Vad jag inte hann skriva i eftermiddags: vad anses som typisk svensk fjällvandrare.
Kanske:
- grön hillebertält, med hög ljud flattrande i blåsten
- gummistövlar som nedvändas vid Sylarna fjällst och 8,7 l vatten rinner ut ur dom
- grön Haglöfs ramsäck
- leendet - desto sämre vädret blir, desto bättre
- blåband och nybakad bröd
- 'en liten konjak' på kvällen har stor tradition
- att kunna citera Grundstens guideböckerna 'en av Sveriges högst belägna sjöar'...
Och bara stövlarna tillhör kategorin konstigt Det är en definitionsfråga:
1. Allt svenskt är underbart.
2. Något är svenskt.
3. Det är ju underbart.
Tillsats: Annars vore det väl inte svenskt...
Och därför att jag är tysk ber jag om förlåtelse (det är en tysk definitionssak kanske) att jag tappade 'höstfärgerna'...
Under oktober var höstglöden i Jämtland förbi när jag var där 2000, men kargheten hade sitt egen språk. Hoppas glöden finns kvar till slutet av september i Sarek i år, i kombination med nyfallen snö.
Kanske:
- grön hillebertält, med hög ljud flattrande i blåsten
- gummistövlar som nedvändas vid Sylarna fjällst och 8,7 l vatten rinner ut ur dom
- grön Haglöfs ramsäck
- leendet - desto sämre vädret blir, desto bättre
- blåband och nybakad bröd
- 'en liten konjak' på kvällen har stor tradition
- att kunna citera Grundstens guideböckerna 'en av Sveriges högst belägna sjöar'...
Och bara stövlarna tillhör kategorin konstigt Det är en definitionsfråga:
1. Allt svenskt är underbart.
2. Något är svenskt.
3. Det är ju underbart.
Tillsats: Annars vore det väl inte svenskt...
Och därför att jag är tysk ber jag om förlåtelse (det är en tysk definitionssak kanske) att jag tappade 'höstfärgerna'...
Under oktober var höstglöden i Jämtland förbi när jag var där 2000, men kargheten hade sitt egen språk. Hoppas glöden finns kvar till slutet av september i Sarek i år, i kombination med nyfallen snö.