L(klipp)
Mmm... Nu blev jag nog för ivrig... Jag VET att gas går fetbort, men varför inte vanligt spritkök? Det jag egentligen tänkt fråga var: Hur mycket bränsle? Jag har aldrig använt bensinkök. Finns det nåt bra ställe att läsa om hur de fungerar?
Lissas skrev: "Ett thermarest över ett ridgerest (som inte kan kollapsa) är en bra kombo."
Min erfarenhet är att man alltid måste hjälpa till att blåsa in luft i dessa självuppblåsbara liggunderlag. Påverkar det inte "kvalitén" på något sätt att blåsa in fuktig luft en kall vinterkväll?
Och korta stighudar har jag. Går du med korta stighudar även när det inte är du som drar pulkan?
Joru skrev: "Eftersom du har erfarenhet av tältning vintertid i fjällen så vet du nog mer än du tror om din utrustning . Om du inte frös vid dessa tillfällen så tar du helt enkelt samma prylar igen."
Det var inga - 30 då, max -10. Använder du två cellplastunderlag är har du också ett "självuppblåsande"?
Du skrev också: En normalbra dunsäck med 1 kg fyllning borde funka kanon. Alt är en sommarsäck och en vår-höst säck tillsammans.(klipp)
HåkanF
Minus 10 kan säkert duga bra som erfarenhet, det är inte säkert att det blir kallare än så på en påsktur. Men att ha marginal till minus 30 är nog ändå bra, det kan smälla till även under påsken.
Jag har hittills använt två 15mm underlag, det ena nedklippt lite. Funkar utmärkt. Ett therma funkar också ovanpå ett vanligt unerlag, min erfarenhet är att det går bra att blåsa upp bara man torkar det ordentligt mellan turerna.
Skulle tro att du behöver ngt varmare än minus 5 plus sommarsäck, minus 10-15 kanske plus en sommarsäck. Alt så skaffar du en varmare yttersäck och lägger din minus 5 i den, syntetsäckar är ganska billiga.
T-sprit går bra! Har själv kört detta i norrlandsvinter...Men du får räkna med minst dubbla bränsleåtgången, kanske tredubbla om du måste smälta allt vatten. Ha alltid en liten flaska (t ex en acetonflaska) fylld med t-sprit som du bär i en ficka nära kroppen. Förvara brännaren där också, så får du snabbt fyr på spritköket även om det är rejält kallt. Använd två brännare om ni har Trangia, då slipper ni vänta på att brännaren ska svalna och kan fortsätta smälta utan avbrott.
Att köra ett flerbränslekök är inte svårt, bara följ bruksanvisningen. De flesta modeller funkar såhär: Anslut bränsleflaskan, pumpa upp tryck, förvärm med t-sprit (eller med kökets bränsle) och släpp fram det förångade bränslet och voila.
//J