Allmänt svammel
Jag håller just som bäst på att fundera över långfärdscykel själv och tänkte delge mina tankar. Har lite "fördel" av att jag cyklat en hel del och tror att jag vet vad jag tycker är viktigt. Dock har jag inte långfärdcyklat så ta mina åsikter med en nypa salt.
Först angående SS. Klart att man kan toura med SS. Har själv cyklat mycket SS/fixt men mest i stan. I början får man ont lite här och var men det går över när musklerna vänjer sig. Att långcykla fixt tror jag inte direkt är bättre än växlat. Iallafall inte med mycket packning men vem har sagt att det inte kan vara roligare... SS handlar om ren cykelglädje utan distraktioner. Kommer ni ihåg hur kul det var att cykla fram och tillbaks på gatan när man var liten... Samma sak nu. Det är ett högst personligt val. Som att bestiga the big E med eller utan syrgas. Med gas/växlar är enligt den snusförnuftige bättre på alla sätt och vis men utan är kanske lite renar, roligare och mer episkt enligt den mer "filantropestetiskt" laggda själen...
Så till cykelbygget. För mig finns det bara ett val, bygga själv. Köpte mina två första "seriösa" cyklar färdigbyggda. Sedan har jag byggt alla själv. För pris och för att få dem som jag vill. Kräver ju dock att man vet vad man vill.
Ramen har du fått många bra tips om. Surlyn verkar som ett bra val och Surly som märke har ett gediget rykte som prisvärda utan krusiduller. Själv köpte jag en gammal oanvänd Fujiram från 1992 i 4130 stål för 400:- Den väger mer än 3kg(!) men kommer förmodligen överleva mig. Vill ha stadiga grejjor då jag kommer släpa mycket packning. Storleken: Jag är 1,75 och ramen är 55cm lång (c-c topprör, det absolut viktigaste måttet). Det tycker jag är lite i längsta laget, hade hellre sett 52-54 men man tar det som bjuds. Bygger med kort stam så blir det bra iallafall. Fundera över vilket styre du vill ha innan du bestämmer längd på ramen. Ett bockstyre sitter du normalt längre fram i än med ett straigt/raiser så med bocken kan en kortare ram vara befogat. Sikta på en styrstam mellan 90 och 110mm för att slippa konstiga styregenskaper. Du skall ha bra otur om du lyckas ha sönder ramen så den blir obrukbar förutsatt att du "normalcyklar".
I övrigt kommer jag lägga pengarna där de gör nytta dvs bra lager och slitdelar. Man får ha klart för sig att i cykelbranschen betyder ofta dyrare lättare och det motarbetar ibland slitstyrka.
Vevlager tar man det bästa som kan köpas för pengar. Bygger du själv så tänk på rätt gänga och bred så att det lirar med ramen och rätt infästning till ditt vevparti (även bredden kan spela in för partiet). Bland shimanos så skulle jag personligen undvika dem med plasthylsa på icke drivsidan. Det lämnar tyvärr i princip bara XTR och Dura Ace.
Vevparti kan du ta vilket skräp som helst i princip men bra klingor är viktigt. Man drar inte av vevarmar om man inte trailar eller liknande men klingor sliter man ut.
Kedja tar man en dyr rackare. Själv är jag allergisk mot shimanos kedjor och rekommenderar starkt Wipperman av dom finare varianterna. Tex 908 för nickelplätteringen och det verktyglösa kedjelåset.
Kassett är samma som övriga slitdelar men med det undantaget att köp inte en xtr eller liknande. De har ofta en massa titandrev eller, hemska tanke, aluminium vilket inte är vidare slitstarkt. Rostfritt stål är det man skall satsa på. Om man inte vill köpa shimanos mäkesgrejjor så kan man spara några kronor och välja tex BBBs varianter som jag själv har bra erfarenhet av.
Växlar, ja jag kommer bygga med växlar, är inte så noga. Som de flesta säger; deore eller högre beroende på hur mycket pengar man vill lägga. Är man rik så är gamla XTR 950 serien är erkänt bombsäkra och fria från plastbitar. Fram tar man vilkensom men det är ju ingen finansiellt stor post så en deore kan man kosta på. Däremot på reglagesidan är det lite knepigare. Själv kommer jag satsa på friktionsregalage och skulle nog inte rekomendera sti-varianter. De har ju en fantasilljon rörliga delar företrädesvis i plast. Tyvärr har min ram ej fästen för rammonterade reglage men om de hade det så skulle jag utan att tveka gå på sådana. Eloge till shimano som fortfarande gör Dura ace ramreglage för både 9 och 10 delat. Har man som jag inte fästen på ramen så finns det några, tyvärr ganska dyra, lösningar. Kelly Take off och Paul thummies är två. För mig lutar det mot Paul även om det är som att bli rånad på ljusa dagen.
Nav är viktigt! Tyvärr är i min mening shimanos nav ända upp till XT rent brottsligt korkade konstruktioner med klena bodys och lösa lagerkulor. Jag lutar åt DTs Onyxnav som är dyra men ändå inom rim och räson och har maskinkullager. Enda abrett är att de tidigare har haft rykte om klena frihjul. Hittar jag XTR till hyggligt pris tar jag gärna det också. Tyvärr är bra nav dyra. Det märks tydligt på Shimanos sortiment där XTR är tre gånger dyrare än XT... Vill man spara pengar så gör man det på framnavet men ej bak. Har ett Deore framnav som har gått 5 år nu i ur och skur utan anstymmelse till service. Baknavet å andra sidan packade ihop för längre sedan än jag kan minnas. Bygg hjul med DTs champion eller competitionekrar och en mavic fälg (ceramic behandlad om man är millionär) så har du ett utmärkt hjulsett.
Övriga delar kan man ta lite vad som, köp begagnat och rota i butikernas fyndlådor. En bra sadel är viktigt men högst personligt. Måste provas ut och kan kosta från 100 spänn. Ett bra styrlager är trevligt men inte dödsviktigt, själv hittade jag ett oanvänt XTR lager på Ebay för en spottstyver och blev alldeles varm inuti... Sadelstolpe, styre och stam har mycket mer med mått och personliga kvaliteter att göra en slitstyrka. Välj det som funkar för dig. Bromsar funkar allt som du kan köpa på en cykelaffär. Skall du ha mycket packning så kan V-bromsar eller kanske mekaniska skivor vara idé. Dessa är dock inte helt trivialt att få att fungera med bockstyre. Tänk på att cantisar kräver speciella vajerstopp på ramen. Däck är bra att ha, välj efter underlag. Schwalbe marathon verkar som ett bra allrounddäck. Bra slangar som inte är flortunna och prestaventil för allt i värden. Pakethållare och skärmar har jag noll erfarenhet av.
Med lite tålamod tror jag att du kan få ihop en bra (avgrundsmycket bättre än köpecyklarna typ Thorn) för sådär 15000. Komihåg; Ebay is your friend
Lycka till du som orkat lästa enda hit.
//Erik