Silnylon +regnskydd

Sitter och spånar på regnskydd till mina nya ryggor. Från 52 till 62 kommer de variera, relativt avlånga ryggor. Finns det någon som har koll på lätta regnskydd i silnylon eller så?

Jag har ett Haglöfs XL (95-125 L) iof och det väger 300 gram..

Hiker, hur är det med det? Billiga var dom iaf, men lätta?

// Jocke

Inte speciellt lätt, mest en uppgift för protokollet:
Everest Large (60-75L) 168 g inklusive "packpåse".

Lättast (vikt, inte tillverkandet) är nog att sy själv.

Såg just idag att Sea to summit har lätta skydd, om jag minns rätt så vägde det för 50-70liter 115g.

Sy själv

Sy ett i silnylon. Det är inte så svårt och då kan man anpassa skyddet efter sin egen ryggsäck.
77 g. blev mitt inkl. gummicord och liten packpåse, storlek till en 60 liters rygga. Silnylon kostar 13.50 € per m. på Shelby.

/ Jesper

Joakim Ambrosson; sa:
Sitter och spånar på regnskydd till mina nya ryggor. Från 52 till 62 kommer de variera, relativt avlånga ryggor. Finns det någon som har koll på lätta regnskydd i silnylon eller så?

// Jocke

Funderar själv på ett Hiker 55-80liter eller Haglöfs Large!
Någon som vet vad de väger?
//Peter

Jag är personligen ingen större vän av regnskydd, eftersom de väger en del och inte enligt min erfarenhet hindrar vatten från att tränga in i ryggsäcken. Det mesta man bär med sig tål ju också vatten ganska bra, så behovet att skydda det är begränsat.

Återstår gör då det som man bara måste hålla torrt; sovsäck och eventuella extrakläder. Och detta måste man ändå skydda genom att packa det i helt vattentäta påsar. Detta räcker för mig.

Jörgen

Jag tror corduraväven på GG är tämligen vattenavstötande;
dvs. jag tror inte säcken väts så att den blir besvärande tung. Därför verkar det väsentliga vara att skydda
de detaljer som verkligen tar skada av väta.

Idag när jag hämtade min dunjacka på Uteliv passade
jag på att köpa två vattentäta påsar i något
väldigt lätt material. Den ena är på 2 liter och i
den lägger jag min tjocka bunt med kartor.
Den väger 20 gram. Den andra är på 13 liter
och den får ersätta
den tyngre kompressionspåsen till sovsäcken.
Den kan därför sägas väga -14 gram eller så!

Det fanns många storlekar; Sea to Summit tror
jag märket heter.

I den stora påsen
kan jag få plats med underställ om jag tar det med (det skulle isåfall bli på en eventuell alpresa
i september) och dunjackan,
kanske även långbrallorna (fast dem har jag nog
oftast på mig i september!).

Joakim Ambrosson; sa:

// Jocke

Plasta maten, sovsäck och ombyte tillsammans med ev elektronik. Resten klarar fukt. Inget regnskydd = en pryl mindre att hålla reda på ;).

//J

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg