såpa

hej
för närvarande, ute på tur, använder jag Yes till disken, händerna, fötterna och sånt.
mycket drygt när man använder varmt vatten... MEN ..

SÅPA ??

varför inte prova såpa ?
borde inte såpa vara bättre för naturen ?
nån som gör det ?
bra, dåligt, erfarenheter, tips, vilken sort funkar bäst ?

vänligen nils

Man behöver inte diskmedel, har klarat mig utan i 25+ år av uteliv...

Grumme Såpa är framtagen på naturliga råvaror, som tallolja, så det ett bra val för att minimera miljöbelastningen...

hej
teflon bränner fast annars samt jag vill gärna tvätta av händerna varje dag
(även jag +25års uteliv..man fastnar lätt i gamla rutiner...;))
vänligen nils

hej
teflon bränner fast annars samt jag vill gärna tvätta av händerna varje dag
vänligen nils

Teflonpannor har jag aldrig diskat med diskmedel, jag sköljer ur dom med hett vatten med hjälp av diskborsten och sen torkar jag den ren... diska dom ej i kallt vatten när den är varm, då förstör man dom

Diskmedel i Teflonpanna om det förstör ska jag vara osagt, finns delande meningar om just det...

Men att ha med sig lite diskmedel/såpa, ser jag inte som något jätte problem, det är ju så drygt, men som sagt, det funkar utan också...

Teflonpannor har jag aldrig diskat med diskmedel, jag sköljer ur dom med hett vatten med hjälp av diskborsten och sen torkar jag den ren... diska dom ej i kallt vatten när den är varm, då förstör man dom

Diskmedel i Teflonpanna om det förstör ska jag vara osagt, finns delande meningar om just det...

Men att ha med sig lite diskmedel/såpa, ser jag inte som något jätte problem, det är ju så drygt, men som sagt, det funkar utan också...

Nej, diskmedel förstör inte en teflonpanna.
Däremot är den känslig för mekanisk åverkan som skrubbning med slipande disksvampar t.ex.
Kallvatten på en het panna är inte heller särskilt bra, som tidigare nämnts.

/Peter

hej
blir man ren av handsprit, eller dödar man bara bacillerna?
teflonpanna skall alltid diskas ur med diskmedel enligt fabrikanterna..
vänligen nils

Nagelborste och vatten räcker länge. Har vi storhushåll på fler än två brukar diskborste få följa med ut.
Mer än 45 år utan diskmedel ute. Men det har brukats mossa och grus bl a.

hej
blir man ren av handsprit, eller dödar man bara bacillerna?

Du blir tillfälligtvis bakteriefriare än innan. Men eftersom skiten som bacilluskerna trivs i finns kvar kommer du snart att vara en bakteriehärd igen.

Alltså: Handsprit - bra grej tilfälligtvis där det är svårt att ha tvål och vatten, till exempel på festivaler. Eller som ett komplement till tvål då "extra-rent" önskas, till exempel läkarundersäkningar eller infektionstider.

Diska gör man om man har lock/steckpanna genom att ångkoka kärlet med vatten - hälla ut och sedan torka av med papper.

Steriliserat och klart - det jobbiga fettet är ju lättflytande och förvinner med 1-2 avtorkniningar så länge kärlet är varmt.
Använder c:a 0,1dl diskmedel per år - mest för blötläggning då man stekt fisk i pannan.
Då har jag mellan 50-100 utenätter.

Kaustiksoda är superkoncentrarerat tvättmedel - värm upp lite vatten i köket (1L) och gör en hal
blandning med en matsked eller 2 - häll i en vattentätsäck och fyll på med vatten från en sjö
så du har en ännu svagare hal blandning mellan fingrarna - svagt hal - lite lite.
Se till att kornen från sodan är upplösta - annars bleker dom eller dödar kläderna.

Är man inte haj på det kan man köra med vanligt tvättmdelel för kläder men det tar lite större plats - för en tvåveckors tur så kanske man måste bära på 200g istället för 30...

I med kläderna och tvätta runt - sköjlningen måste ske en 3-5 gånger som med vanligt medel.

Klart

Grönsåpa tar mer vikt och ger en märklig doft åt kläderna.
Däremot kan man ha det i sista sköljvattnet för att ge antibakteriell impregnering.

Det kan användas på fötterna som fotvårdskräm för att döda bakterier/svamp och användas som shampoo - så helt oandvanbärt är det inte.
Desutom kan det användas som salva på lätt infekterade sår - i vissa vall även vid svårare sår.

Klorin - kan man ha med sig i svarta/mörka(ljuskänsligt) behållare i väldigt små mängder för att snabbt ta kontroll över sårskador som blivit infekterade - utspätt 50/50 med vatten.
Typ ett provrör 20ml kan rädda en från ett sjukhusbesök med efterföljande antibioc kur

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg