Satelittelefon

När det gäller eventuell räddning får man ju reflektera över om det skall vara en signal som skall initiera ett räddningsförsök eller om det skall vara avsaknaden av signal som drar igång det.

Man kan ju bli så skadad att man inte kan dra igång nödsändaren, det är betydligt svårare att bli så skadad att man av misstag drar iväg ett "jag mår bra"-meddelande (men ok, visst finns risken att man blir psykiskt störd så man skickar iväg ett sånt).

"Har vi inte hört nåt mår han bra" funkar kanske i en vecka. Efter tre veckor börjar man kanske fundera...
 
Håller med en annan "filosof", inte kul med mobiltäckning i Europas sista vildmark... känns som att det liv man flyr undan då hinner ikapp en..........
jomenvisst........håller med!

/Janne
Håller också med!!!
Visserligen kan man ju välja själv, och i mitt fall är valet självklart... jag skulle inte ta med mobilen även om det fanns teckning. Men pressen från närstående skulle nog öka om dom visste at det fanns teckning. Som det är nu så är det ju slutdiskuterat när man säger att det inte funkar.
Men nog vore det ruggigt tråkigt med en massa folk som springer omkring med nallen mot örat inne i Sarek, och med hög röst (av någon anlidning skriker många när dom snackar i telefon) berättar för dom hemma vad som häder just då. Har sett fenomenet runt Keb där det finns god teckning.... och vill inte ha det i Sarek.

///Claes
 
Iridium.

Vi använder Iridium när vi kör åra turer. Jag har prövat den i Sareks djupa dalar, Padjelanta, Kebnefjällen osv. Den fungerar helt enkelt nästan alltid! Jag har ännu aldrig gått bet.
Det finns ite andra olika nät/system. Vissa fungerar bättre vid ekvatorn osv har jag fått förklarat för mig.
Sedan så har vi ju med oss vanliga GSM telefoner med Telia abonemang. De fungerar i randområdena, runt vägar osv.

Sedan de mjukare funderingarna:

Filosofiskt... Vist är det så att egentligen så hör inte telefonerna hemma där ute...så är det bara. Men det måste ju vara upp till var och en.

Säkerhetsmässigt: Har man som vi ofta har, ansvar för betalande gäster så skall givetvis fungerande kommunikationsutrustning finnas med. Och en GPS så att man snabbt kan ringa in en kopter om det skulle behövas.

Okynnesringande: Man skall ju givetvis informera sina nära och kära att det är ren bonus om man ringer hem. Men ibland kan det ju vara bra att höra så att allt e oki hemma ifall man typ har en gravid fru eller liknande hemma som ska sköta korna och hästarna och... ;-)

Väderrapporter är alltid spännande att få. Då är ju en telefon bra...

Snart så sitter man väl inne iRapadalen och surfar på nätet. Det gamla NMT 450nätet är ju nu ombyggt till trådlöst bredband... De ni! Nu snackar vi 20-hundratalet! Man kan blogga och skriva innlägg till Utsidan från snart hela fjällvärden...
;-)

HaD!
/ Matti
 
NMT skall ju även kunna användas till mobiltelefoni när modellerna kommer in. Ser nu att Mobiltelefon P-21 faktiskt går att beställa på ice.net, det har inte gått tidigare när jag kollat.
 
Iridium

Välj alltid Iridium före Thuraya om du ska ut i svenska fjällvärlden.
Som många andra har vittnat om har Thuraya extremt begränsad täckning i norra Europa.
I Kiruna ligger Thurayasatelliterna 4 grader över horisonten vilket gör att en större kulle, för att inte säga en dalgång, helt gör Thuraya oanvändbart.

Man kan hyra satellittelefoner, eller iaf Iridium här i Sverige. Det brukar väl kosta runt 700 i veckan, och oftast får man själv stå för ett kontankort som kostar runt 1500 som fungerar i 2 månader och är laddat med 75 minuters samtalstid.

Annars kan man köpa en Iridium. Runt 20.000. Kan låta rätt saftigt, men samtidigt håller dom i bra många år, minst 5-6 år, jämfört med mobiltelefoner som håller i två år om man har tur :) .
Det beror på hur man prioriterar helt enkelt.

IDG Europe ( www.idgeurope.com) har en hel del fakta som kan vara bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Satelittelefon Fjällvandring 3

Liknande trådar