Oj vad med svar, tack för alla tips! (och nej jag kommer nog inte köpa scott timbern)
Skeppshulten jag har var inne på service precis innan vi åkte. Den är apgammal, har en söndersprucken ram, "skrovlar" i navet när det är fuktigt, har fem växlar och fotbroms. Den har dock en väldigt fin cykelkorg med plats för en liten hund ;-) och den gick alldeles utmärkt att cykla på. MEN min cykelkompis drog lätt ifrån mig utan ansträngning, till nästa tur vore det gött om vi kunde ligga i samma tempo (och ja det var cyklarna som skilde, vi provade byta en dag och då drog jag ifrån henne istället).
Jag har inte ekonomi att köpa en "riktig" långfärdscykel, det är därför jag funderar på en MTB. Jag är inte särskilt insatt i cykelvärlden, men av det jag läst har jag förstått att Shimano gör bra växlar?
Min cykelkompis har skivbromsar på sin cykel. Utanför Gdansk körde hon ikull så ena hjulet blev skevt. Inne i Gdansk var det svårt / omöjligt att få tag på ett nytt hjul just pga att hon hade skivbromsar. Kanske det hade gått att beställa men vi hade inte så lång tid på oss, så istället lyckades de spänna upp hjulet så det blev någorlunda runt igen. Efter detta samt en del läsning av de "stora" långfärdscyklisterna så känner jag mig ytterst skeptisk till skivbromsar. Har jag fel?
Även frågan om 26" eller 28" däck tycker jag är intressant. I småstäderna i Litauen var det svårt att få tag på både slang och ekrar till mina 28" däck, 26" verkade vara standarden. Så har jag hört att det även är i Asien och överlag när man kommer ut i obygden. Därför tror jag på 26" däck istället för 28" även om 28" rullar bättre. Har jag fel?
Hur vet man vilken storlek man ska ha på ramen? Finns det någon tabell man kan gå efter jämfört med benlängd?