Sandwichmaterial för plana ytor

Hallå alla!

Har följt ett par diskussioner här inne om sandwichmaterial i forumsdelen för båtar/kajaker. Många verkar tampas med frågor om fuktkänslighet och hållfasthet i krökta ytor.

Jag letar istället efter ett lätt och styvt material som skall användas för plana ytor. Det skall användas till en skiva som skall fungera som ett lock ovanpå ett ihåligt utrymme, där man skall ex. skall kunna förvara grejer. Skivan ha helt okej ljuddämpande egenskaper och bör i viss mån vara resistent mot fukt i form av spillda vattenflaskor och liknande men inte mer än så. Den skall ersätta en ca 1 cm tjock plywoodskiva som används i dagsläget.

Jag undrar om det är någon som har koll på några lämpliga skal och fyllningar till ett sådant sandwichmaterial. Jag försöker hitta något med så hög "styvhet&hållbarhet/vikt"-ratio som möjligt. Jag är inte intresserade av endast billiga alternativ utan jag vill bara veta vad som finns.

Jag har försökte använda internet för att få någon sorts överblick över sandwichkombinationer och dess egenskaper men det känns som en djungel.

Detta har jag kommit fram till på egen hand:

Vanliga fyllnadstyper är trä, skumplast eller honeycomb-strukturer. Några vanliga fyllningar: Balsa/trä, polystyren, vinylcellplast, polyuretan, akryl, fenolplast. Skalet är ofta ett glasfiberlaminat.

Om någon sitter inne med denna kunskap och kan ge några råd får de gärna dela med sig!
:)

//Erik

Enklast är som redan sagts att använda någon typ av Divinycell material och sedan lägga på matta/väv och polyester. Vill man få till blanka ytor använd massonit som man vaxar noga. Lägg massoniten på bäge sidor av laminatet.

Divinycell är kul att jobba med. Man kan bygga lådor och liknande limma med bubbellim fixera med typ längre nålar spackla fogarna så att inte hörnen blir skarpa. Täck med polyester och matta/väv

Hans Friedel

Det finns väl färdig sandwich också eller? Kan tänka mig att det finns i både fordonsbranschen (påbyggare) och byggbranschen.

Kärnmaterial

Divinycell är synnerligen hållfast, men också svindyrt.. Billigare, men ändå hållfast är XPS. Är hållfasthet och fuktmotstånd mindre viktigt kan du använda vanlig EPS (frigolit)

Hej igen!

Jag kolfiber kändes lite för dyrt och jag kollade en del på divinycellen men tillslut fick jag ett tips om att testa perstorpskiva-vanlig frigolit-perstorpsskiva (hade nämligen dessa tillgängliga redan). Jag köpte lite polyuretanlim på clas ohlsson och limmade båda sidorna och lade det i en press. Resultatet blev förvånande bra! Det var en 10mm frigolitskiva och 2 st 1 mm perstorpsplattor. Jag beräknade den nya densitetet till ca 250 kg/m^3 och plywoodskivan som jag använde innan hade ca 800 kg/m^3 (tror det var inpregnerad björk).

Den nya sandwhichen är riktigt styv men jag kan tänka mig att den är något mer känslig mot vassa föremål.

Jag funderar nu på att limma fler skivor med frigolit och perstorpsskivor, jag vet dock inte var man får tag på sådana. Är det någon som vet något om perstorpsskivor och vart man kan köpa dem? Finns de i olika densiteter eller är det standard?

Sedan undrar jag om någon vet vad det är för material på filtarna som många biltillverkare använder för att täcka t.ex. golvet i bakluckan på sina bilar? Tänkte att det hade varit juste att hitta något att täcka över den spräckliga ytan med.

Tacksam för alla tips :)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg