Satelittelefon

Vi är några som ska ut i Sarek i slutet av september. Om någon olycka inträffar är det ju tryggt att ha med sig en satelittelefon. Men jag har hört att dom kostar skjortan...

Är det någon som vet om det går att hyra?
 
Ska ni inte ge er ut på någon mer avancerad glaciär- eller topptur solo, ska ni inte behöva någon satelittelefon. Det finns nödtelefoner på en del ställen också.

Jag tycker allmänt att man med telefon skapar en falsk trygghet och att säga att man ska ringa när man kommer till ett visst ställe eller göra upp annat avtal, är ingen bra idé. För kan du av någon anledning inte ringa blir de anhöriga oroliga och kanske drar igång en räddning.
 
Ska ni inte ge er ut på någon mer avancerad glaciär- eller topptur solo, ska ni inte behöva någon satelittelefon. Det finns nödtelefoner på en del ställen också.

Jag tycker allmänt att man med telefon skapar en falsk trygghet och att säga att man ska ringa när man kommer till ett visst ställe eller göra upp annat avtal, är ingen bra idé. För kan du av någon anledning inte ringa blir de anhöriga oroliga och kanske drar igång en räddning.

Bara för att man har med sig en satellittelefon betyder ju inte att man lovat att ringa med den?
 
Jag är sedan några veckor hemkommen från en Sarekvandring, vi hade med oss en Thuraya telefon från satrent som extra säkerhet, sedan om det behövdes eller ej är ju en filosofisk fråga som jag väljer att inte ge mig in i allt för mycket, bland annat så beror det ju mycket på vilka man är som skall ut och allas familjesituationer.

Men lite information gällande Thuraya, täckning & abbonemang tänkte jag dela med mig av.

Vi var uppe 8 dagar och gick från Kvikkjokk via Vallevagge mot/över Njåtsosvagge, upp mot Tshäkok, sedan tillbaka till Njåtsosvagge och präststigen mot Kvikkjokk via Pårte, plus någon topptur.
Totalt sett saknade vi oftare täckning än att vi hade täckning.

Däremot på samtliga toppturer samt när horizonten mot söder var fri, ex på väg ner från Pårte så hade vi full täckning, med enda kommentaren att det var bra väder alla dagar så jag kan inte uttala mig om hur dåligt väder påverkar täckningen.


Lite information om abbonemanget, vi valde att hyra en Thuraya telefon som enbart fungerade på Thuraya nätet, inget GSM, det finns även telefoner som funkar på båda näten.

Efter att ha ringt och pratat med diverse operatörer Telia, Tele2 och Telenor så valde vi att köpa ett Telenor kontantkort för att köra med i telefonen.

Det visade sig dock att detta Telenor kontantkortet inte fungerade i telefonen, trots Telenors garanti att det skulle göra det.
Skall tilläggas att ingen av operatörerna var direkt kunniga på området, det tog flera samtal samt mailande och chattande med deras helpdesk innan de kunde lova något.

Hursomhelst, med kontantkortet i Thuraya telefonen fick vi aldrig kontakt med Thuraya nätet. (Vi testade några dagar innan avresa)

Vi löste det genom att använda ett annat Telenor kort, ett vanligt abbonnemang - inte kontantkort och då det fungerade utan problem.

Då vi påpekade detta för telenor så jämförde de två abbonnemangen utan att kunna se någon skillnad och skyllde det på att Thuraya telefonen inte var kompatibel med deras kontantkort.

Vi valde att inte forska vidare i detta utan använde det "riktiga" Telenor abbonemanget.

Skulle jag hyra en Thuraya telefon för att ha med till Sarek igen?

Nja, den uppfyllde våra krav, vi var förberedda på tveksam täckning i dalgångarna, men om jag skulle känna behov att ha med mig en sattelittelefon igen så skulle jag sannolikt välja Iridum, trots den högre depositionen.
Enda anledningen är att Iridium bör ha betydligt bättre täckning i dalgångarna.

Man har faktiskt hyfsad GSM täckning (Telia) på topparna också, har läst här på Utsidan att det numera skall funka på topparna i själva Sarek massivet och där vi testade i år, på Tshäkok och Bårrddetjåhkkå var det fullt ös, dock måste man upp på högre höjd för att få GSM täckning än vad som behövdes för Thuraya.

Får väl avsluta med lite filosofiska anmärkningar också, mobiltäckning i en av Europas sista vildmarker känns trist, det tar lite udden av upplevelsen.. å andra sidan möjliggör det för vissa att kunna bege sig dit, som annars inte fått åka för familjen.

/Urban
 
Senast ändrad:
Ingen mobil i Sarek

Håller med en annan "filosof", inte kul med mobiltäckning i Europas sista vildmark... känns som att det liv man flyr undan då hinner ikapp en..........
 
Modigt ...

Vi är några som ska ut i Sarek i slutet av september. Om någon olycka inträffar är det ju tryggt att ha med sig en satelittelefon. Men jag har hört att dom kostar skjortan...

Är det någon som vet om det går att hyra?

Jag förstår din frågeställning och troligtvis dina tankar om detta.
Jag känner till en telefon/nödtelefon i Sarek och det är den vid Skarja.
Tyvärr är det svårt att nå den om den/de som eventuellt är fysiskt friska i gruppen av någon anledning inte förmår att ta sig dit. Vid en sådan tråkig situation hade jag föredraget att ha telefonen på armlängdsavstånd.

Du/ni kommer väl troligtvis röra eder både i dalarna och på topparna.
Återigen är ni inte hjälpt av en eventuell täckning på en/flera Sarektoppar beroende på vad som hänt/händer i gruppen.

Jag har haft en satelittelefon (egentligen två stycken, dessutom av olika märken och även av olika satelitnät). Tyvärr fungerade dessa för mig under all kritik. Jag är oftast ensam och har svårt att köpa motiveringen att den/dem satelittelefonerna fungerar bra vid öppna fält/höga toppar osv. Det är ju bra om jag befinner mig där. För mig är de områden i Sarek jag brukar vistas i alltför instängda för att klara täckningen.

För en del människor så kan olyckor av trist karaktär inträffa var som helst, på gatan, ramla ur sängen osv osv. Med andra ord är du/ni inte i en riskfri zon om ni undviker glaciärer och toppturer. Kan kanske vara värt att tänka på.

Betänk även att det är du/ni som skall iväg på en förhoppningsvis bra tur med en härlig upplevelse, om ni vill ha med er en satelitteleofn är det definitivt bättre för er att försöka skaffa en än att undvika det. Oavsett om det skapar falska tryggheter för olika personer.

Om ni får tag på något telefon, så vill jag rekommendera er att prova den i ett "gem-säkert" område, får ni inte igång den där, lär den knappast gå att använda i Sarek. Jag vet, ty ett av de två prövade märkena gjorde exakt så.

Ha en god tur
önskar och hälsar
Anders
 
NMT fantast

Intressant område. Vi har varit NMT trogna ända till det lades ner. Sökte då andra alternativ och hade en hel del kontakt med Nordisk Mobiltelefoni, Telia mm om den framtida utvecklingen. I de områden vi brukar hålla till, norr om Kittelfjäll, har man nu monterat upp en sändare så vi klarar oss bra med GSM.
Om jag skulle ge mig ut i icke mobiltäckta områden skulle jag idag skaffa en nödsändare, PLB. Det finns en hel del intresssant information om detta och länkar på PTS hemsida. Själva apparaten är väl inte så dyr men abonemanget kostar väl en del om man läser recensionerna om bl.a. Spot trackern.

Vore trevligt att höra om någon har några erfarenheter av PLBs.
 

clindh

Forumvärd
När vi paddlare Råstoätno/Laino förra året hyrde vi en Iridiumtelefon av IDG Europe ute på Lidingö. Den behövdes inte för något larmsamtal men kom till nytta när vi skulle dirigera om helikoptern till ett annat ställe än tidigare överenskommet - vi fick en extra fiskedag. Funkade finfint.

Man får deponera en försvarlig summa, 12 000 kr om jag minns rätt, som man får tillbaka sedan - om man återvänder med en fungerande telefon dvs. Hyran gick väl på 800 kr eller så.

(En variant är ju en SPOT-sändare, men det blir ju inte billigare att köpa en sån än hyra telefon om det bara är enstaka gånger man behöver den, och man kan ju inte skicka några andra meddelanden än de inbyggda med den.)
 
Om jag skulle ge mig ut i icke mobiltäckta områden skulle jag idag skaffa en nödsändare, PLB.

Jag har funderat på en PLB. Dollarkursen är ju tacksam nu om man känner någon som ska till USA.
Jag skulle välja en PLB framför en satelittelefon av flera orsaker, t.ex täckning och batteritid.
Visst är det bra att kunna meddela att man är OK och kommer ett par dagar sent, att kunna ha en dubbelriktad kommunikation. Men om familjen vet att man har nödsändare kanske dom kan tro sig att vänta ett par dagar innan dom larmar.

/Ulf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Satelittelefon Fjällvandring 3

Liknande trådar