Sideninnerlakan

Jag står i valet och kvalet att förstärka min sovsäck eller byta ut den så jag undrar:
hur väl fungerar det att höja komforttemperaturen med hjälp av sidenliner? är det skillnad på olika kvaliteter? finns det några märken som kan rekommenderas?

Inget varmare

Jag tycker att värmehöjningen med sidenlakan är omärkbar. Kanske att någon känner sig varmare pga att man blir torrare eller nåt, men inte jag. Köp ny sovsäck istället.

Fleece

Prova med en fleecepåse inuti säcken. Värmer nog betydligt mer än sidenlakan. Komforttemperaturen höjs i vart fall, vet inte hur det blir med övrig komfort...

/Tjo
H

Mest mot smuts

Ett sideninnerlakan gör inte så mycket för värmen utan är mer till för att skydda säcken mot smuts. Bl.a. följande märken gör sideninnerlakan i mumieform:

- Rab; två varianter med huva varav en (Rab Tech Silk Liner) är lättast (65g) och tunnast på marknaden
- Ajungilak/Mammut; åtminstone en variant
- Sea to Sea
- Cocoon; den enda jag sett i butik i Sverige (Gbg)

Som Henke sa, det är nog en fleeceliner du är ute efter. Den ska lägga till "1 säsong" på sovsäcken, men sådant är förstås subjektivt & individuellt. Väger ca 1/2 kilo och går bra att tvätta gång på gång. Gör ju att du får ett system med 3 varianter, bara fleecelinern, bara sovsäcken, båda två.

Siden

Vad jag förstår så suger siden åt sig fukt som bomull gör. Inte så bra materialval om det är kallt med andra ord.

Silke inte helt fel

Ett lager siden har värmt mig många nätter som jag hade frusit igenom med till exempel två lager bomull.

Lite fakta om silke som material:
- värmer bra eftersom det finns mycket luft i fibern.
- tar inte upp vatten lika bra som ull.
- utvecklar precis som ull värme då den tar upp vatten.
- behåller värme betydligt bättre än bomull
- är starkare än ull

Visst är fleecefoder (sen när blev "liner" ett svenskt ord? ;) ) ganska bra, men om den väger ett halvt kilo - kan man då inte lika gärna köpa en tunn resesovsäck och stoppa in? Men det kanske blir lite dyrare...

Re: Silke inte helt fel

Nordesjo; sa:
Ett lager siden har värmt mig många nätter som jag hade frusit igenom med till exempel två lager bomull.

Visst är fleecefoder (sen när blev "liner" ett svenskt ord? ;) ) ganska bra, men om den väger ett halvt kilo - kan man då inte lika gärna köpa en tunn resesovsäck och stoppa in? Men det kanske blir lite dyrare...

Ok, sorry för att jag skrev ett osvenskt ord..

Har inte använt silkesinläggsfoder (ok?) själv, men enligt tjocke farbrorn i affären ger de ca 1/2 säsong extra. Ett fleeceinlägg kostar runt 300 SEK, försämras inte nämnvärt av att tvättas som säckarna gör.

Jarl (4 sovsäckar, 1 fleeceinläggsfoder)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sideninnerlakan? Bo och sova 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg