Sarek i Rött och gult - när?

Vad jag inte hann skriva i eftermiddags: vad anses som typisk svensk fjällvandrare.

Kanske:
- grön hillebertält, med hög ljud flattrande i blåsten
- gummistövlar som nedvändas vid Sylarna fjällst och 8,7 l vatten rinner ut ur dom
- grön Haglöfs ramsäck
- leendet - desto sämre vädret blir, desto bättre
- blåband och nybakad bröd
- 'en liten konjak' på kvällen har stor tradition
- att kunna citera Grundstens guideböckerna 'en av Sveriges högst belägna sjöar'...

Och bara stövlarna tillhör kategorin konstigt :) Det är en definitionsfråga:

1. Allt svenskt är underbart.
2. Något är svenskt.
3. Det är ju underbart.
Tillsats: Annars vore det väl inte svenskt...

Och därför att jag är tysk ber jag om förlåtelse (det är en tysk definitionssak kanske) att jag tappade 'höstfärgerna'...

Under oktober var höstglöden i Jämtland förbi när jag var där 2000, men kargheten hade sitt egen språk. Hoppas glöden finns kvar till slutet av september i Sarek i år, i kombination med nyfallen snö.

laurentiusweg; sa:
Vad jag inte hann skriva i eftermiddags: vad anses som typisk svensk fjällvandrare.

Kanske:
- grön hillebertält, med hög ljud flattrande i blåsten
- gummistövlar som nedvändas vid Sylarna fjällst och 8,7 l vatten rinner ut ur dom
- grön Haglöfs ramsäck
- leendet - desto sämre vädret blir, desto bättre
- blåband och nybakad bröd
- 'en liten konjak' på kvällen har stor tradition
- att kunna citera Grundstens guideböckerna 'en av Sveriges högst belägna sjöar'...

Och bara stövlarna tillhör kategorin konstigt :)

Japp, det stämmer nog ganska bra. Vad mig beträffar:
- har ett rött Hilleberg, i höstas lånade vi dock ett grönt Hilleberg...
- har tidigare (fast endast 1 gång) använt gummistövlar, numera har jag ett par rejäla Hanwag
- har tidigare använt en grön Haglöfs ramsäck, tills jag äntligen kostade på mig en riktig Bergansryggsäck för ett par år sen
- har ett större leende om det regnar... Nja, det vet jag inte
- Blåband och bröd, självklart man måste ju överleva
- en slurk whisky funkar oxå
- man ska kunna sin Grundsten...

Brukar du samla renhorn, Lukas? :)

/Håkan

Jag måste medge: en gång har faktiskt min sambo burit 1.5 kilo (delen av älg, inte ren) hela sträckan (nära) Vålåstugan-Ljungdalen via Sylarna... :)

Det blev en ny tråd?

Den här tråden har bytt innehåll? Handlar kanske om flaggornas färger? Jag har:
- Röd Namtaj (Hilleberg)
- Jörnkängor (Samisk modell med näbb)
- Damasker
- Jack Wolfskin (Tyskt) tidigare, Camp Trail ram (USA)
- Ler bara när jag träffar på folk.
- Regnångest
- Vatten, blåbärsoppa och kaffe som dryck
- Wildlife frystorkat (Tyskt)
- Perunalimppu (bröd)
- Skiter i Grundsten
- Går med två teleskopstavar!!! (aj, aj)
- Reklammössa
- Snusnäsduk med ring (Samisk modell)
- Hittar aldrig bra renhorn
- Har en Tornedalsk finsk brytning.
De yttre attributen är det som vi använder för att sätta etiketter på folk. Hilleberg är svensk. Två stavar är tysk eller österrikare. Reklamössa, snusnäsduk och skor med näbb är samiskt, Gällivare -eller Kirunabo.
Jag har blivit tagen för tysk, finne, lokalbefolkning och t.o.m. för svensk :-D // Roland

Höstfärger och tyskar

Först höstfärger:

1999 gick vi sista veckan i augusti i Kebnekajseområdet. Kallt, lite snö en dag och när vi närmade oss Lapporten och fortsatte ner mot Abisko glödde fjället i vacker höstskrud. Tidig höst det året alltså. När jag bodde i Åre fick jag uppleva att folk gick man ur huse under september eftersom det ansågs vara den absolut bästa vandringstiden. Tji mygg, hyfsat stabilt väder och så all färgprakt. Jag håller med!

Tyskar:

Under båtfärden mot Pastavagge i Sarek förra sommaren pratade jag med en samekvinna som gav sin bild av tyskarna. Detta var hennes uppfattning:

- Otroligt pålästa, kan varenda liten cm av färdvägen utantill. Viker sällan av från de rutter som är "kända" i Tyskland.
- Har lärt sig att göra upp eld för att bli hämtade med båt.
- Blir arga när det kostar pengar (tex för båtfärden). Tror att allemansrätten betyder "allt är gratis".
- Påkostad, färgglad utrustning

Hon var betydligt mer förjust i Österrikare... Engelsmän skräpade tydligen ner... osv osv

Har inte träffat så värst många tyskar ändå. Vi har oftast gått när trafiken allmänt varit lägre. Men vi såg en hel familj förra året, där båda eller någon av föräldrarna nog var konstnär. De hade samlat mängder med renhorn och krokiga rötter och grenar. Ett år i Anarisfjällen träffade vi en ensam tysk som bad att få kolla lite på vår karta. Han hade fin utrustning men visste inte riktigt var han var...

Vi har själva skojat om att vi tidigare såg ut som tyskar med färgglada kläder och ryggsäckar. Sen har vi successivt gått över till svart, beigt och mörkblått. Men å andra sidan kommer vi aldrig ifrån att vi under varje vandringsvecka hänger fler & fler saker utanpå säckarna (skräppåse, handduk på tork, kläder som man lätt vill komma åt etc) och därav det inte på något sätt mindre rasistiska smeknamnet "familjen Taikon".

Men visst är det väldigt roligt att folk från andra länder gör sig besväret att resa den omåttligt långa och tråkiga vägen upp till våra fjäll för att njuta av vår natur. Precis som vi gör oss omaket att resa ner till andra berg i Europa. Själv ska jag ju vara utlänning i fjällen om några veckor - i Norge. Där ses vi svenskar väl som omständliga och lite sega - vi som går med tung packning i skröfset nere i dalarna. Vi försöker därför desperat att vara lite mer norska, med bantad packning och lite lägre komfort. Men det kommer förstås ändå att synas lång väg vart vi kommer ifrån!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 42
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg