Sittsäkra friluftsbyxor

En fråga med anledning av några inlägg ovan: Är membranregnbyxor (GoreTex o.d.) verkligen vattentäta när man sitter på baken eller på knäna? Jag tvivlar; punkttrycket blir väl för högt?.
 
En fråga med anledning av några inlägg ovan: Är membranregnbyxor (GoreTex o.d.) verkligen vattentäta när man sitter på baken eller på knäna? Jag tvivlar; punkttrycket blir väl för högt?.
Beror väl lite på hur länge du tänkt sitta... För mig har det funkat utan att bli blöt. Då har det handlat om att nån gång gå ned på knä och fixa med nåt eller sitta i en snödriva några minuter och pusta ut typ.
 
En fråga med anledning av några inlägg ovan: Är membranregnbyxor (GoreTex o.d.) verkligen vattentäta när man sitter på baken eller på knäna? Jag tvivlar; punkttrycket blir väl för högt?.

För att byxorna inte skall släppa igenom vatten då man går ned på knä
i en vattenpöl och lägger kroppstyngden på knäet i vattenpölen så krävs 10 000 mm
vattenpelare på plagget. Under det så tränger vatten igenom.
För att vara på säkra sidan så välj plagg med högre vattenpelare än 10 000 mm.
Jag har ett par pinewoodbyxor med membran som har just 10 000 mm i vattepelare
och de har hållit mig torr även när jag har suttit på blöta ställen så det är provat.
Jag har ett par arbetsbyxor i nylon som jag använder höst - vinter - vår med knäskydd.
Knäskydden sitter i en ficka utanpå byxorna och jag har noterat att knäskyddsfickorna
blir lätt fuktiga när jag går ned på knä på fuktig mark
och det verkar som cellplast knäskydden hindrar fukten från att sprida
sig till resten av tyget på byxorna. Nylontyget är lätt att hålla rent;
det är bara att borsta av smutsen och de torkar snabbt.
Jag har dock aldrig fått för mig att det är en bra idé att ställa mig på knä i en vattenpöl
och tro att det skulle gå bra med knäskydd på ett par arbetsbyxor i nylon.
Men med fuktig mark eller snö så har det fungerat utmärkt.
När jag väljer tältplats så undviker jag ställen med vattenpölar.
Knäskydden isolerar från kyla så de håller knäna varma när jag går ned på knä
för att sätta upp tältet i snö och när jag kryper runt i tältet.
Nu har jag bott i tält året runt i 17 år och hade jag inte använt knäskydd så gissar jag
att mina knän hade varit helt slut nu.
 

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg