Sarektur

Hemma igen!

Med lite bilder från turen för den som orkar.
http://www.pozersontherock.se

Det är mycket snö där uppe och alla vattendrag är frusna så gott som.
Den personen som glömde stänga nikkastugans dörr efter sig bör skämmas! Stugan var snöfylld och det tog oss 20min att tömma stugan. Ja ja dörren är skev nu så den är troligtvis fylld igen..

Rutt förslag?

Tjena, sitter och suktar lite.
Ska upp till Kvikkjokk på ons. har väl planerat att gå runt lite där ikring, med en tur in i Rapadalen, för att sedan ta tåget hem ifrån Saltoulokta den 18:de.
Har aldrig varit där och skulle gärna ta emot lite tips på vad man inte får missa och om det är möjligt att proviantera nånstans på vägen.

mvh Thomas

Kan inte annat än hålla med om att man blir sugen på att komma upp och lyckligtvis är det bara lite drygt 2 veckor kvar innan det bär sig av!!!

Svaret på exakt var du kan proviantera hittar du på svenska turistföreningens hemsida, men jag tror bara att det är Aktse som har någon försäljning. Gå in på http://www.svenskaturistforeningen.se, i rutan Snabbsök klickar du i "I fjällvärden" och väljer Lappland som landskap. Tryck sen på "SÖK BOENDE". Du får då en lista på STF's alla stugor i Lappland och när du klickar på en specifik stuga får du en beskrivning av den. Högst upp i högra kollumnen finns det ett antal symboler som antingen är blåfärgade eller gråa. Om andra symbolen på nedersta symbolraden (ser ut som en liten papperpåse)är blå så har stugan matförsäljning.

Det finns massor av "måsten" på sträckan Kvikkjokk - Saltoluokta och Rapadalen är helt klart en av dom. Sen skulle jag om vädret tillåter varmt vilja rekkomendera en tur upp till Skierfeklippan - en av Sveriges bästa utsiktspunkter. Sen är det väldigt trevligt att skida in mot Pastavagge ifrån Sitojaure och om vädret är fint finns ju alltid möjligheten att skida upp mot Pårte från Pårestugorna. Fast det blir en ganska rejäl dagsutflykt om man vill ta sig ända upp på toppen.

/ Stefan

Re: Rutt förslag?

thomastg2; sa:
Tjena, sitter och suktar lite.
Ska upp till Kvikkjokk på ons. har väl planerat att gå runt lite där ikring, med en tur in i Rapadalen, för att sedan ta tåget hem ifrån Saltoulokta den 18:de.
Har aldrig varit där och skulle gärna ta emot lite tips på vad man inte får missa och om det är möjligt att proviantera nånstans på vägen.

mvh Thomas

Ska du ta med tält eller göra dagsturer från stugor in i Sarek? Bra och veta innan jag börjar babbla på om tur tips. =D För Akka och Routesvagge är fint med. Men hur som helst blir det en någ en trevlig resa..

God tur på dig.

Vilket skönt forum! Otroligt vad sugen man blir. Vi är tre stycken som går in i Sarek v 14 med tält och pulka.
Vår plan är att utgå från Suorva och gå in mot Ruotesvagge och sedan avsluta i Saltoluokta. Vi har 7 dagar på oss. Pastavagge bör undvikas vintertid har vi förstått.
Har någon tips på omistlig rutt? Ingen av oss har varit i dess områden tidigare...

Funkar NMT telefoner (eller tom GSM)?

På Stortoppen är det så gott som full täckning med vanlig GSM (telia). Hur resten av Sarek är täckningsmässigt vet jag ej, brukar inte ringa/skicka sms så mycket därifrån ;-). Nödtele finns ju i Mikkastugan.

Lycka till // Patrik

[QUOTE
Vilket skönt forum! Otroligt vad sugen man blir.[/QUOTE]

Kan inte annat än hålla med!

[QUOTE Har någon tips på omistlig rutt? Ingen av oss har varit i dess områden tidigare...[/QUOTE]

Omistliga rutter är lite luriga eftersom det finns så himla mycket att se i Sarek, framför allt om man inte varit där tidigare. Men några små tips tror jag nog att jag kan våga försöka mig på.

1. Från Sourva skulle jag rekomendera att sikta mot sydväst. Man startar att gå runt den lilla markanta toppen rakt söder om själva dammen vars namn jag inte minns, vilket gör att man till slut hamnar ungefär halvvägs upp i Kukkesvagge. Visst kan man gå runt till Kukkesvagges mynning, men det tycker i alla fall jag är en tråkigare start på turen.

2. Om ni har tid tycker jag helt klart att ni ska skida ner längs Rapadalen. Övre delen av Rapadalen är helt enkelt makalös. Halvvägs ner i dalen (det låg en renvaktarstuga där för ett gäng år sen) kan man med fördel, om vädret tillåter, sikta upp mot nordöst och passera ett ganska högt pass som tar en till högslätten strax norr om Skierfeklippan. Utsikten från Skierfe är helt fantastisk vid fint väder.

God tur!

/ Stefan

Skierfeklippan låter toppen men frågan är vad man hinner på 7 dagar... Ett alt kunde vara att göra bas läger i övre Rapadalen och göra ngn enstaka topptur. Har ni några erfarenheter av detta?

Hur långt räknar ni med att åka/dag i snitt? Självklart väderberoende men ändå...

Johan

Superfly; sa:
Hur långt räknar ni med att åka/dag i snitt? Självklart väderberoende men ändå...

Johan

Vi räknade med att ta oss 12km/dag men det vart 17km/dag.
Ska tilläggas att vi inte har dom bästa skidorna. Om någon missat det så är mina från den lokala containern ha ha..

17 km /dag. Det låter ju helt ok. Jag skulle gärna snacka lite med er som varit där i vinter. Om ni tycker det är ok så maila mig ert telnr på johanberseus@hotmail.com

Tack ändå alla.

Johan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Sarektur som slutade med ca 8-10 dagar inblåst Turskidåkning 25
7031 Sarektur från Sourvadammen Turskidåkning 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg