tid och rum
hej igen,
När det gäller tidsåtgång, svårt att säga, men en dryg vecka behöver man för att ta sig nånstans och ha vilo/reservdagar. 9 dagar varade min kortaste sarektur. lite mer tid måste man nog ha om man tänker sig att man ska förflytta sig nästan varje dag och itne har några genvägar utifallatt. då är man ju så mycket känsligare rent tidsmässigt omd et skulle bli dåligt väder. man kan räkna med att man orkar förflytta sig lite längre varje dag än vad man gör på sommaren.
Min senaste vintersarektur utgick från suorva, vi tog det lugnt och gick många toppturer. vi gick in söder om njavvestjåhkkå, (det brukar finnas skoterspår en bit upp i skogen vid suorvadammen, kan ju vara skönt om det har nysnöat.) över sjöarna och in mot bierikjaure. från vuojneskaddje var det superfint och enkelt att bestiga vuojnestjåhkkå, med makalös utsikt. Därifrån gick vi ned i översta delen av rapadalen och låg där några (tre) nätter. på den sträckan hade vi tre (tror jag) tältplatser. Det lite tråkiga med den turen var att vi gick tillbaka samma väg. inget fel i det egentligen, men det känns alltid lite roligare när man hittar andras istället för sina egna spår. dock kan man ju lätt variera den med att fortsätta från bierikjaure upp förbi mikkastugan, och upp i ruohtesvagge, förbi kisuriskåtan och över sjön till ritsem. då behövs mer tid, och man har mindre tid till vila och toppturer.
Jag inbillar mig alltid att det blåser västligt ofta (rätta mig någon om jag har fel), så kanske det är bättre att utgå från ritsem, gå ned ex. ruohtesvagge mot mikka, sedan vända norrut och gå ut antingen i suorva eller upp till slugga (slugga vore kul att gå upp på nån gång, bara för att det är ett så roligt berg, slugga betyder böld, och sannerligen ser den ut som en övermogen finne =) från alla håll), över pietsaure och ned till salto.
Att gå från salto och söderut för att sedan svänga höger in i sarek vid sitojaure går ju också, men jag kan tänka mig att det kan bli lite tråkigt att gå på sjön (nån som testat?) den är ju så himla lång. och sedan att inte kunna gå in i bastavagge utan måsta ta omvägen runt. men öppningen ser nog magnifik ut på vintern. därifrån kan man ju svänga in på någon av de tidigare föreslagna rutterna.
Du frågade nånstans hur mycket folk man träffar i sarek på påsk. jag vet inte om det alltid varit så, men flera (i alla fall två) folkhögskolor förlägger numer sin sarektur till påsken. det betyder att man rätt som det är kan träffa på massor med människor med tung utrustning, medans dagssnittet annars kanske ligger på två-fyra personer per dag.
Ja, turen ligger ju rätt långt fram i tiden, men lycka till med planerna! (mitt hetaste tips utöver allt detta är att skippa den frystorkade maten, eller i alla fall blanda upp den ordentligt med egen torkad köttfärs, lök, paprika kikärtor, kidneybönor, potatis lax, gud vet allt som går att torka och laga till till nästan hemmastandard på maten. i det här forumet finns många experter på det området, och massor av gamla diskussionstrådar att läsa).
tjipp och hej!