Det går att gå lätt
Keras2006; sa:
Jag tror du får det väldigt svårt att hamna under 25kg packning!
Men om du har gott om pengar, så kan du alltid köpa den absolut lättaste utrustningen på marknaden. Ju lättare utrustningen blir, ju mer kostar den! (vanligtvis)
//Gustav\\
Enligt min erfarenhet stämmer detta bara när det gäller sovsäckar; ju lättare desto dyrare för samma temperaturområde.
En ryggsäck på 3,5-4 kg kostar 3,4-4 tkr och samma koppling gäller väl tält, kök etc.
Det finns ryggsäckar som väger under kilot och kostar under 1000-lappen. Lätta tält/tarps kostar alltid mindre än tunga tält osv.
Vid en fem-sexdagarvandring med min trettonårige son i Kebnekaisefjällen bar han vid starten totalt åtta kilo och han vägde själv 45 kilo. Vid vandringens slut vägde ryggan fem kilo. Han bar då alla sina kläder, sin sovutrustning samt mugg, sked och tallrik. Jag själv vägde vid starten 79 kilo och bar en ryggsäck som vägde 14 kilo. Vid vandringens slut vägde den 7 kilo. Den innehöll då utöver min personliga utrustning, all gemensam utrustning, som tält, köksutrustning, sjukvård, reparation, hygienprylar etc.
Maten fördelade vi helt enkelt så att packningens totalvikt innebar en lika stor andel av vår kroppsvikt, vilket i detta fall blev 18 procent, eller tre kilo mat för Jakob och sju kilo mat för mig. Det är ingen tvekan om att packningens låga vikt bidrog till att Jakob fick en fin tur och trivdes med även en del tuffa passövergångar i de stenigare dalgångarna, fjärran från de mer upptrampade lederna. För att inte tala om hur skönt det var för pappa att slippa 25-30 kg över Pyramidpasset. Se detaljer på min hemsida.
Så det går alldeles utmärkt att komma ned i vikt, men man måste upp ur de mentala hjulspåren och sluta tycka att ett hekto hit eller ett hekto dit inte gör något.
Jörgen