såpa

Diska gör man om man har lock/steckpanna genom att ångkoka kärlet med vatten - hälla ut och sedan torka av med papper.

Steriliserat och klart - det jobbiga fettet är ju lättflytande och förvinner med 1-2 avtorkniningar så länge kärlet är varmt.
Använder c:a 0,1dl diskmedel per år - mest för blötläggning då man stekt fisk i pannan.
Då har jag mellan 50-100 utenätter.

Kaustiksoda är superkoncentrarerat tvättmedel - värm upp lite vatten i köket (1L) och gör en hal
blandning med en matsked eller 2 - häll i en vattentätsäck och fyll på med vatten från en sjö
så du har en ännu svagare hal blandning mellan fingrarna - svagt hal - lite lite.
Se till att kornen från sodan är upplösta - annars bleker dom eller dödar kläderna.

Är man inte haj på det kan man köra med vanligt tvättmdelel för kläder men det tar lite större plats - för en tvåveckors tur så kanske man måste bära på 200g istället för 30...

I med kläderna och tvätta runt - sköjlningen måste ske en 3-5 gånger som med vanligt medel.

Klart

Grönsåpa tar mer vikt och ger en märklig doft åt kläderna.
Däremot kan man ha det i sista sköljvattnet för att ge antibakteriell impregnering.

Det kan användas på fötterna som fotvårdskräm för att döda bakterier/svamp och användas som shampoo - så helt oandvanbärt är det inte.
Desutom kan det användas som salva på lätt infekterade sår - i vissa vall även vid svårare sår.

Klorin - kan man ha med sig i svarta/mörka(ljuskänsligt) behållare i väldigt små mängder för att snabbt ta kontroll över sårskador som blivit infekterade - utspätt 50/50 med vatten.
Typ ett provrör 20ml kan rädda en från ett sjukhusbesök med efterföljande antibioc kur

Säkert jättebra.

Men kaustiksoda och klorin är inget som här hemma i naturen. Inte ens till de värsta fläckarna i hemmet använder jag sådana produkter.

Kaustiksoda = Natriumhydroxid.
Utspätt i vatten = Natriumjoner och hydroxidjoner. Helt ofarligt och naturligt förekommande i allt vatten - framförallt saltvatten. Alltså inga som helst problem att använda i små mängder eller uspätt. Inte helelr något problem att rensa avloppet med hemma eftersom den stora mängd vatten som kommer in till reningsverken späder ut det till noll och intet.

Däremot är jag tveksam till att använda det som tvättmedel för personlig hygien. I koncentrerad form är det ytterst frätande, framförallt på slemhinnorna och det är inget jag skulle vilja få i mig eller i ögonen ute på vandring.

Klorin skulle ju användas till akut sårvård så där lär det inte bli några större utsläpp heller även om jag tycker det låter som ett ganska så drastiskt tilltag. Men en galopperande infektion är inte så kul heller.

Kaustiksoda = Natriumhydroxid.
Utspätt i vatten = Natriumjoner och hydroxidjoner. Helt ofarligt och naturligt förekommande i allt vatten - framförallt saltvatten. Alltså inga som helst problem att använda i små mängder eller uspätt. Inte helelr något problem att rensa avloppet med hemma eftersom den stora mängd vatten som kommer in till reningsverken späder ut det till noll och intet.

Däremot är jag tveksam till att använda det som tvättmedel för personlig hygien. I koncentrerad form är det ytterst frätande, framförallt på slemhinnorna och det är inget jag skulle vilja få i mig eller i ögonen ute på vandring.

Klorin skulle ju användas till akut sårvård så där lär det inte bli några större utsläpp heller även om jag tycker det låter som ett ganska så drastiskt tilltag. Men en galopperande infektion är inte så kul heller.

Ok. Vet bara att min hyresvärd inte vill att man häller kaustiksoda i avloppet och då kan man dra slutsatsen att fjällrödingen inte bör få det till frukost.

Jag sällar mig till skaran som kör med varmt vatten, mossa och grus. Kemikalierna lämnas hemma.

Kaustiksodalösning uthälld på ett vettigt sätt i naturen ger ingen effekt alls - tvärtom.
Det är som att kalka en sjö....som är sur - inte för att det ger nån effekt men det går åt rätt håll.
Det är samma some med soda asklutlösningar man gör av aska för tvättändamål men slipper
hålla på med att tillverka den på plats - bättre så - bara man lär sig dosera.
Tvättmedel urhällt i terräng ger mycket mer effekter för rödingarna med dess innehåll , b.la annat
parfymer och skit.

Klorin är också en lätt nedbrytbar produkt - därför skall den ligga i mörka kärl

Såpa, gällde det.

Många ord om mycket annat...
Jag använder såpa på vandringarna, både som diskmedel och som tvål. Det löser fettet i stekpannan bra, och man blir ren och luktar gott efter att ha "såpat in" kroppen vid någon fjällbäck. Om det är bättre för miljön än tvål och diskmedel vet jag faktiskt inte, men jag tror knappast att det är sämre.
Mest har jag det för att för att det är smidigt med en enda liten flaska istället för flera, för att inte tala om hur mycket bättre än hård tvål det är.

Grummes gulsåpa bör vara lite lite lite bättre än deras grönsåpa eftersom den gröna innehåller färgämne.

Grumme Gul och Grumme Grön såpa

Grunden till färgskillnaden är historisk. Förr i tiden användes hampa för framställning av såpa i södra Sverige, vilket gjorde såpan Grön. I norra Sverige däremot användes animaliska fetter, vilket gjorde såpan Gul. Dessa traditioner sitter väldigt djupt rotade och många skulle aldrig köpa en såpa av en annan färg än den de är vana vid. Idag tillverkas Grumme Såpa av renaste tallolja, vilket ger en naturligt Gul färg (Grumme Gul Såpa). För att tillfredsställa allas önskemål anpassas Grumme Grön Såpa med en svag Grön infärgning. Detta påverkar inte effektiviteten eller användningen på något sätt och färgämnet är helt ofarligt.

Men färgämnet kanske inte är skadligt mot miljön om man häller ut det däremot måste det gå åt energi vid framställning av det. Därför blir det ett litet sämre miljöval.
Samma sak då med parfym som den tydligen innehåller vilket jag inte hade koll på

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg