SJ-biljetter och priser.

Erik Sandblom; sa:
Jag förstår att du *alltid* vill få den *billigaste* biljetten, men kära du, det är väl alltid så att reavaror och billiga resor säljs så länge lagret räcker? Så att de, hör och häpna, *inte finns kvar* när du ska slanta upp?

Nej jag vill veta vad den billigaste tillgängliga biljetten på en viss avgång kostar.

Jag är inte intresserad av vad den heter.

Att platserna på tåget är slut betyder i min värld att *alla* platser är slut. Inte att en godtycklig biljetttyp är slut.

(Sen ÄR tåget märkligt dyrt. Jag skulle vilja ha en vettig förklaring till hur tåget med sitt överlägsna energiutnyttjande och sin lastkapacitet kan vara dyrare än buss eller rentav hyrbil...)

GustavOh; sa:
Erik Sandblom; sa:
Jag förstår att du *alltid* vill få den *billigaste* biljetten, men kära du, det är väl alltid så att reavaror och billiga resor säljs så länge lagret räcker? Så att de, hör och häpna, *inte finns kvar* när du ska slanta upp?

Nej jag vill veta vad den billigaste tillgängliga biljetten på en viss avgång kostar.

Ok den upplysningen finns på SJs hemsida. Mata in till, från, datum, och välj justnu så får du reda på det.

Var det en kuggfråga eller?

Jag vet en grej jag inte uppskattar med SJs bokning. Man måste alltid mata in vilket kundkort man har. Fjantigt, jag har inget sånt. Hoppa över.

Re: justnu billigast för enstaka resor

Så varför så överhuvudtaget ha bijettkategorierna "2 klass", "2 klass öppen (obokad)" och "Sista minuten"?

För att dom biljetterna *inte* är de billigaste biljetterna. Varför säljer klädaffärer kläder som *inte* är på rea?

Sista minuten kände jag inte till, men man klickar på "info om biljetter" och saxar,

"SISTA MINUTEN Endast ungdomar, studerande och pensionärer får resa med Sista minuten-biljett."

På regionaltågen finns förresten inte "just nu"

Jo det finns det. Har själv åkt.

Söker jag avgångar och lydigt väljer biljettyp "Just nu" för att få billigast biljett så kan det stå "finns inte" i listan. Betyder det att tåget är fullsatt? Nä det finns kanske andra biljetter. Varför listas inte dom då?

De listas om du väljer t ex "2 klass". Då ser du tillgång och pris på 2kl normalbiljetter.

Om kunden inte förstår din produkt så är det förmodligen fel på produkten, inte kunden.

Nej hördu, jag har gjort hur många misstag som helst framför datorn, och en gång kunde jag inte köpa biljett i SJs automat! Jag har snurrat runt fel gata i bilen sjuttiåtta gånger innan jag ser skylten "obs sväng åt det här hållet!" Problemet är faktiskt inte att det är svårt, utan att man låser sig. Och då blir det garanterat jättesvårt.

I fjol när jag försökte mig på att boka en tågresa (Västerås – Örnsköldsvik) hos SJ var normalpriset 4 (fyra) kronor lägre än ”lågprisbiljett”. Det var någon speciell röd symbol på avgångar som skulle vara billigare (lågprisbiljett) men ”lågpriset” var 4 kronor högre än normalpriset samma färdväg, samma dag, men med några timmars skillnad i avgångstid.
Så märkligt det kan bli. ´
Hade inte en tanke på att kolla 1:a klass det kanske hade varit billigare ;), även om jag prioriterar fler faktorer än själva priset.

Jag tog flyget. Det blev billigare och enklare. Även om väntetiderna var längre än restiden.

Per Brune

Brune; sa:
I fjol när jag försökte mig på att boka en tågresa (Västerås – Örnsköldsvik) hos SJ var normalpriset 4 (fyra) kronor lägre än ”lågprisbiljett”. Det var någon speciell röd symbol på avgångar som skulle vara billigare (lågprisbiljett)

SJ kör inte till Örnsköldsvik, det är Veolia (fd Connex). Så det kanske blev nån överlappning där. Man kan köpa genomgående biljett till JustNu-pris. Då heter det "Resplus JustNu". Men kanske hade Veolia nån sorts röda markeringar som blev ännu billigare än det billiga.

Jag kollade just SAS på Västerås - Örnsköldsvik. Fick meddelandet: "Meddelande Det fanns inga flighter från torsdag, den 5 juli 2007 to torsdag, den 12 juli 2007. Ändra sökningen och försök igen. (9105)
Det finns inga tillgängliga avgångar för sökta orter vid angiven tidpunkt. Vänligen ändra ditt val och sök igen. (9100)"

Ojojojoj nu måste jag kasta skit på SAS! (obs ironi!)

Re: Re: justnu billigast för enstaka resor

Erik Sandblom; sa:
På regionaltågen finns förresten inte "just nu"

Jo det finns det. Har själv åkt.
Kanske det. Kollade just på avgångar Stockholm-Linköping med "justnu"-pris. Regionaltågen visade "finns inte"

Söker jag avgångar och lydigt väljer biljettyp "Just nu" för att få billigast biljett så kan det stå "finns inte" i listan. Betyder det att tåget är fullsatt? Nä det finns kanske andra biljetter. Varför listas inte dom då?

De listas om du väljer t ex "2 klass". Då ser du tillgång och pris på 2kl normalbiljetter.

Jaha, så då är "justnu" inte billigast längre med andra ord.

Erik Sandblom; sa:
SJ kör inte till Örnsköldsvik, det är Veolia (fd Connex). Så det kanske blev nån överlappning där. Man kan köpa genomgående biljett till JustNu-pris. Då heter det "Resplus JustNu". Men kanske hade Veolia nån sorts röda markeringar som blev ännu billigare än det billiga.

Det var tåg till Västerås - Sundsvall (SJ) och sedan buss Sundsvall - Örnsköldsvik. Men när Botniabanan blir klar blir det nog enklare och snabbare.

Per Brune

Re: justnu billigast för enstaka resor

GustavOh; sa:

Jaha, så då är "justnu" inte billigast längre med andra ord. [/QUOTE]

Hehehe. JustNu är billigast så länge de inte tar slut.

Filosofiskt sett vill jag nog påstå att JustNu är billigare än normalpris även om JustNu är slut. Precis som att reakläder är billigare än kläder som inte är på rea, även om reakläderna råkar ha tagit slut.

Erik Sandblom; sa:
Jag kollade just SAS på Västerås - Örnsköldsvik. Fick meddelandet: "Meddelande Det fanns inga flighter från torsdag, den 5 juli 2007 to torsdag, den 12 juli 2007. Ändra sökningen och försök igen. (9105)
Det finns inga tillgängliga avgångar för sökta orter vid angiven tidpunkt. Vänligen ändra ditt val och sök igen. (9100)"

Ojojojoj nu måste jag kasta skit på SAS! (obs ironi!)

SAS flyger nog bara till Köpenhamn från Västerås. Och Västerås – Köpenhamn- Arlanda – Örnsköldsvik blir nog rejält dyrt, för att inte tala om vilken omväg det blir.

Man måste åka buss (direktbuss) från Västerås till Arlanda, eller tåg Västerås – Bålsta och SL buss Bålsta - Arlanda, eller tåg/buss via Stockholm och sedan till Arlanda.

Per Brune

[Ändrat av Brune 2007-07-03 kl 23:07]

resplus2.se

Brune; sa:
Erik Sandblom; sa:

Det var tåg till Västerås - Sundsvall (SJ) och sedan buss Sundsvall - Örnsköldsvik. Men när Botniabanan blir klar blir det nog enklare och snabbare.

Aha ok. Annars ser jag på http://www.resplus2.se att man kan åka buss till Uppsala och där byta till Veolias nattåg till Mellansel, ank 0634. Sen är det en halvtimmes buss in till Örnsköldsvik. Det är lite mindre blodigt än att byta till buss i Sundsvall kl 0409.

http://www.resplus2.se är en jättefin sökmotor som innehåller alla tåg, många bussar och även flyg. Dessvärre innehåller den ingen prisinformation, men det kanske är bäst så ;-)

Re: Re: justnu billigast för enstaka resor

Erik Sandblom; sa:
Så varför så överhuvudtaget ha bijettkategorierna "2 klass", "2 klass öppen (obokad)" och "Sista minuten"?

För att dom biljetterna *inte* är de billigaste biljetterna. Varför säljer klädaffärer kläder som *inte* är på rea?

(klipp)

När det är rea i min butik så säljer den inte två likadana varor på samma hylla till olika priser. Inte heller ändrar den plötsligt priset för att det råkar ha kommit in fler människor i butiken...lockade av reaskylten...

I motsats till SJ som har satt exakt detta i system. Samma plats, samma vagn fast till olika pris. Allt följer tydligen någon slags efterfrågeprincip in absurdum som gör det hart när omöjligt att räkna ut vad en tågresa kostar.

Knappast fallet för Din vanliga butik på hörnet, rea eller inte rea...

//J

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg