller synas i biljettpriset utan den räkningen får skattebetalarna ta.
Att det det kommer vara dyrare på högsäsong och billigare under lågsäsong är ju också bra, även om Connex också delvis haft ett sådant system?

När det gäller komforten så har det till (stor) del styrts av upphandlaren har det visat sig. Pågår en upprustning av de gamla slitna vagnar eller rättare sagt har jag för mig att de byts ut mot något mindre gamla upprustade vagnar. Det är såklart bra men helt plötsligt känns det som att SJ kommer att peka på det och säga att de var de som höjde standarden medans det hade blivit en standardhöjning oavsett vem som hade kört trafiken från nästa år. Kostnaden står upphandlaren för så det kommer förhoppningsvis på skattsedeln och inte på biljettpriset men det återstår att se.