Sarek med barn?

Fransila; sa:
Jag är förvånad över att ingen hunnit ha synpunkter på vikten på din planerade packning. En veckas packning när man delar på tält, mat och allt gemensamt hamnar sällan under 20kg. Tänk på att du förmodligen kommer att få bära mer mat än dina barn osv. Du ska nog räkna lite till. Bara maten vägen en hel del om man inte ska äta frystorkat till frukost lunch och middag.
God tur!

Över 20 kg ????
Phuu...jag får räkna om sedan jag skaffat allt. Visst håller jag på att byta ut saker till det lättaste, hmm... jag kanske får ta Nallo tältet i varje fall.
Planen var en ryggsäck ca 3,5kg tält ca 3,8kg sovsäck ca 0,6-0,8kg liggunderlag ca 0,6kg kök 1,5kg gas 1,5kg Jag har ifs. tänkt ha frystorkat varje dag men det kanske smakar sådär?? Jag tänkte köpa hem lite olika för att se vilket som smakar bäst.
Vad kan mat väga för 10 dagar? 2barn 1 vuxen?
Kläder för 10 dagar ca?

Spapps; sa:
Över 20 kg ????
Phuu...jag får räkna om sedan jag skaffat allt. Visst håller jag på att byta ut saker till det lättaste, hmm... jag kanske får ta Nallo tältet i varje fall.
Planen var en ryggsäck ca 3,5kg tält ca 3,8kg sovsäck ca 0,6-0,8kg liggunderlag ca 0,6kg kök 1,5kg gas 1,5kg Jag har ifs. tänkt ha frystorkat varje dag men det kanske smakar sådär?? Jag tänkte köpa hem lite olika för att se vilket som smakar bäst.
Kläder för 10 dagar ca?

En veckas packning behöver absolut inte hamna på över 20 kilo om man bär gemensamt. Och bär du allt själv så tycker jag (utan att ha räknat på det särskilt noga) att dina vikter låter rätt rimliga. Bör gå att få ner mer också..

Det mesta frystorkat jag ätit smakar jättebra (iaf på fjället/ i skogen), fast det kan ju finnas en del mindre bra, men man kan ju alltid prova rätterna hemma innan.

Angående kläder så behövs det typ två omgångar sockar, en-två omgång(ar) kalsonger, en tröja, ett par byxor etc. Allt annat är komfort... (och alltså okomfort medans du släpar på det...)

vikt o vikt..

Beror ju hur man prioriterar och vilken vana man har... Min packning för 7 dygn inklusive mat hamnar på 10,2kg när vi är två vuxna. Ensam så ökar vikten med 500g!

Tips 1.
Strunta i alla konserver, dom väger som tusan och tar upp massor av plats!
Frystorkat smakar Riktigt bra, köp blåbands och spä ut med lite extra pasta..pröva hemma och smaka er fram!

Tips 2.
Väg grejorna, många halmstrån knäcker den starkaste rygg!

Tips 3.
Njut av utsikten och lugnet!

//Anders

Spapps; sa:
Kläder för 10 dagar ca?

Man får nog räkna med minst 1 kg per person och dag ungefär för maten. De frystorkade rätterna är ofta helt ok smakmässigt efter en dags vandring. Men portionerna brukar vara små. Dessutom är det bra med lite extra kakor eller annat gott till kvällstet innan man kryper till kojs.
Nån form av vandringsgodis är också bra medan man går: choklad, nötter, solrosfrön, torkade aprikoser eller vad man nu gillar för något.

Räkna med att man blir mycket hungrigare än normalt

Det blir klart roligare om man är mätt och glad under vandringen än om man går och är småhungrig mest hela tiden.

eaglerock; sa:
Man får nog räkna med minst 1 kg per person och dag ungefär för maten. De frystorkade rätterna är ofta helt ok smakmässigt efter en dags vandring. Men portionerna brukar vara små. Dessutom är det bra med lite extra kakor eller annat gott till kvällstet innan man kryper till kojs.
Nån form av vandringsgodis är också bra medan man går: choklad, nötter, solrosfrön, torkade aprikoser eller vad man nu gillar för något.

Räkna med att man blir mycket hungrigare än normalt

Det blir klart roligare om man är mätt och glad under vandringen än om man går och är småhungrig mest hela tiden.

1kg per person = 10 dagar = 3 pers. = 30kg

Vad är det för fel på vatten och salt :)

Det blir en himla omställning ifrån paddelpackning och detta.
Nu ska jag inte vara ute i 10 dagar utan kanske 6-7
men det blir en hel del ändå.
Ungarna har burit en hel del innan men jag har inte vägt det så jag vet inte hur mycket det har vart och så har dom inte burit i flera dagar.
Jag får testa och se men kan dom ta 7-8kb så är jag glad. Hellre tar jag mer och dom är glada och vill göra om det än tvärt om.

Och visst ska man ha gott att äta på kvällen.

Jag tror du får det väldigt svårt att hamna under 25kg packning!
Men om du har gott om pengar, så kan du alltid köpa den absolut lättaste utrustningen på marknaden. Ju lättare utrustningen blir, ju mer kostar den! (vanligtvis)

//Gustav\\

Det går att gå lätt

Keras2006; sa:
Jag tror du får det väldigt svårt att hamna under 25kg packning!
Men om du har gott om pengar, så kan du alltid köpa den absolut lättaste utrustningen på marknaden. Ju lättare utrustningen blir, ju mer kostar den! (vanligtvis)

//Gustav\\

Enligt min erfarenhet stämmer detta bara när det gäller sovsäckar; ju lättare desto dyrare för samma temperaturområde.
En ryggsäck på 3,5-4 kg kostar 3,4-4 tkr och samma koppling gäller väl tält, kök etc.

Det finns ryggsäckar som väger under kilot och kostar under 1000-lappen. Lätta tält/tarps kostar alltid mindre än tunga tält osv.

Vid en fem-sexdagarvandring med min trettonårige son i Kebnekaisefjällen bar han vid starten totalt åtta kilo och han vägde själv 45 kilo. Vid vandringens slut vägde ryggan fem kilo. Han bar då alla sina kläder, sin sovutrustning samt mugg, sked och tallrik. Jag själv vägde vid starten 79 kilo och bar en ryggsäck som vägde 14 kilo. Vid vandringens slut vägde den 7 kilo. Den innehöll då utöver min personliga utrustning, all gemensam utrustning, som tält, köksutrustning, sjukvård, reparation, hygienprylar etc.

Maten fördelade vi helt enkelt så att packningens totalvikt innebar en lika stor andel av vår kroppsvikt, vilket i detta fall blev 18 procent, eller tre kilo mat för Jakob och sju kilo mat för mig. Det är ingen tvekan om att packningens låga vikt bidrog till att Jakob fick en fin tur och trivdes med även en del tuffa passövergångar i de stenigare dalgångarna, fjärran från de mer upptrampade lederna. För att inte tala om hur skönt det var för pappa att slippa 25-30 kg över Pyramidpasset. Se detaljer på min hemsida.

Så det går alldeles utmärkt att komma ned i vikt, men man måste upp ur de mentala hjulspåren och sluta tycka att ett hekto hit eller ett hekto dit inte gör något.

Jörgen

Nallo3gt framför Nammatj 3gt

Jag har ett Nammatj som jag använt under ett stort antal fjällvistelser. Det är ett utmärkt tält med god ventilation. MEN, om jag skulle välja idag skulle jag köpa ett nallo 3gt. Enormt med utrymme för den lilla vikten. Du tjänar in ett kilo vilket motsvara ett kilo choklad :) Allvarligt talat så är Nallo 3gt förmodligen det mest vikteffektiva "familjetältet" på marknaden.

Lycka till

Nu måste jag nog provpacka och väga allt och se, för inte vill jag bära 25-30 kilo.
Då får jag ändra och köra superlight typ sopsäck och badbyxor som regnställ.

Ett Nallo GT för 3 ger en vikt på under kilot per person för tältet. Stålande.
Lätta sovsäckar av dun som klarar nollan för alla och väger 600-700 g. Dyra men håller i 15 år.
ITAB Packaway regnställ är lätta och billiga.
En ryggsäck runt 1,5 kg för dig (Osprey, Haglöfs, ULA) och lätta säckar (Golite Jam t ex) för barnen.
Barnen bär sovsäck, regnställ, värmeplagg, ombytestrumpor, liggunderlag, tallrik och sked samt några kilo mat var (t ex allt godis de själva skall äta under vandringen).

Du bär resten och har en något stadigare säck som lätt klarar 20-25 kg i startvikt, även om du inte behöver bära så mycket. En lagom kompromiss mellan ultralätt och lättvikt :)

Jörgen

NUI; sa:
Ett Nallo GT för 3 ger en vikt på under kilot per person för tältet. Strålande.
Lätta sovsäckar av dun som klarar nollan för alla och väger 600-700 g.
Jörgen

Ja det var ett Nallo som jag först var intresserad av men tycker kanske att Nammatj är lite mer slitstarkt och bättre ventilation då det verkar regna en del i fjällen :) Och 1kg skillnad men det verkar som att det extra utrymmet kanske är bra när ungarna är med.
Jag är i valet å kvalet men det finns inga tält förens i Mars så jag får tänka över saken.

Sovsäck så tänkte jag mig Mountain Equipment som har en dunsäck som väger ca 0.7 och har ett vattenavisande överdel. Ner till +2 och med innersäck 5 grader till.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 40
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg