Sarekinspiration sökes

Det kommer en rapport så småningom. Såvida vi inte blir insnöade.. September kan ju vara lite vanskligt, antingen helt underbart eller riktigt eländigt! :) Själv hoppas jag på fina höstfärger, klara dagar och lite nyfallen snö på topparna. :)

Padjelanta!

Jag kan rekommendera min resa till Västra Padjelanta. Det är ett fint alternativ för Sarek. Jag var 9 dagar total ensam. Jag såg nur två båtar i Vastenjaure från Javvregaska.

22/7 Sierggaluokta-Gasakjavre
23/7 Dagstur till Messingmaltoppen och bestigning till toppen 1462.
24/7 Gasakjavre-Rakolako
25/7 Dagstur till Javregasska
26/7 Vilodagen
27/7 Dagstur till Ragothjåkkå
28/7 Rakolako-liten sjö öster om Guovddelisjavras, På kväll tur till toppen 902 (vy över trolldalen)
29/7 Dagstur till Guovddelisthjåkkå
30/7 Guovdelisjavras-Vielggispakte
31/7 Vielggispakte-Gievgejavrasj
1/8 Gievgejavrasj-Gisuristugan
2/8 Gisurisstugan-Boavtjosjavres
3/8 Dagstur till Akka Stortoppen
4/8 Boavtjosjavres-Änonjälme

En annan vilodag till=15 dygn.

I Padjelanta man kan se fantastiska vyer nästan hela tiden. I Sarek du kann se nur 10-30 km utan bestigning 1 km uppåt. Från Messingmalmtoppen (och toppen 1462), Jagnatjarro, Ragothjåkkå och Guovddelis du kan se fina norska toppar. Man kan se dom också från Akka, Sarek Nordtoppen eller Pårte etc, men de är så långt borta, att de ser inte imponerande ut. Från Guovddelis du kan se Atlanten och några öar av Lofoten. Blåmannen, Jeknaffo och Sulitjelma ser lockande ut, särskilt från Vielggispakte och Arranoaivve. Nästa år jag ska gå dit.

Men jag var överraskad, när jag hörde i Änonjälme, att båt inte ska komma på kvällen och den inte hade kommit hela dagen. Det blåste för mycket. Jag och 41 adra människor måste ringa helikopter för att kunna gå till Ritsem.

Senast ändrad:
Tack för tipset om Padjelanta! Det sparar jag dock till något annat år eftersom jag redan fått min dos av vidsträckta vidder och sjölandskap på Finnmarksvidda för två veckor sen. :)

Nu är det vilda massiv och djupa dalar jag är ute efter. :)

Men i Finnmarksvidda man kan inte se Sarek från 30-70 kilometers avstånd. Jag medger att i september du inte ska se många andra vandrare i Sarek också.

Förra året besteg jag Låddebakti (I Joakim Ambrossons galleri finns några fina bilder därifrån och från Snavavagge). Axel Hambergs topp var en fin utsiktplats, men jag tror att Kanalberget skulle ha varit mycket bättre. Mitt förslag: Kvikkjokk-Lines väg (+Vassjabakti och/eller Tshatsa)-Sarvesvagge-Jiegnavagge-Luottolahko (Balgattjavre/Nåite/bestigningar)-Nåitevalta (Kanalberget-)-Neidariepopevagge-Alggavagge-Smailaträffen-Pielavalta-Snavavagge (Låddebakte+Rapaselet)-Pielavalta-Guhkesvagge (bestigning: Vuonnjestjåhkka (1542+1956+Spijkka) eller/och Sarek Nordtoppen)-Vardojavras (eller Nijakvagge-Vardojavras) och bestigning Akka Stortoppen-Änonjälme.

Bestigningar och dagsturer, när väfret är fint.

Min resa på året 2005 var: Kvikkjokk-Vallasjavratja-Pårek--Stuor-Jiertta-Gådokjåhka-Lullihavagge-Noaijddevallda-Sarvesvagge-Njoatsosvagge-Ruosokjåhka (första gången bestigning till Pårte därifrån)-Sähkok-Pårek (andra gången till Bårddethjåkkå och Boarekthjåkkå i fint väder)-Kvikkjokk ( 11 dygn).

2006: Suorva-Guhkesvagge (tältplats vid Alep Niendojågåsj), dagstur till Vuonjestjåhkkå 1942 och 1952-Pielavalta-Guopervagge, dagstur till Axel Hambergs topp-Pielavalta, dagstur till Snavavagge och Låddebakti-Alep Niendo-Suorva (9 dygn).

Men i Finnmarksvidda man kan inte se Sarek från 30-70 kilometers avstånd. Jag medger att i september du inte ska se många andra vandrare i Sarek också.

Förra året besteg jag Låddebakti (I Joakim Ambrossons galleri finns några fina bilder därifrån och från Snavavagge). Axel Hambergs topp var en fin utsiktplats, men jag tror att Kanalberget skulle ha varit mycket bättre. Mitt förslag: Kvikkjokk-Lines väg (+Vassjabakti och/eller Tshatsa)-Sarvesvagge-Jiegnavagge-Luottolahko (Balgattjavre/Nåite/bestigningar)-Nåitevalta (Kanalberget-)-Neidariepopevagge-Alggavagge-Smailaträffen-Pielavalta-Snavavagge (Låddebakte+Rapaselet)-Pielavalta-Guhkesvagge (bestigning: Vuonnjestjåhkka (1542+1956+Spijkka) eller/och Sarek Nordtoppen)-Vardojavras (eller Nijakvagge-Vardojavras) och bestigning Akka Stortoppen-Änonjälme.

Bestigningar och dagsturer, när väfret är fint.

Min resa på året 2005 var: Kvikkjokk-Vallasjavratja-Pårek--Stuor-Jiertta-Gådokjåhka-Lullihavagge-Noaijddevallda-Sarvesvagge-Njoatsosvagge-Ruosokjåhka (första gången bestigning till Pårte därifrån)-Sähkok-Pårek (andra gången till Bårddethjåkkå och Boarekthjåkkå i fint väder)-Kvikkjokk ( 11 dygn).

2006: Suorva-Guhkesvagge (tältplats vid Alep Niendojågåsj), dagstur till Vuonjestjåhkkå 1942 och 1952-Pielavalta-Guopervagge, dagstur till Axel Hambergs topp-Pielavalta, dagstur till Snavavagge och Låddebakti-Alep Niendo-Suorva (9 dygn).

Okej. Din tur 2005 har jag i princip gått. Eller inte riktigt hela.

Din tur förra året ligger rätt nära med vad jag tänkt men jag vill helst avsluta i Kvikkjokk av den enkla anledningen att inte vara beroende av båt. Vill inte riskera att bli "strandsatt" vid ev försening eller dåligt väder och därför passar det oss bättre att gå från norr till söder och avsluta i Kvikkjokk.

Ett alternativ är förstås att gå kukkesvagge istf ruotesvagge och ev lägga in nordtoppen och vuonjestjåkka.
Angående toppturer så finns kanalberget också med på agendan. Vilken väg skulle du rekommendera? sydsydost?

Rapaälven har jag sett så det känns inte så lockande. :)

Jag har sett nordsidan av Kanalberget och därför vågar jag inte rekommendera annat än sydostsidan. Jag var trött, så orkade jag inte ens att pröva bestigning nordsidan av berget. Så jag kan inte säga, om det är möjligt. Men den sådde mycket svårt ut från 2 km avstand. Så beslutade jag att gå till Axel Hambergs topp. Därifrån såg nordsidan lika svårt ut.

Sarvesjåhka såg svårt men inte omöjligt att vada vid Nåite. Vädret 2005 var så ostadig och jag ville så gärna bestiga Pårte, att jag inte gick till Kanalberget då. Kanske vore det klokast att vada jåkken vid mynning av neidarieppevagge och komma tillbacka på andra sidan. Kanske frustrerande, men det är ju mycket att se i närheten av Kanalberget. Där kan man vistas några dagar.

Suorva är kanske den bästa startpunkten för Sarekturen. Påandra dag av turen kan man bestiga Vuonjesthjåkka. Ett fint tur är att gå runt sarekmassivet te via Guhkesvagge, Niakvagge och Ruohtesvagge. Pielavalta och Pastavagge är värda att se, men varför kan man inte gå dit och tillbaka efteråt.

Nu närmar det sig. Vädrets makter visar dock inte sina bästa sidor för närvarande och det verkar som vi får inleda med regn, rusk och snöbyar.. Detta har medfört att vi nog utgår från Suorva för att slippa vänta i Ritsem ifall båten inte går pga dåligt väder. Det innebär även en tidig topptur på Vuonjesthjåkka dag 3 om vädret tillåter. Det intressanta är hur flödena i Tjågnårisjåkken är när vi kommer dit. En hel del nederbörd kan ju ställa till det lite men den som lever får se.

Nu närmar det sig. Vädrets makter visar dock inte sina bästa sidor för närvarande och det verkar som vi får inleda med regn, rusk och snöbyar.. Detta har medfört att vi nog utgår från Suorva för att slippa vänta i Ritsem ifall båten inte går pga dåligt väder. Det innebär även en tidig topptur på Vuonjesthjåkka dag 3 om vädret tillåter. Det intressanta är hur flödena i Tjågnårisjåkken är när vi kommer dit. En hel del nederbörd kan ju ställa till det lite men den som lever får se.

Straxt söderom stigens sträckning finns en liten "platå-sträckning" som går att vada relativt enkelt. Vi hade rätt höga flöden efter regn, men kunde ta oss över.

// Jocke

Okej! Tack för tipset! Det ska jag lägga på minnet. Förresten.. du sparade ingen waypoint vid vadet? :)

Hehe, tyvärr inte, hade ingen GPS med mig utan använde endast karta och kompass. Men när du kommer dit så ser du direkt att det är vadbart. Det är en sträcka på ca 25-30 meter som står lugnt och man ser bottnen till 90 %. Varken halt eller speciellt kuperat.

Det finns ett gigantiskt block på andra sidan, säkert 3-4 m högt, vilket inte finns på speciellt många platser där :) Man kan krypa in i en liten "grotta" under denna på andra sidan och käka :) Vindstilla och trevligt.

// Jocke

Hehe, tyvärr inte, hade ingen GPS med mig utan använde endast karta och kompass. Men när du kommer dit så ser du direkt att det är vadbart. Det är en sträcka på ca 25-30 meter som står lugnt och man ser bottnen till 90 %. Varken halt eller speciellt kuperat.

Det finns ett gigantiskt block på andra sidan, säkert 3-4 m högt, vilket inte finns på speciellt många platser där :) Man kan krypa in i en liten "grotta" under denna på andra sidan och käka :) Vindstilla och trevligt.

// Jocke

Ah okej! Det ska nog gå bra att hitta! :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Struensee Någon med kunskap om marsfjället sökes Fjällvandring 1
HanSolo Vålådalen - tips och råd sökes Fjällvandring 4
JennyGbg Snäll fjälltur sökes Fjällvandring 9
sekar00 Lift sökes nikkaluokta-kiruna 28/7 Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Norrdjup Kortare vandringar sökes Fjällvandring 0
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
JKAbrams Sökes: Aktuella observationer (sommar 2020) för jojoleden/trepassleden Fjällvandring 11
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
PatrikDahlström Avbärarbälte till Haglöfs Alaska Sökes Fjällvandring 1
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Quebec Vandringskompis sökes sen juni eller juli Fjällvandring 1
Ljunggren Bilder sökes! Fjällvandring 0
Påtur Veckas norsk vildmark sökes! Fjällvandring 7
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
Linda G Vandringssällskap sökes i juli Jämtlandstriangeln Fjällvandring 0
Ennillaj Vandringskompis sökes Fjällvandring 11
friluftjämtland Lift sökes Storulvån-Åre 16/7 Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Valpish Vandringskompis/ar sökes i Jämtland. Fjällvandring 0
ssamuel Vandringskompis sökes till 4dagarstur (plus minus en dag) i Jotunheimen Fjällvandring 0
Glännman Eventuellt nytt område för kristi himmelsfärd sökes Fjällvandring 2
Elin-d Erfarna vandrare sökes (Missing people) till skallgång i Kutjaure, Allak, Norrbotten Fjällvandring 10
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
aksello Vandra hela Kungsleden i Juli. tips och info sökes Fjällvandring 5
Daniel K Intresse sökes: Båtfärd Sitojaure-Rinim 1/9 Fjällvandring 0
Jönsson72 ISLAND vandring 4-5 dagar TIPS sökes! Fjällvandring 2
giFuh Vandringssällskap sökes! Fjällvandring 0
jörgen hellsten Vandringssällskap sökes v36 Fjällvandring 0
Theddy Vandringssällskap sökes Fjällvandring 0
Aslan... Hjälp sökes,Tips runt Kungsleden 6-7 dgr ? Fjällvandring 11
downhilldesign sökes: fotografer med goda bilder Fjällvandring 0
_Maggan Vandringssällskap sökes: Rapadalen V31 Fjällvandring 0
forell Tips på schysst 2-3 dagar vandring i fjällen sökes! Fjällvandring 2
Nordbjörn Alpina turer i Sarek, tips och sällskap sökes! Fjällvandring 4
Elle_belle Vandring kring Vålådalen - sällskap sökes! Fjällvandring 37
teronin Sällskap sökes för vandring Fjällvandring 0
erixon Vandringssällskap sökes Fjällvandring 8
felix_sors Vandringstips sökes Fjällvandring 2
Undrande Råd sökes om vårvinter-tältning i Abiskofjällen Fjällvandring 4
johanna Törnquist Kontakt sökes, alltså mobilkontakt :) Fjällvandring 4
jon.nystrom sökes: vanringsgrupper Fjällvandring 5
lökenresare Vandring Abisko oktober månad, råd och tips sökes! Fjällvandring 17
toves Fjällstation med perfekt läge sökes! Fjällvandring 13
Narcisse Tips sökes för vandring! Fjällvandring 1
mherma Bydalen-Vålådalen. Erfarenheter sökes. Fjällvandring 5
Lisborg Et tip til vandring när Göteborg eller midt-Sv. sökes Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg