Hej Andreas!
Jag har ett Hilight tält och rekomenderar det varmt.
Det alternativa tältet Lunar Duo ser ochså jättefint ut men kännsligare och mer komplicerat, man blir i och för sig van vid sina prylar och allt blir lätt när man kan dem.
Jag syftar till antal lösa flikar, tältytor, snören, delar, dragkedjor och funktioner.
Hilight:
använt ca 30 nätter från + 10 till -25 grader
Jag valde det tältet då det har vad jag önskar. jag sökte ett tält som var angivet minst 3 säsonger men som kan provoceras till 5.
Jag valde mellan en massa olika lättviktstält från supair och ripair till northface etc, jag kommer inte ihåg alla, men för mig över 190cm så är det inte så många som bli rätt samt vill jag ändå ha en viss tålighet i grejorna.
Jag ville ha ett enkelvävstält som skulle vara riktigt enkelt att montera och självstagande för att kunna stå på alla ytor eller även utan förankring om det skulle gå fort. vidare ville jag ha ett riktigt vindtåligt tält, dvs så bra som möjlligt innom kategorin.alla former av "slamkrypare" tål säkerligen mer.
Det har mycket få delar,
2 långa och 1 kort tältbåge duk och 6 tälpinnar.
Efter att de 2 långa bågarna satts i så står det redan.
det spänns ut till max redan med bara bågarna och jag har sovit i påtagliga snöoväder utan att ankra det alls, om man väl sätter 4 pinnar och spänner ut det med de 2 tältsnörena som jag valt att knyta till fasta positioner på kortsidorna så står det där det är ställt, jag har vidare pressat det hårtfrån toppen i alla riktningar mer än 45 grader och det har rejält motstånd och rör sig på ett sätt som säger att det inte tänker flytta sig,
packvolymen är minimal, komprimerad så blir den mindre än hälften av angivna mått. kanske en dryg liter.
+ tältbågar och pinnar ca 4x30 cm.
Nackdelar
Inga absider eller liknande (finns som tillbehör men väger då därefter)så allt får följa med in.
kondens: Jag hadde en del bök med kondens från frostgrader och neråt då det samlades en ruggig hinna med frost i innertaket, men om bara sidoventilationerna som är meschförsedda öppnas lite så bildas inget alls, man får dock lite friskare klimat innuti, så om man räknar att man får + 10 grader i ett slutet tält får man dra av några grader när det går under noll.
som plus håller sig allt riktigt torrt i tältet.
Priset blir ca 4500kr väl hemma i sverige. då generalagenten sitter i Schweiz och de har oftast slut på detta tält så jag fick beställa från usa, kanske annorlunda nu!
Jag kommer använda tältet för alla ändamål och klimat men ingår kompromisser.
Jag skulle inte dra mig för att slå läger med det i dalen under Mt:blanc toppen 4000 meter, så svenska fjällen sommartid, ingen tvekan.
Om du undrar något mer så bara fråga.
Henning