Sarek med barn?

Jag är sugen på att gå lite i Sarek och ungarna vill också med. Dom blir 12 o 13 när det blir dags att gå (-08)
Jag är van att vandra i skog men ska pröva på fjäll i sommar för att få lite mer fjällträning.
Finns det några bra leder i Sarek för just yngre medlemar?
Jag gissar att ca 5-7 mil kanske är en bra början

Sarek med barn... njäee

Hej
Om du själv inte har någon fjällvana rekommenderar jag absolut inte Sarek som första vandring - och absolut inte med barn om de är 12-13... Det finns inga leder mer än vissa stigar här och var. Och blir vädret dåligt är det väldigt långt hem...

Kungsleden runt om kan väl vara ok, men personligen är det är lite mycket motorväg. Men det är vad jag tycker.

Pröva västerbottenfjällen istället, tex runt Ammarnäs, eller varför inte Vindelälvsfjällen runt Hemvavan. Artfjället är en annan pärla och vill man sedan ha högfjäll är det bara att knata över till Okstindan...

Lycka till med barnen till fjälls - det blir nog en häftig upplevelse... men inte i Sarek!

Vänligen/Dag

Det finns inga leder alls i Sarek, men gått om väl upptrampade stigar. Att ta med 12-13-åringar är nog inga problem, däremot kan det vara svårt att hitta en bra väg som är 5-7 mil - det krävs ett antal mils vandring bara för att ta sig in till själva Sarek på de flesta ställen.

Vad är det som lockar i just Sarek? Jag var 8 första gången satt och dinglade med benen på toppen av Skierfe, dit kan man ta sig även om man håller sig i närheten av led och stugor. Man får också en fantatstisk vy över Rapadalen och Kvikkjokkfjällen(tja, om vädret tillåter vill säga..). Men att ge sig på en längre vandring utan broar och möjlighet till undsättning om något går galet känns väl mindre klokt.

Storslagna bersmiljöer går ju att uppleva ändå, även i Sarek och på andra håll, och är det ostördheten man är ute efter så kan den vara betydligt lättare att hitta i andra delar av fjällvärlden.

Go tur!

/Per

Att betänka när det gäller Sarek är att det inte heller finns broar. Det beror dock inte på att det inte finns vatten... En del vad är otäcka även som vuxen och fjällvan.

Dessutom, som sagt, 5-7 mil är väldigt svårt att få ihop i Sarek.

Vill ni gå någorlunda ostört, men utan vad så finns det massor med möjligheter på andra håll, de flesta leder utom Kungsleden är folktomma för det mesta.
[Ändrat av skrinnare 2006-12-10 kl 09:06]

Jag tackar för svaren.
Jag var kanske lite otydlig. Jag är inte ute efter utmärkta leder utan tänkte nog mer på en bra rutt.
Varför Sarek? Tja? jag vet inte ? Det bara känns bra.
Jag kommer inte att ta några risker utan då får jag ta med mig en mer van vandrare isåfall.Men till Sarek ska jag en dag. Finns det möjlighet att flyga in så man går tillbaka?
Tjejerna är vana att gå men jag tog bara 5-7 mil som ett ca. Krävs det 8-10 mil så får man träna för det.
Tackar så länge.

Det är inte tillåtet att landa med helikopter i Sareks nationalpark.

Om det är alpina miljöer du är ute efter, varför inte Jotunheimen i Norge? Gott om leder och hytter.

Välj Artfjället

larsl; sa:
Att ta med 12-13-åringar är nog inga problem,

Observera ordet "nog" i Lars inlägg! Är sommaren bara en gnutta blötare än den senaste så ska du inte vandra i Sarek med så unga medvandrare. Visst - TROLIGEN klarar ni av det utan större problem - men bara troligen, och då ska man inte ta risken. Jag rekommenderar starkt Artfjället, precis som en av skribenterna ovan: Mycket sevärt såväl geologiskt och botaniskt som historiskt. Där finns vackra vyer, djupa grottor och en hel del till. Dessutom är det lätt att korta av turen om vädret eller orken ställer till det. Vill du ha lite noggrannare tips så hör av dig.

HåkanF

Har själv inga barn, men tänkte ändå ge min åsikt!

Det är nog väldigt viktigt att du utgår från barnens förmåga. Om dom inte fjällvandrat tidigare, så är det ytterst viktigt att det blir en bra vandring, annars kanske dom aldrig vill sätta sin fot på fjället igen.

En vandring i Sarek kan bli obeskrivligt underbar, men det kan också bli ett rent helvete. Väderförhållanden och vattenstånd kan försvåra en vandring avsevärt.

Om man ska ha med sig barn i Sarek, så krävs det nog att man själv har god kunskap om att fjällvandra.

Om du väljer Sarek, så tycker jag att du inte ska ha en bestämd tur som ska vandras. Utan kanske bara vandra in i nationalparken och göra dagsturer från ett "basläger". Då slipper man släpa runt på så mycket packning. Det viktiga är att njuta, inte att man ska gå jättelångt varje dag.

Lycka till!!

//Gustav\\

Jag gick i Sarek nu i somras och träffade på två familjer med barn i 12-13 års åldern. En pappa gick med sin 12-åriga son rakt genom norra Sarek från Ritsem förbi Mikka och sen ut till Stora Sjöfallet. Det är en lååång väg för en 12-åring. Pappan bar dock det mesta. De gick runt 10 km varje dag.

Den andra familjen jag träffade på gick runt Akka och var ute i fyra dagar.

Vaden kan vara ett problem. Som någon skrev tidigare så kan de vara stora problem även för vuxna. Ja, även jag som är en vältränad gammal orienterare fick problem i en av glaciärjokkarna i somras. Så vaden ska man ta med försiktighet.

Jag skulle rekommendera att utgå från Ritsem och ta en tur runt Akka eller ner till Niak eller Kisuris. Där finns broar att gå över och terrängen är lättvandrad. Området är också ett av de vackraste i de svenska fjällen, speciellt Akka som är högsta berget från botten till topp (över 1500 meter).

Återigen tack för alla tips.
Jag vill gärna att barnen ska fortsätta att vilja gå ut i naturen så givetvis tar jag allt i barnens tempo, det är nästan tvärtom :) Jag får bromsa lite för annars så hade vi vart i fjällen igår.
Dåligt väder får man räkna med så det är inga problem.
Förra sommaren under paddlingen så regnade det i 5 dagar, men det gick ändå.
Det var en bra idé att göra ett basläger och utgå ifrån det, hmmm.....tåls att tänka på.
Men ska se, jag har en person som vandrat i Sarek ca 10ggr som kanske kan följa med.
Till sommaren ska vi till Hotagsfjällen i Jämtland för lite vandring i fjällen där och då får man se vad dom tycker och hur det går.

Barn kan fjällvandra i Sarek

Hej på er alla!

Jag är 8 år gammal och var i Sarek för tredje gången i somras. Min pappa och jag har tagit oss över en massa svåra jokkar. För att vi ska ta oss över dem så går min pappa över först med sin stora ryggsäck och lämnar mig ensam en stund. Sedan så går han tillbaka till min sida. Då hoppar jag upp på hans rygg och håller om honom med både armar och ben. Sedan så går vi över jokken tillsamans på det här sättet, som kallas piggyback. Ett bra tips är att pappan har på sig Coverboots. Han håller i staven i ena handen och i ett av mina ben i andra. I somras gick jag och pappa ungefär 100 km på 11 dagar. Då var vi uppe på en fjälltopp som heter Låddebákte. Det var hårt väder nästan hela vandringen, men det var ändå kul! Fast det här kanske bara går när man redan har fjällvandrat jättemycket, som jag har gjort:
http://www.utsidan.se/ddb/vandring/artiklar/1054.htm

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 40
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg