Sturlager och keramiska fälgar
Grädde; sa:
Fick reda på lite info om surley ramen nu osv och fick direkt lite frågor.
Vilket slags vevlager/vevsats vill jag ha och styrstam, finns ju fyrkants,intregereade,gängade osv jag blir helt fundersam?! Vad är skillnaden och vad passar bäst för touring?
Normalt brukar inte styrlagret ge upphov till några större problem - enligt min egen erfarenhet! Det är framgaffelns utformning som styr vilken typ av styrlager som du kan ha! Jämfört med gängat styrlager, så har dock A-headset en stor fördel och två mindre nackdelar.
Den stora fördelen är att A-headset lätt kan justeras i fält - utan att någon jättestor fast nyckel behövs (32 mm för 1" gängat styrlager eller 36 mm för 1 1/8" gängat styrlager). Det räcker alltså med en vanlig insexnyckel (som finns på alla multiverktyg för fältmässiga cykelreparationer).
Den ena nackdelen är att det inte går att nämnvärt justera styrets höjd, utan att behöva byta ut hela styrstammen (eller vända på styrstamen). OK, det finns förvisso justerbara styrstammar, men dessa tenderar till att glappa när du står upp och cyklar.
Den andra nackdelen är att du inte kan byta just styrstammen, när cykeln är upphängt i ett mekställ. För då ramlar gaffeln och det nedre styrlagrets kulor ner på backen... Således måste den A-headset-utrustade cykeln stå på backen vid alla byten av styrstammar.
Grädde; sa:
Såg även dom ceramiska fälgarna tyckde det var överenskomligt jag är van vid betydligt dyrare grejor (motorsport) och får väll bara jobba lite extra för o kompensera kostnaden hehe (prylnörd). Vad är fördelen med dom ceramiska? Är det bara vikten eller får man extra hållbarhet med? Viktminskningen är inte så viktig för mig men vill att det ska hålla så bra som möjligt.
Med fälgbromsar blir bromsförmågan betydligt sämre i blött väglag än i torrt dito. Detta gäller oavsett materialet i fälgen.
Jämfört med vanliga silverfärgade aluminiumfälgar, så ger keramiska fälgar en förbättrad bromsförmåga i blött väder (på grund av en grövre mikrostruktur i det keramiska belaget). Däremot ger faktiskt keramiska fälgar en lite sämre bromsförmåga i torrt väglag (på grund av en sämre värmeledningsförmåga i det keramiska belaget.
Keramiska fälgar är betydligt mer motståndskraftiga mot nerbromsning än vanliga fälgar. Dock rekommenderas speciella bromsgummin till keramiska fälgar, ty vanliga bromsgummin slits ner otrevligt fort.
Åtminstone tidigare rapporterades ibland att bitar av den keramiska beläggningen lossnade från fälgen. Då "högg" fälgbromsarna, vilket känndes klart obehagligt - jag vet! Numera lär problemet vara åtgärdat - enligt den dominerande fälgtillverkaren Mavic!
Läs mer om hjul på
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html
/Niklas