Re: Skyddslös..
andy69; sa:
.....
En annan fundering....hur pass slittålig är en "vattentät" säck efter ett par års användning?
//
Jag har i många år använt gamla modellen av Tatonkas vattentäta rullförslutningsbara packsäckar. De är tunna så jag använder dem endast inuti ryggan, till sovsäck, ombyte och mat. Har använt dem kanske 7 år nu. Förra året gjorde jag ett test på ett gäng olika sådana säckar. Vände dem ut och in, fyllde dem med vatten och hängde upp dem över natten. Tatonkasäckarna av gamla typen (gråa) var fortfarande helt vattentäta vad gäller tyget. Men samtliga tejpade sömmar läckte. De tätade jag med seam-sealer. Ser fram emot 7 år till.
De nyare varianterna av Tatonkas säckar, röd och orange, vilka är något lättare än de gamla grå, gav sämre resultat fast de var nya. Den röda hade det trängt igenom fullt med vattendroppar på, den oranga läckte igenom en söm.
Expeds blå var helt tät, lika lätt.
Ortliebs halvtjocka röda- helt tät. Ortliebs tjocka svarta- helt tät.
Everests- helt tät. Denna är så tålig att den kan ligga på toppen av ryggan under vandring genom tät granskog, buskar etc. Tyngst av alla.
Mina erfarenheter, och av vad jag sett av andras, säger att samtliga modeller utom de lättaste är täta när vatten pressas mot dem, t.ex när de ligger packade i ryggan mot något blött som ett tält eller en kåta. Förvaras de inuti ryggan håller de länge. Jörgen har som jag förstått det testat ytterligare några varianter.
Raskesven