Scott Timber som långfärdscykel?

Har man en gång prövat en cykel som passar vill man aldrig byta till något annat.
Kloka ord om komponenterna men passar inte ramen och styrstammen kvittar resten.
Förutom att flytta bakre väskäraren bakåt kan pröva med kortare vevarmar, även då kommer hälen framåt i bakre läget.

Oj vad med svar, tack för alla tips! (och nej jag kommer nog inte köpa scott timbern)

Skeppshulten jag har var inne på service precis innan vi åkte. Den är apgammal, har en söndersprucken ram, "skrovlar" i navet när det är fuktigt, har fem växlar och fotbroms. Den har dock en väldigt fin cykelkorg med plats för en liten hund ;-) och den gick alldeles utmärkt att cykla på. MEN min cykelkompis drog lätt ifrån mig utan ansträngning, till nästa tur vore det gött om vi kunde ligga i samma tempo (och ja det var cyklarna som skilde, vi provade byta en dag och då drog jag ifrån henne istället).

Jag har inte ekonomi att köpa en "riktig" långfärdscykel, det är därför jag funderar på en MTB. Jag är inte särskilt insatt i cykelvärlden, men av det jag läst har jag förstått att Shimano gör bra växlar?

Min cykelkompis har skivbromsar på sin cykel. Utanför Gdansk körde hon ikull så ena hjulet blev skevt. Inne i Gdansk var det svårt / omöjligt att få tag på ett nytt hjul just pga att hon hade skivbromsar. Kanske det hade gått att beställa men vi hade inte så lång tid på oss, så istället lyckades de spänna upp hjulet så det blev någorlunda runt igen. Efter detta samt en del läsning av de "stora" långfärdscyklisterna så känner jag mig ytterst skeptisk till skivbromsar. Har jag fel?

Även frågan om 26" eller 28" däck tycker jag är intressant. I småstäderna i Litauen var det svårt att få tag på både slang och ekrar till mina 28" däck, 26" verkade vara standarden. Så har jag hört att det även är i Asien och överlag när man kommer ut i obygden. Därför tror jag på 26" däck istället för 28" även om 28" rullar bättre. Har jag fel?

Hur vet man vilken storlek man ska ha på ramen? Finns det någon tabell man kan gå efter jämfört med benlängd?

Bra att du bestämt dig för att köpa en ny cykel! Ingen vettig människa cyklar flera hundra mil på en gammal damcykel!!!

Jag har planer precis som du på en cykelsemester. Packning behövs, men det skall vara lätta cykelväskor och lätt packning. Har köpt en 80-tals racer, en crescent för 1400 spänn. Har satt på mina spd-pedaler och bytt sadel mot en ny ergonomisk. Dessutom skruvat bort en del tungt lull-lull från den. Älskar den! Smala däck har den (25x622) , men jag tänker mig att cykla på skaplig asfalt hela tiden så jag hoppas på inte allt för många punkteringar.
Kanske ska du satsa på en gammal räserhoj också?

Ifjol hade jag en "hybrid", med rakt styre och mellantjocka däck. Cyklade nånstans 9 - 10 mil om dagen. Med racern går det mycket fortare, och jag tänker mig att åka kanske 13-14 mil per dag i sommar... Vi får väl se hur det går.

Jag har alltså en pakethållare på cykeln, för att hänga på väskorna, och även stänkskärmar förresten. Annars racer-stuk.

Men om jag ska säga någon detalj som verkligen gör skillnad så är det spd-pedalerna. Man klickar fast sina cykelskor i dem, och använder därigenom flera muskler och cyklingen känns lättare. Det skulle jag satsa på oavsett vilken cykel du köper... Lycka till med cykelköpet :)

Det gäller två rammått. Först måste du bestämma dig hur du vill cykla, nerkrupen med lågt vindmotstånd eller upprest a la damckelstuket. I båda fallen bör avståndet mellan sadelns översida och pedalens dito vara mellan 102 och 105% av ditt golv till grenmått.
Avståndet till styrets grepp, för nerhukad körställning a la racer skall vara mellan sadelns framkant och mitt på styret från din armbågsled till mitt på fingrarna. Rak underarm-
För upprätt cykelställning prova på respektive cykel.

Racercyklar även i små ramstorlekar brukar vara gjorda för långa ynglingar och att hitta en kortare överram till en damfigur är inte alltid det lättaste. Men det finns styrstammar i måga mått och de kan monteras bakvänt.

Börja med att gå till en bättre cykelhandlare och be att få ta dina mått, skaffa en egen kopia av dem. Även rekommenderad vevlängd. Alla har ju inte 45 i skostorlek.

Sen börjar du leta hoj. Cykelklubbarna brukar veta om många dammsamlare som är till salu, urväxta och avställda. Dessa brukar ha bra komponenter och vara lätta-

En anpassning till 622 eller 26" brukar föredras utomlands. Svensk 28" finns nog bara i Sverige och Norge och inte ens här överallt.
go tur

PS renovera själv din Skeppshult, så lär du dig. Skivbromsar hör inte hemma på landsvägscyklar. Fälgbromsarna är ju det från början, lätta och effektiva. Bara man har rätt bromsbelag på.

Vevarmarna ska vara anpassade efter benlängden, inte efter var väskorna sitter.

När ego cyklade landsväg fick ego lära sig att det avgjorde skostorleken, egentligen avståndet mellan vristen och bakre stortåleden. Pröva gärna och läs samt förstå S Foresters Efficient Cycling innan du skriver felaktigheter nästa gång!

Vilka

mått som passar TS vet jag inte. Ramen på bilden MTB Giant Granite från 1993 verkar vara för en verkligt lång person.

Thure

Tack för tipset Hanna! har mailat annonsören.

Några andra alternativ, inte så mycket info som framgår av annonserna, men har ni ändå några åsikter? Jag förstår att jag inte kan få samma cykel för 1500 kr som för 15000 kr, men kanske att någon av dem ändå är bra att utgå ifrån, så kan man byta ut lite delar allt eftersom?

Går det att se på bilderna om ramen är anpassad efter en lång eller kort person? Vad tycker ni om dämpning på långdistanscykel? Brukar den hålla? Fördelar / nackdelar med olika sorters dämpningar?

Peak Bonzer
http://www.blocket.se/stockholm/Peak_Bonzer_21_vxl_city_bike_38501782.htm?ca=9&w=2

Crescent 7 vxl
http://www.blocket.se/orebro/Crescent_City_varsting_7_vxl___Slumppris_38234378.htm?ca=9&w=2

En annan crescent
http://www.blocket.se/sodermanland/Crescent_xct_38105462.htm?ca=9&w=2

Pinewood
http://www.blocket.se/uppsala/Cykel_35879379.htm?ca=9&w=2

Pinewood Dam
http://www.blocket.se/gavleborg/Damcykel__MTB_liknande__38384463.htm?ca=9&w=2

Peak Dam
http://www.blocket.se/sodermanland/21_vaxlad_citybike_av_market_Peak_38373518.htm?ca=9&w=2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg