Sarek på skidor

L(klipp)
Mmm... Nu blev jag nog för ivrig... Jag VET att gas går fetbort, men varför inte vanligt spritkök? Det jag egentligen tänkt fråga var: Hur mycket bränsle? Jag har aldrig använt bensinkök. Finns det nåt bra ställe att läsa om hur de fungerar?

Lissas skrev: "Ett thermarest över ett ridgerest (som inte kan kollapsa) är en bra kombo."
Min erfarenhet är att man alltid måste hjälpa till att blåsa in luft i dessa självuppblåsbara liggunderlag. Påverkar det inte "kvalitén" på något sätt att blåsa in fuktig luft en kall vinterkväll?
Och korta stighudar har jag. Går du med korta stighudar även när det inte är du som drar pulkan?

Joru skrev: "Eftersom du har erfarenhet av tältning vintertid i fjällen så vet du nog mer än du tror om din utrustning . Om du inte frös vid dessa tillfällen så tar du helt enkelt samma prylar igen."
Det var inga - 30 då, max -10. Använder du två cellplastunderlag är har du också ett "självuppblåsande"?
Du skrev också: En normalbra dunsäck med 1 kg fyllning borde funka kanon. Alt är en sommarsäck och en vår-höst säck tillsammans.(klipp)
HåkanF

Minus 10 kan säkert duga bra som erfarenhet, det är inte säkert att det blir kallare än så på en påsktur. Men att ha marginal till minus 30 är nog ändå bra, det kan smälla till även under påsken.

Jag har hittills använt två 15mm underlag, det ena nedklippt lite. Funkar utmärkt. Ett therma funkar också ovanpå ett vanligt unerlag, min erfarenhet är att det går bra att blåsa upp bara man torkar det ordentligt mellan turerna.

Skulle tro att du behöver ngt varmare än minus 5 plus sommarsäck, minus 10-15 kanske plus en sommarsäck. Alt så skaffar du en varmare yttersäck och lägger din minus 5 i den, syntetsäckar är ganska billiga.

T-sprit går bra! Har själv kört detta i norrlandsvinter...Men du får räkna med minst dubbla bränsleåtgången, kanske tredubbla om du måste smälta allt vatten. Ha alltid en liten flaska (t ex en acetonflaska) fylld med t-sprit som du bär i en ficka nära kroppen. Förvara brännaren där också, så får du snabbt fyr på spritköket även om det är rejält kallt. Använd två brännare om ni har Trangia, då slipper ni vänta på att brännaren ska svalna och kan fortsätta smälta utan avbrott.

Att köra ett flerbränslekök är inte svårt, bara följ bruksanvisningen. De flesta modeller funkar såhär: Anslut bränsleflaskan, pumpa upp tryck, förvärm med t-sprit (eller med kökets bränsle) och släpp fram det förångade bränslet och voila.

//J
 
Suveräna svar och bra länkar! Märker att jag troligen har det mesta av utrstningen i klädväg - utom ull-balaclava. Sen får jag ju fundera på det här med dunjacka eller inte.
Är det någon som har synpunkter på det här med pulka kontra ryggsäck? Stor pulka - ingen rygga? Två mindre pulkor - ingen rygga? Pulka OCH rygga? Enbart ryggor?

HåkanF

PS ... och färdvägarna?
 
Träffade två tyskar i Salto i vintras. De hade en stor, blytung pulka som de turades om att dra. De var inte alls nöjda med det upplägget. Svårt att få en jämn rytm som passar båda, antar jag...
 
Jag röstar definitivt på pulka! Är man två kan man ju dels turas om att dra eller ha dubbelsele. I nedförsbackar så kan det vara bra om den ena bromsar bakifrån med en lina.

Sen är ju mycket sagt. Angående dunjacka så har jag använt en rejäl syntetparkas från Taiga en hel del på vintern. Den är inte lätt som en dunjacka men det gör inte lika mycket då man har pulka. Det är ett mer ekonomiskt alternativ i alla fall även om en rejäl dunjacka är härlig. För övrigt tycker jag det är skönt med ett rejält förstärkningsplagg som man snabbt kan dra på sig istället för att förstärka underlager.

Regnkläder är bra inte minst när man gräver. Ska man gräva snöka blir man lätt blöt annars.

Damasker rekommenderar jag med.

Har du tänkt på vad du ska ha på händerna? Jag brukar ha ett par tunna fingerhandskar, en tunn yttervante och ett par lovikkavantar som förstärkning.

/David, som också håller på planera vintertur. :)
 
Lissas skrev: "På vinten ska du ha bensinkök. Inget annat."

Jortu skrev: "Gas skulle jag tveklöst ta bort, funkar inte bra i kyla, satsa på ett bensin- eller fotogenkök istället. Ni kan säkert hitta lite rinnande vatten här och där, men vissa dagar kommer ni att smälta mycket snö..."

Brigas skrev: "Välj bort gas,bensin eller annat bränsle är mycket bättre vintertid."

Mmm... Nu blev jag nog för ivrig... Jag VET att gas går fetbort, men varför inte vanligt spritkök?
Varför skulle gas inte fungera bra i kyla? Att bensinkök kanske fungerar ännu bättre för den vane bensinkocken är inte ett argument för att gas fungerar dåligt.

Jag har egen positiv erfarenhet av gaskök i Sarek vid -24 på påsktur. Självklart går det trögare när det är kallt men det problemet löser man enkelt genom att då och då hålla in gastuben i lågan för att få upp temperaturen på gasbehållaren. Att vintertid värma gastuben tar nog ca 10% av koktiden. Skulle inte tveka att använda gas på vintertälttur igen. Jag kan inte motivera mig till att lägga pengar och inlärningstid på en så liten förbättring som jag tror att fotogen/bensin-kök skulle innebära för mig.

(Fabians gashanteringstips låter inte så vettiga för mig. När gasen övergår från vätske- till gasfas tar den värme från omgivningen. Sockan verkar bara stänga inne den kylan.)
 
Visst, gas fungerar men varför krångla med att stoppa behållaren i lågan och andra mystiska trix ?

Bensinkök är lätt a att hantera, bränslet är effektivt som attan (det är ju faktiskt en jädra skillnad mellan gas och bensin på koktiden för en liter vatten ) och själva köket går ju att ansluta till en gasflaska under den mildare säsongen om man vill....

Kör man ren bensin av god kvalitet och rengör sitt bensinkök någon gång per säsong är ju hanteringen busenkel. Med måttligare bränslemängd än vad instruktionen säger vid förvärmningen (bara ytterst liten mängd bränsle ut på filten) ger en stillsamt förlopp som funkar i en absid utan problem.

Min enda invändning är att det är ett jädra oväsen.....men så gött det är när man stänger av det....haha.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
luktafotogen Förhållanden i Sarek, slutet på April? Turskidåkning 3
Charlotte_LL Förslag på första-vinter-tur Sarek? Turskidåkning 10
jagjordi Accessing Sarek from Suorva Turskidåkning 1
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
kjpil Skida i Sarek planering Turskidåkning 30
friluftsinorr Sarek mars 2017 turförslag Turskidåkning 7
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
Skare i Åre Sarek i maj? Turskidåkning 1
davst Vintertur i Sarek - liten film Turskidåkning 24
Moltebaer Ej-STF-stugor (i Sarek) Turskidåkning 7
majjen Sarek från väster nästa vinter? Turskidåkning 16
Almgren Man död i Sarek Turskidåkning 20
evets Snow Flapping through Sarek Turskidåkning 8
evets Sarek NP: rivers and lakes dangers Turskidåkning 1
susanvanduijl Isläget i Sarek och turtipps Turskidåkning 3
davst Film vintertur i Sarek Turskidåkning 7
tonymakkaroni Snø i Kvikkjokk og Sarek Turskidåkning 1
Vandrare Turförslag Sarek i April? Turskidåkning 1
majjen Sarek under vårvintern - Tips önskas Turskidåkning 13
majjen Vinteringångar till Sarek? Turskidåkning 24
dave1 Midvinter i Sarek Turskidåkning 21
lotta-lisa Tips från Sarek farare önskas! Turskidåkning 3
skotbjorn STF:s iglootur i Sarek v17 Turskidåkning 1
Tko Suorva-Sarek Turskidåkning 5
Mr Sarek Sarek Turskidåkning 0
hebbe Snö i Sarek? Turskidåkning 10
nylob Sarek efter påsk. Turskidåkning 0
deopepsi TURTIPS SAREK ÖNSKAS Turskidåkning 1
stefan77p Tips SAREK vintertur Turskidåkning 20
Påsktur i Sarek Turskidåkning 5
Skidtur, Padjelanta och Sarek ? Turskidåkning 2
info om Sarek Turskidåkning 0
Nicce Dagsturer på fjället över Kristi himmelsfärd Turskidåkning 0
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg