Sideninnerlakan

Raskesven; sa:
Kanske slår till på Rab universal silk liner också, även om jag måste slåss mot mina förutfattade meningar om att silke är "för fint":)
Till en sovsäck skulle jag rekommendera att du tar en mumieformad variant, t.ex. Rab Technical Silk Liner eller Rab Endura Silk Liner. Jag har erfarenhet av både rektangulära och mumieformade och tycker att de mumieformade är mycket smidigare i en sovsäck.
LGJ, http://www.klatterochhogfjall.com/ , säljer förresten både den förstnämnda och Ajungilaks tjockare variant (130-140g) för 500kr vilket är konkurrenskraftiga priser.

Re: Siden lakan

johankse; sa:
Köper du över disk så skänker du bort pengar, men syr du själv blir det nog till två! Tag ett par bitar tunnt sidenfoder. Till ett sideninnerlakan i mumieform behöver du ca 90 cm bredd och ca 4 m längd, skall du göra ett sidenlakan ta en 120 cm x 4,5 m. Fällsöm längs stadkanten. Öppet ca 1/4 på längden. Syr du av sidenlakankvalitet så slutar du på vikter runt 0,5 kg. Med förslag enligt ovan ca 140 g resp 250 g.
Min erfarenhet är att sidenlakan höjer komforttemperaturen. Förenklar tvättning väsentligt samt känns ljuvligt svala mot huden. I tropikerna räcker det oftast med bara innerlakandet.

God tur

Johan K
Om man nu vill pröva att sy ett sideninnerlakan till sovsäcken själv; är det någon speciell kvalité man ska skaffa, något speciellt man ska ha i åtanke när det gäller materialet, eller kan man bara slita tag i vilket tunt sidenfoder som helst?

Mvh Raskesven

haskell; sa:
Raskesven; sa:
Kanske slår till på Rab universal silk liner också, även om jag måste slåss mot mina förutfattade meningar om att silke är "för fint":)
Till en sovsäck skulle jag rekommendera att du tar en mumieformad variant, t.ex. Rab Technical Silk Liner eller Rab Endura Silk Liner. Jag har erfarenhet av både rektangulära och mumieformade och tycker att de mumieformade är mycket smidigare i en sovsäck.
LGJ, http://www.klatterochhogfjall.com/ , säljer förresten både den förstnämnda och Ajungilaks tjockare variant (130-140g) för 500kr vilket är konkurrenskraftiga priser.
Stor fördel med detta forum, så man inte behöver göra alla misstag själv och lära sig allt den "hårda" vägen:) Mumieform ska det bli.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sideninnerlakan? Bo och sova 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg