Sideninnerlakan

Re: Re: Silke inte helt fel

nermander; sa:
Nordesjo; sa:
- utvecklar precis som ull värme då den tar upp vatten.

Det där fenomenet har jag inte hört talas om förr. Nån får gärna redogöra för de fysikaliska förutsättningarna.

Jag skulle också vilja veta vad som exakt händer. Men det är någon kemisk reaktion (såklart).
Ull skall även frigöra nåt enzym när det blir blött, som funkar rengörande.

....

Apropå "liner" så har är ju det svenska ordet (foder) lika långt som det engelska. Har funkat i många hundra år. Ingen mening med att uppfinna hjulet igen bara för att man fordrar en sovsäck.
Men det var mest för att retas som jag anmärkte på det.

Teorier hit och dit

Nu hör ju inte teori och verklighet alltid ihop. Oavsett vad teorier och tjocka försäljare säger: Är det någon som har kännt att det blir varmare i sovsäcken med ett sideninnerlakan? Jag använder ett för att skydda mot smuts, men något varmare tycker jag inte att det blir. En ytterpåse tycker jag ger lite värme, men inte så mycket att jag är säker på att effekten inte är psykosomatisk....

Re: Re: Silke inte helt fel

nermander; sa:
Nordesjo; sa:
- utvecklar precis som ull värme då den tar upp vatten.

Det där fenomenet har jag inte hört talas om förr. Nån får gärna redogöra för de fysikaliska förutsättningarna.
Det har att göra med att proteinerna i ullfibrerna frigör värme när ullen blir blöt. Här finns något om ullens egenskaper:

http://www.ullfrotte.se/material/matineh1.html

http://www.nostebarn.se/default.asp?WMFN=HND_HvorforUll&WMFT=D

och här finns lite mer om de olika materialens egenskaper:

http://hem.passagen.se/eva.wendick/materiallara/materiallara.htm

Silke frigör också värme när det blir blött, men inte i samma utsträckning som ull. Ull kan ta upp 30-40 procent vatten av sin vikt, utan att tappa i värmeegenskaper, medan t.ex bomull tappar alla värmande egenskaper reden vid drygt 5 procent. Ull innehåller även enzymer som självrenar ullen när den blir blöt. Så, sparka ut ett skitigt får i regnet så blir fåret varmt och rent:)

Re: Teorier hit och dit

Vandrare; sa:
.....
En ytterpåse tycker jag ger lite värme, men inte så mycket att jag är säker på att effekten inte är psykosomatisk....
Utan ett ytterfodral till min gamla sovsäck är den helt körd att sova i när temperaturen går ner mot noll. Ytterfodral har varit räddningen för den säcken och jag sover bra runt noll-strecket med hjälp av en ytterpåse, så det är inte bara någon "psykologisk effekt. Dessutom finns det ju tunnare eller kraftigare ytterpåsar. Nu har dock den säcken börjat tappa så mycket dun att ny säck är på ingång:)

Re: Re: Re: Teorier hit och dit

haskell; sa:
Raskesven; sa:
Nu har dock den säcken börjat tappa så mycket dun att ny säck är på ingång:)
Vad blev det för säck? Blev det en Rab?
Jag sitter med fingret på avtryckaren för en Rab Quantum 400 endurance. Har blivit lovad lite synpunkter från en person som använt den ett tag. Framkommer inget dålig då, så kör jag. Formuläret är redan ifyllt:)

Förresten; jag har kollat in Crux-säcken litegrann, när får vi en recension på den?
[Ändrat av Raskesven 2003-09-02 kl 18:32]

RAB är fina grejor det.. Needle Sports har en juste site där man kan välja extra längd, bredd, dun etc till rimlig kostnad. I efterhand skulle jag kunna ha tänkt mig lite extra längd på Top Bagen, men den får duga..

http://www.needlesports.com/acatalog/Mail_Order_Rab_47.html

Cruxen, A70 - Jag skakade och pillade bara på den i affären på Ken High, var den bra att bära med? Står du ut med den aningens giftiga gulfärgen?

/Jarl

jarlmoden; sa:
RAB är fina grejor det.. Needle Sports har en juste site där man kan välja extra längd, bredd, dun etc till rimlig kostnad. I efterhand skulle jag kunna ha tänkt mig lite extra längd på Top Bagen, men den får duga..

http://www.needlesports.com/acatalog/Mail_Order_Rab_47.html

/Jarl
Ja, jäkligt praktiska valmöjligheter. Så ska det se ut! På Up & Under är dock just den säck jag troligen skaffar c.a. 250 spänn billigare än på needlesport. Kanske slår till på Rab universal silk liner också, även om jag måste slåss mot mina förutfattade meningar om att silke är "för fint":)

Siden och annat

Gammalt innläg som jag kopierar in igen:

Jag har ett sovsäckpåse i siden som väger ca 150g och den är helt fantastisk tycker jag. Den ger säkert ett par grader extra och känns även sval mot huden om det är för varmt!

Fleece påse tycker jag är för skrymmande och tungt! Det väger ungefär som min sidenpåse/sovsäck/överdrag!

Brukar kombinera den med en 500g sovsäck (Westen Mountanieering Highligt) och då kan man lungt sova i någon + grad i alla fall! Och då slipper man den klibbiga syntetväven mot kroppen om man sover utan underställ.

Har även ett hemsytt GoreTex/Nylon överdrag (250g) som jag tycker fungerar bra. Kondens om det är för varmt eller hög luftfuktighet, men oftast funkar det bra!

Kombinationen 150+475+250 ger en kombination under kilot som är mycket flexibel från +30-0 gradigt och fixar regn och oväder!

jarlmoden; sa:
Cruxen, A70 - Jag skakade och pillade bara på den i affären på Ken High, var den bra att bära med? Står du ut med den aningens giftiga gulfärgen?
Det funkade alldeles utmärkt att bära med den. Jag upplevde den inte det minsta instabil trots en startvikt på ca 20kg. I övrigt har den bra utrustning för alpint bruk. Det enda jag egentligen saknade var ett bra ställe att fästa liggunderlaget. Det kanske hade gått att klämma in det på ena sidan men jag ville inte ha det där. En mer utförlig recension kommer senare (läs: i oktober). Jag har tänkt att testa den litet mer först men hittills är jag klart nöjd.

Re: Teorier hit och dit

Vandrare; sa:
Nu hör ju inte teori och verklighet alltid ihop. Oavsett vad teorier och tjocka försäljare säger: Är det någon som har kännt att det blir varmare i sovsäcken med ett sideninnerlakan? Jag använder ett för att skydda mot smuts, men något varmare tycker jag inte att det blir. En ytterpåse tycker jag ger lite värme, men inte så mycket att jag är säker på att effekten inte är psykosomatisk....

Lite grann gör det väl. Lager på lager principen fungerar ju för sovsäck också. Bästa (och otrevligaste ) sättet att ta reda på det är att sova i för kallt väder för sovsäcken. För mig har definitivt stoppa fötterna i ryggsäcken, lägg jackan på dig och ha kläder i sovsäcken gett resultat. Så varför skulle inte ett sidenlakan hjälpa? T.ex. att bara sova med lakan när det är varmt blir ju varmare än att sova utan något alls.

Finns säkert en del UL fantaster som räknar med en sovsäck som klarar mindre än vad turen kräver och kör med dessa knep för att få ner vikten.

/Jonas U

Siden lakan

Köper du över disk så skänker du bort pengar, men syr du själv blir det nog till två! Tag ett par bitar tunnt sidenfoder. Till ett sideninnerlakan i mumieform behöver du ca 90 cm bredd och ca 4 m längd, skall du göra ett sidenlakan ta en 120 cm x 4,5 m. Fällsöm längs stadkanten. Öppet ca 1/4 på längden. Syr du av sidenlakankvalitet så slutar du på vikter runt 0,5 kg. Med förslag enligt ovan ca 140 g resp 250 g.
Min erfarenhet är att sidenlakan höjer komforttemperaturen. Förenklar tvättning väsentligt samt känns ljuvligt svala mot huden. I tropikerna räcker det oftast med bara innerlakandet.

God tur

Johan K

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sideninnerlakan? Bo och sova 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg