Sandwichmaterial för plana ytor

Hej igen!

Jag kolfiber kändes lite för dyrt och jag kollade en del på divinycellen men tillslut fick jag ett tips om att testa perstorpskiva-vanlig frigolit-perstorpsskiva (hade nämligen dessa tillgängliga redan). Jag köpte lite polyuretanlim på clas ohlsson och limmade båda sidorna och lade det i en press. Resultatet blev förvånande bra! Det var en 10mm frigolitskiva och 2 st 1 mm perstorpsplattor. Jag beräknade den nya densitetet till ca 250 kg/m^3 och plywoodskivan som jag använde innan hade ca 800 kg/m^3 (tror det var inpregnerad björk).

Den nya sandwhichen är riktigt styv men jag kan tänka mig att den är något mer känslig mot vassa föremål.

Jag funderar nu på att limma fler skivor med frigolit och perstorpsskivor, jag vet dock inte var man får tag på sådana. Är det någon som vet något om perstorpsskivor och vart man kan köpa dem? Finns de i olika densiteter eller är det standard?

Sedan undrar jag om någon vet vad det är för material på filtarna som många biltillverkare använder för att täcka t.ex. golvet i bakluckan på sina bilar? Tänkte att det hade varit juste att hitta något att täcka över den spräckliga ytan med.

Tacksam för alla tips :)

lidl säljer just nu bagagerumsmattor för 59:- /styck
annars finns det på metervara hos micro bildelar.
biltema har färdiga mattor. eller så åker du till en vanlig mattnasare och frågar efter nålfiltsmattor. är det små bitar du ska ha kan du också kika på färdiga 4-pack med golv mattor, för bilar.

laminatet är nog lite svårare att hitta ute i handeln, men misslykas du kan du alltid vänta dig till någon av dom större kökstillverkarna, eller producenterna av bänkskivor. varför inte ringa direkt till perstorp?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg