marmotta skrev:
Efter dessa förberedelser kommer Jotunheimen att
visa sig på sitt allra soligaste humör!
Antagligen Men jag tar inga chanser efter gårdagens skyfall
// Jocke
marmotta skrev:
Efter dessa förberedelser kommer Jotunheimen att
visa sig på sitt allra soligaste humör!
andy69; sa:En annan fundering....hur pass slittålig är en "vattentät" säck efter ett par års användning?
//
Martin Fjaderlatt.se; sa:andy69; sa:Vid regn ökar ju ryggsäckens vikt markant, om du inte har regnskydd utanpå!
Hur mycket ökar vikten på regnskyddet när det är blött då?
Regnskyddet är ju trots allt ingen plastpåse utan ett belagt nylontyg, precis som ryggsäcksväven.
(klipp)
joru; sa:Martin Fjaderlatt.se; sa:andy69; sa:Vid regn ökar ju ryggsäckens vikt markant, om du inte har regnskydd utanpå!
Hur mycket ökar vikten på regnskyddet när det är blött då?
Regnskyddet är ju trots allt ingen plastpåse utan ett belagt nylontyg, precis som ryggsäcksväven.
(klipp)
Precis! Det kommer alltid att vara vatten på utsidan som rinner och droppar av, ett regnskydd ändrar inte på detta.
Nu till lite fakta . Jag satte min präktiga 1000-deniers 130L långturssäck i duschen. Det kan konstateras att impregneringen kunde vara bättre och att det grova tyget därför drog åt sig vatten i ytskiktet.
Vikt före dusch: 2 818 gr (mediumkonfiguration).
Vikt efter dusch: 2 904 gr, en ökning med 86 gram.
Obs då att detta är fukt som snabbt försvinner, nylonvävar med beläggning torkar snabbt. Det är dessutom ett tyg som i princip saknar impregnering (numera) och som är grovt i jämförelse med lättviktstyger och alltså kan binda betydligt mer vatten än en tunnare och glattare nylonväv. Säcken har dessutom stor volym = mycket tyg som kan bli blött. Ändå blev viktökningen bara 86 gram.
Nästa steg blir att impregnera tyget och testa igen. Jag är övertygad om att viktminskningen blir markant .
//J
Jaha, det där med 7 år till kan jag glömma. Har uppdaterat min recension för Tatonkas säckar: http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2055Jag har i många år använt gamla modellen av Tatonkas vattentäta rullförslutningsbara packsäckar. De är tunna så jag använder dem endast inuti ryggan, till sovsäck, ombyte och mat. Har använt dem kanske 7 år nu. Förra året gjorde jag ett test på ett gäng olika sådana säckar. Vände dem ut och in, fyllde dem med vatten och hängde upp dem över natten. Tatonkasäckarna av gamla typen (gråa) var fortfarande helt vattentäta vad gäller tyget. Men samtliga tejpade sömmar läckte. De tätade jag med seam-sealer. Ser fram emot 7 år till.
De nyare varianterna av Tatonkas säckar, röd och orange, vilka är något lättare än de gamla grå, gav sämre resultat fast de var nya. Den röda hade det trängt igenom fullt med vattendroppar på, den oranga läckte igenom en söm.
Expeds blå var helt tät, lika lätt.
Ortliebs halvtjocka röda- helt tät. Ortliebs tjocka svarta- helt tät.
Everests- helt tät. Denna är så tålig att den kan ligga på toppen av ryggan under vandring genom tät granskog, buskar etc. Tyngst av alla.
Mina erfarenheter, och av vad jag sett av andras, säger att samtliga modeller utom de lättaste är täta när vatten pressas mot dem, t.ex när de ligger packade i ryggan mot något blött som ett tält eller en kåta. Förvaras de inuti ryggan håller de länge. Jörgen har som jag förstått det testat ytterligare några varianter.
Raskesven
Idag när jag hämtade min dunjacka på Uteliv passade jag på att köpa två vattentäta påsar i något väldigt lätt material. Den andra är på 13 liter och den får ersätta den tyngre kompressionspåsen till sovsäcken.
Visserligen tyngre,men det ger liten packvolym.
Nån som provat hur de håller "vacumet"?
Tänkte närmast på vad liten plats mitt Downmat tar när jag pressat ut luften ur packpåsen.
Ha en liknande till sovsäcken,dunjackan och extrakläderna,det är ett h-sicke att få liten volym på en vanlig vattentät påse om man har sovsäcken i utan sin vanliga packpåse
Tänkt i liknande banor själv. Erbjuder dessa någon kompressionsmöjlighet eller bara vattentäthet?
Visserligen tyngre,men det ger liten packvolym.
Nån som provat hur de håller "vacumet"?
Tänkte närmast på vad liten plats mitt Downmat tar när jag pressat ut luften ur packpåsen.
Ha en liknande till sovsäcken,dunjackan och extrakläderna,det är ett h-sicke att få liten volym på en vanlig vattentät påse om man har sovsäcken i utan sin vanliga packpåse