Sittsäkra friluftsbyxor

En fråga med anledning av några inlägg ovan: Är membranregnbyxor (GoreTex o.d.) verkligen vattentäta när man sitter på baken eller på knäna? ...
Nej, det är ju också vad tillverkarna säger när dom skriver ett vattenpelarvärde. Men ofta är de slarviga för dom säger inte vilken testmetod som använts. Och ibland vet man inte om de snackar om membranet eller tyget där membranet ingår som komponent.

I alla fall, om jag fattat rätt så borde ett regnbyxetyg med uppgiven vattentäthet 5000 mm klara ett tryck på ungefär 0,5 kg/cm² innan vatten så småningom går igenom. 20000 mm klarar ungefär 2 kg/cm². Häver man sig tex på knäna så borde trycket öka och vatten kommer igenom fortare.

I Ukraina verkar bruket av någon sorts fastspänt rumpskydd sprida sig för att lösa problemet. Tydligen i vissa fall kompletterat med lättare splitterskydd. Funkar ju inte för vandring men jag kan tänka mig att fiske/lägerliv kan underlättas.
Visa bilaga 45672
Amerikanska marinkåren hade liknande under WWII (för mekaniker har jag för mig). P44 kallas de med öknamnet monkey pants.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg