Lunar Duo
Jag har ett Lunar Duo som jag testat i skärgården några gånger, 3 grader resp 9 grader på natten. Har också satt upp det hemma och tätat sömmarna med silicon, se nedan.
I början tyckte jag att det var krångligt att sätta upp, men nu funkar det bättre. Eg. är det lätt, men konstruktionen på tältet är lite ovant att hantera, med ett innertält i nät och ett "hängande" golv. Man fäster först ut de fyra hörnen med remmarna som sitter fast i "ytterduken". Sedan reser man stavarna eller pinnarna. Det går att få till det ganska smidigt och snabbt.
Tycker tältet är trevligt. Mkt rymligt som sagt och härligt med gavlar helt sydda i "no see ´um"-nät och rymliga absider utanpå det - om man vill, alt. ihoprullade. Det blir mer kondens desto lägre ned mot marken man drar ytterduken. Är det torrt ute kan man köra mer öppet och då blir det nästan ingen kondens alls. Man kan också variera längden på staven/pinnen, mellan 110-130 är ok. Tältet bör kunna klara ganska bra med vind. Man behöver inte mer tält för en vandring i fjäll eller lågland vår, sommar och höst. Lägg till detta den knappa vikten på 1200 gram. Lysande.
Nackdelar?
Känns lite retro med ryggåstält. Funkar inte på berg etc. Ej självstagande.
Har inte riktigt samma kvalitet i detaljer som exv Hillberg eller North Face-prylar. Exempelvis är ventilerna vid respektive gavels ryggåsar små och veka. Tillverkaren har slarvat lite med produktutvecklingen, eller kanske snarare sparat kostnader på det. I USA kallas ju dessa tillverkare för "Cottage industry", mao det är inte samma "segment" som de stora märkena. Men funktionen är bra och helheten håller måttet.
För tätning rekommenderar jag samma metod som ibland används för tätning av fog med silicon i badrum etc: På med en sträng med silicon, blöt fingret med saliv och dra längs sömmen så att siliconet trycks in i sömmen. Använd hushållspapper att torka med om det behövs. Träna på en stuvbit innan. Går ganska fort och efter lite övning lägger man på allt längre strängar i taget, 100 cm och längre. Kolla med en snickare/plattsättare eller någon hemmafixare.
Anders