Sarektur

Vi är ett gäng som tänkt oss med uppgiften att ta oss till Sarek för en skidtur där. Så nu undrar jag om någon kan tipsa om trevliga turförslag som ligger runt 7-8 dagar?! Vi är i medelkod skidkondition och tänkt oss att skida i ca. 6 tim/dag (Feb/mars). Hur är det med bussar och så? ja ja.. busstiderna kan jag alltid kolla upp själva. Bara lite slö. =)

Tack på förhand..

//Mattis.

avslutad210712

Gäst
mad as ice; sa:
Hur är det med bussar och så? ja ja.. busstiderna kan jag alltid kolla upp själva. Bara lite slö. =)

Busstiderna kollar du på

http://www.ltnbd.se

men ingen ide att kolla nu eftersom de ligger nere under lågsäsong och återupptas i februari/mars.

Du kan alltid ringa 020 - 47 00 47 och fråga men de brukar vara j*vligt ovilliga att svara innan tidtabellen ligger ute på nätet.

Sköna turförslag: Köp en Sarekkarta och frossa i alternativ! Vanligast är Kungsledensträckorna samt att gå in från (öst) Suorva eller (norr) Ritsem / Akkajaure. Eller varför inte (om ni tror att ni hinner det) gå från Sourva till Ritsem via Pielavalta.

/ G

Starta i Kvikkjokk

Om man skidar in i Sarek på vintern brukar de flesta välja att antingen starta vid Sourvadammen eller i Kvikkjokk. En mycket fin tur är då att skida hela vägen åt antingen ena eller andra hållet, personligen skulle jag välja att skida från Kvikkjokk. Men om ni "bara" ska vara ute i 7-8 dagar och har meddelgod kondition så kan det vara lite svårt hinna med detta.

Ett allmänt tipps så här tidigt på vintern är att planera turen med en hel del "luft" och gärna många valmöjligheter. Man vet ju inte om man kanske behöver pulsa fram i meterdjup snö eller om kung Bore kaske överraskar med en gullig liten snöstorm. I sådana fall är det ju trevligt om man inte måste skida en 15-20 km varje dag för att hinna fram.

Personligen skulle jag nog välja att starta i Kvikkjokk. Inte för att turerna är så mycket bättre därifrån, utan därför det är lättare att lägga upp turer därifrån om vädret är tjurigt. Startar man från Sourvadammen eller Ritsem finns ju alltid risken att det blir en kort tur. Det är ju lite jobbigt att ge sig upp på kalfjället i en eventuell full snöstorm. Exakt var man ska åka beror på, men ni bör i alla fall undvika att skida genom översta delen av Njåtosvagge då detta är en ganska lavinfarlig passage.

/ Stefan

Re: Starta i Kvikkjokk

undvall; sa:
Exakt var man ska åka beror på, men ni bör i alla fall undvika att skida genom översta delen av Njåtosvagge då detta är en ganska lavinfarlig passage.

/ Stefan

Tack Stefan.

Så min nästa fråga kanske är bättre. Vilka delar ska man undvika i Sarek pga. kända lavinfaror?

Claes Grundsten har skrivit en bok om att vandra i Sarek. Där står även en del om skidåkning och lavinfarliga områden mm. Vill minnas att daldångarna i Piellorieppe är utsatta.

Hej igen. Jag är tyvärr ingen expert på exakt vilka dalgångar som är lavinfarliga. Rent allmänt kan man säga att alla smala dalgångar med branta sidor, som till exempel dalgångarna i Piellorieppe, bör undvikas om man inte vet att risken för laviner är ganska låg.

Av huvuddalgångarna är det så vitt jag vet bara Njåtosvagge som är känd för att vara lavinfarlig. Sen ska man naturligtvis inte överdriva risken. Sannorlikheten för att man ska bli drabbad av en lavin om man skidar fram längst nere i en dalgång är trots allt väldigt låg.

Då är det viktigare att man är förberedd på kylan och är van att klara sig själv. Temperaturen kan ju utan vidare droppa ner mot -35 grader vid den här tiden på året (lägsta uppmätta temperatur i Februari resp. Mars är -53 resp. -46 grader). Jag har själv varit med om att kliva upp i -36 till -38 grader under en kylslagen Påskvecka och det var i slutet av Mars! Vid sådana tillfällen är det lätt hänt att man förfryser något om man inte är försiktig av sig och inte har rätt utrustning.

/ Stefan

..he he vår lilla Sarektur vart en långtur.. på 13 dagar. Inte illa! Den 20é bär det iväg i alla fall. Ja ja det vart utan pulka i år?! Men vi hoppar all klätterutrustning så bördan kommer inte va så "stor". =D

Klart avundsjuk!!!

Fanken också!

Jag har över en månad kvar innan jag ger mig av till samma område och den väntan kommer inte att bli lätt! Men den som väntar på något gott osv....

Lycka till och hoppas att du "överlever" de första dagarnas axelvärk. Att skida med 13 dagars midvinterpackning i ryggsäcken låter som klart jobbigt även om man lämnar klätterutrustningen hemma.

/ Stefan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Sarektur som slutade med ca 8-10 dagar inblåst Turskidåkning 25
7031 Sarektur från Sourvadammen Turskidåkning 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg